Mest Lättkörda 600....

Tobbz

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Väntar på min 1:a
Vilken är den mest lättkörda 600 kubikaren????

För en kille som inte haft sporthoj förr.....
Vill gärna inte ge mig på en R6.......

Honda CBR 600:an är lättkörd, jag är gröngöling o klarar av att köra på den .. inget kort ännu.

Har inte heller kört sporthoj innan då jag tog kortet förra året men har köpt mig en Kawasaki ZX6R 01:a och vad jag har förstått ska de väl vara ganska lättkörda..

Lycka till..

Jag rekommenderar helt klart en CBR 600 F, snällare och mera lagom hoj får man leta efter! Lättmekat, håller, billiga, vanliga, lätt att få tag på delar. :tummenupp

alla 600:or är mer eller mindre lättkörda, dom väger ungerfär lika lite och går väldigt jämnt.

Motin skrev:
Honda CBR 600:an är lättkörd, jag är gröngöling o klarar av att köra på den .. inget kort ännu.

är det ngn skillnad på årsmodeller vad det gäller CBR:n i lättkördhet....
Har ju för mig att r1 eller r6 något år hade kortare gaffel och att den var mer upprät... Rätta mig om jag har fel....

Jag köpte mig en zx6r (636) 03.a i dec 04 och körde förra sommaren, aldrig tidigare kört sporthoj eller cross bara lite moppe och körskole hojen dr350/dr650se. Funkade kanon förutom 2vurpor men det var mitt eget fel.
ena gången tävlade jag mot en r1 på en fin 70väg vilket slutade med att jag låg i diket dock inga skador, hade endast 5-10km/h när jag lämnade vägen, andra gången lyckades jag tappa hojen inne i stan, körde snett mot en trottoar och välte..

+
väldigt bra körställning trots att jag nästan är 190cm lång
lite mer botten vrid än andra 600cc
kändes väldigt lätt, gjorde knäskrap efter någon vecka bara
top på 273km/h

Du kan köra över ett lodjur i en 160 blås utan att dra dit,
*testat*

-
efter 200km/h känns det som om d står still när du drar
mot nya r1 osv..
drog en del olja när man låg på
svampig frambroms ..tror iofs bara det var så på min hoj.

Tobbz skrev:
Vilken är den mest lättkörda 600 kubikaren????

För en kille som inte haft sporthoj förr.....
Vill gärna inte ge mig på en R6.......
Med huvudet på rätt ställe är R6 lika snäll som de andra.

2fast4hjo skrev:
Sv 650.

Ut och provkör och köp den du tycker bäst om :tummenupp

(vill du veta mer om just denna så pm:a)

FZR 600 är också en bra nybörjarhoj

Jo men jag får inte provköra än.. Körkortet är inte mitt än kommer ngn gång April / Maj.. Men vill ha en sporthoj redan nu så man kan övningsköra lite samtidigt som man kör på skolan.... (Samt att ha ngt att stå och dregla över) :gnissla

Köp något gammalt (pre -90 eller därikring) som är billigt att äga, har du inte ens körkort än så kommer allt att kännas vansinnigt snabbt oavsett siffror på pappret. Min första tunga hoj var en Yamaha XJ600 -85, rolig hoj första två säsongerna, sedan började den kännas lite svampig och slö.

Tror inte det är nån större skillnad på dom moderna 600 hojjarna. Dock är en 600 ett bra första val då du inte riskerar att få den på slangen om du rycker till lite på rullen :tummenupp

R-1000 skrev:
alla 600:or är mer eller mindre lättkörda, dom väger ungerfär lika lite och går väldigt jämnt.

du kan väl ändå inte påstå att en 600 i sporthoj går jämt. Det mesta draget på min förra 636 kom inte förren vid 8000 och då var det som att få en spark i ryggen så jämt går dom inte

Tackar för alla som svarat... Blir nog en CBR 600 .. Hittade en -98 skall kolla på den snarast.... Snart är jag en glad hojägare iaf..... :yoparty

Tobbz skrev:
Tackar för alla som svarat... Blir nog en CBR 600 .. Hittade en -98 skall kolla på den snarast.... Snart är jag en glad hojägare iaf..... :yoparty

Lycka till! Men glöm inte bort att kolla upp försäkringspremien INNAN du handlar hojen... Det är inte roligt att få en chock när man väl äger den... :gnissla

#kgc-folke# skrev:
du kan väl ändå inte påstå att en 600 i sporthoj går jämt. Det mesta draget på min förra 636 kom inte förren vid 8000 och då var det som att få en spark i ryggen så jämt går dom inte
Läs igen, jag vet inte och kan mycket väl ha fel,
men mitt första intryck och om man tänker på hur trådskaparen har skrivit
så kan man dra slutsatsen att han menade att de flesta 600 oavsett
märke går jämnt, dvs gsx600r går inte så olikt r6 osv.

Min erfarenhet...

Har kört
Honda CBR600-95
Suzuki GSXR600-96
Yamaha R6-99

Den mest lättkörda var R6:an.. otroligt lättsvängd.
Men snällast och mest förlåtande var nog Honda Cbr600..

Detta är endast vad JAG tycker.. Och behöver alltså inte vara så..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti