Mest ekonomiskt försvarbar hoj. Eller mest kul/krona.

VFRen är troligen dyrare i inköp, och troligen dyrare att serva. VFR är lite mer touring än VTRen. Har haft båda, VTRen gör det för mig, men trivdes med VFR också.
Tycker VFR 94-97 är "rätt" VFR. Det är den lättaste generationen och inget V-TECH trams.
 
Last edited:
Är 26 år och bor i mindre ort.
Kollade på Bilsport & MC, RF 900 skulle kosta minst 11900, TRXen nästan 5500. Känns som att då kan jag lika gärna ta VTRen.
Hornet är kanske ett alternativ, fast egentligen vill jag ha en hoj med kåpa. Det är just att kunna köra längre sträckor som jag vill åt.
Har ju redan supermotard och det är inte nåt för mig. Trots att den är jäkligt kul så är det ingen landsvägsmaskin.
Käkar VTRen mycket däck jämfört med VFR?
 
Vad skall du göra med bågen ?

Frågan kommer upp titt som tätt, vilken båge skall jag köpa ???

Att svara på den frågan är lika lätt som att svar på vilken bil skall jag köpa för 30.000? Svaret borde alltid bli Volvo 7/900 av ekonomiska och praktiska skäl.
Vad skall du ha den till ?
Posa vid donken ? R1/R6/GSXR/ZXR/BUSA/ZX12
Smiska bana ? Samma som ovanstående (-busa/ZX12)
Toura i Europa? VFR, BUSA etc
Vara huligan i stan? Valfri motard alt streetfigther


En grymt underskattad allroundhoj är BMW (R1100s, R1100/1150 GS) och såklart de nya k1200R/S. Störst fördelen är den grymt låga försäkringen som iofs inte gäller vid bankörning (undantaget SMCkörningar).

Fördelen med TRX som HansJ nämde är billig försäkring, potent kurvmaskin och den skrämmer inte ihjäl dig (bra eller dåligt får man avgöra själv) när du öppnar trotteln.

//Peter
 
Posa vid donken ? Absolut inte. Jag köper inte en MC för att stå brevid den och snacka skit.
Smiska bana ? Ev nån gång vartannat år.
Toura i Europa? Skulle kunna hända men inte varje år.
Vara huligan i stan? Har motard och trivdes inte. Därav bytet.

Snarare den klassiska klyshan att köra på kurviga småvägar, och kanske dra till Öland på sommarn. Alltså, halvsport med kåpa och mkt vrid.


BMW vore absolut ett alternativ om de inte vore så vansinnigt dyra i inköp. Och de gamla är ju fula som stryk!

TRX verkar vara vettig som sagt. Men likvärdig med VFR och VTR i försäkring, och de verkar roligare.
 
AlphA skrev:
Köpte en en GSX-R 1100, 92:a med 2800 ärliga mil och effektsystem på och nya däck för 25000, som hittat :hihi

Det var svinbilligt...var säljaren drogad? :) sålde min -94 med 2600 mil på mätaren för 38k :yoparty Första två generationerna ligger normalt mellan 20-30k men en -92....grattis
 
R_Karlsson skrev:
tror stenhårt på en VFR.

De är ju snygga att titta på åxå.. :banana

Ja faktiskt så börjar det luta åt en sådan. Har ev hittat en -98 som verkar intressant. Är det stor skillnad på -98an med just 98hk och t.ex. -00 med 110hk?
Var får man tag i en billig slipon till VFR?
Är de svåra att serva själv, jag menar om kåpor osv måste av eller om det går ändå (givetvis måste de av vid ventiljustering osv :tungan)?
 
Last edited:
2ono skrev:
Hitta en VFR 800/750är det bästa alternativet kvaliten är outstanding finns dom som rullat över 20000 mil utan att motorn öppnats.

Gamla sporthojar är ofta nedkörda en VFR ägs ofta av folk som är sansade och lättare att hitta välvårdade ex.


det gör dom säkert men är sura som fan,händer inte mycket där när man gasar och kör hellre tusen roliga mil än 20000 tråkiga mil.
 
Jag är förbannat nöjd med totalekonomin på min hoj.
Försäkringsklass 6 men 110+ Hk på bakhjulet med enbart slipon.
Ny modell med lite vassare linjer finns ju nu också.
Men visst är det alltid svårt att välja...
 
Avelin skrev:
Honda Hornet 600 är el billig o rolig hoj. Kostar 3200kr att försäkra hos IF
(2650kr om du inte bor i storstan).
Är inte så dyra att serva, förutom stora vid 2400mil (hos med 3500-4500kr)
Annars så äter ju dne inte riktigt lika mycket däck som VTR, så där kan du spara
en del pengar. Men denna hoj (iaf den nakna utan halvkåpan) lämpar sig mest till
stadsbus och kortare utvikningar på landsväg. Men som sagt, mycket kul/krona iaf!


Undra va folk har fått dessa ideér ifrån?
En hel del som ljuger i sina annonser när dom ska sälja sina oxå. Allt beror på hur gammal hojjen är, hur gammal DU är, vart du bor!
 

Bifogat

  • hförsäk.JPG
    hförsäk.JPG
    94.7 KB · Visningar: 113
Om man tycker powerwheelie e det roligast som finns är en VFR ett dåligt val helt klart. Är 230-240 för långsamt är det inte heller ett bra val då en VFR börjar plana ut där nånstans. Som adrenalin-leksak är den nog värdelös för folk som kört RRRR-hoj innan... Men i övrigt finns det knappast bättre alternativ..
 
fazerfun skrev:
Kul, grattis :) :tummenupp :yoparty gixxerpiloter kan det aldrig bli för många av

Vad gav du för den? Posta gärna en bild i GSXR 1100 tråden, vore kul att se vilken du köpt (scannar ständigt efter nya objekt....) :)

195:- * 128 hk = :confused:

Svåra ekvationer det här :D
 
Aleleo skrev:
Ja faktiskt så börjar det luta åt en sådan. Har ev hittat en -98 som verkar intressant. Är det stor skillnad på -98an med just 98hk och t.ex. -00 med 110hk?
Var får man tag i en billig slipon till VFR?
Är de svåra att serva själv, jag menar om kåpor osv måste av eller om det går ändå (givetvis måste de av vid ventiljustering osv :tungan)?


98-99 ska vara i stort sett samma hoj. De heter FiW och FiX.
Har för mig att det som skiljer de ifrån 00 - 01 (FiY - Fi1) är följande
#1: Grenrören är bättre utformade för att bibehålla 110hk fastän katalysatorn sitter där. (00 - 01)
#2: Backspegelarmarna är helt i stål, (de gamla har ett gummiöverdrag.)
#3: Det sitter startspärr i FiY - Fi1 originalmonterad. (ej i dom gamla)

Har åxå för mig att i 98'an så är det väl 110hk eftersom det inte sitter katalysator på den, men mellanmodellen -99 blev det katalysator på å det gjorde så att effektsiffran föll till 98hk. (här kan jag ha fel)

Har inte kollat upp riktigt hur de är att serva själv men de vanliga grejjerna med olja å filter borde inte vara nåra problem.
Ventilerna tror jag är schimsade så det görs väl inte så smidigt på egen hand.

Enda felet med dom jag har hört talas om är att laddregulatorn brukar paja.
Den kostar lite i sverige men går att få billigare i england. (sök här på forumet om det)

Har förövrigt tryck på ett ART slipon på min och ljudet är helt underbart. :yoparty
 
R_Karlsson skrev:
98-99 ska vara i stort sett samma hoj. De heter FiW och FiX.
Har för mig att det som skiljer de ifrån 00 - 01 (FiY - Fi1) är följande
#1: Grenrören är bättre utformade för att bibehålla 110hk fastän katalysatorn sitter där. (00 - 01)
#2: Backspegelarmarna är helt i stål, (de gamla har ett gummiöverdrag.)
#3: Det sitter startspärr i FiY - Fi1 originalmonterad. (ej i dom gamla)

Har åxå för mig att i 98'an så är det väl 110hk eftersom det inte sitter katalysator på den, men mellanmodellen -99 blev det katalysator på å det gjorde så att effektsiffran föll till 98hk. (här kan jag ha fel)

Har inte kollat upp riktigt hur de är att serva själv men de vanliga grejjerna med olja å filter borde inte vara nåra problem.
Ventilerna tror jag är schimsade så det görs väl inte så smidigt på egen hand.

Enda felet med dom jag har hört talas om är att laddregulatorn brukar paja.
Den kostar lite i sverige men går att få billigare i england. (sök här på forumet om det)

Har förövrigt tryck på ett ART slipon på min och ljudet är helt underbart. :yoparty


Bra svar! Kommer man sakna de där 10 hästarna om man skule ta en 99, eller är det skit samma?
Laddregulatorn, märker man om den är kass?
 
Aleleo skrev:
Ja faktiskt så börjar det luta åt en sådan. Har ev hittat en -98 som verkar intressant. Är det stor skillnad på -98an med just 98hk och t.ex. -00 med 110hk?
Var får man tag i en billig slipon till VFR?
Är de svåra att serva själv, jag menar om kåpor osv måste av eller om det går ändå (givetvis måste de av vid ventiljustering osv :tungan)?
Återigen en VFR fråga. :tummenupp
Viffern är en riktigt trevlig allroundhoj, att den äter mindre däck än VTR beror väl på att den har lite mindre effekt och inte är en twin. Bottenvridet på twinnen hjälper väl till att driva upp bakhjulskostnaden lite.
Billigt slip on, tja vad är billigt? Köpte mitt Scorpion på bikersneed.se och är jättenöjd med detta (kolla in min presentation så ser du hur det ser ut). Lycka till med ditt köp.
 
Maverick_ou812 skrev:
Återigen en VFR fråga. :tummenupp
Viffern är en riktigt trevlig allroundhoj, att den äter mindre däck än VTR beror väl på att den har lite mindre effekt och inte är en twin. Bottenvridet på twinnen hjälper väl till att driva upp bakhjulskostnaden lite.
Billigt slip on, tja vad är billigt? Köpte mitt Scorpion på bikersneed.se och är jättenöjd med detta (kolla in min presentation så ser du hur det ser ut). Lycka till med ditt köp.

Tack!
Ser ut som du har titanversionen. Verkar vara humana priser på Scorpion.
Som jag förstått det så ger rostfritt vasst ljud, medan titan och kolfiber ger muller. Hur låter ditt?
 
Aleleo skrev:
TRX verkar vara vettig som sagt. Men likvärdig med VFR och VTR i försäkring, och de verkar roligare.
Allt med hojar är ju ruskigt subjektivt och vad som är rätt är för mej kanske är helt galet för dej.
Men se till att få testa de hojar du tänkt dej under de förhållanden som du mest kommer att köra på.
Jag har tidigare kört en massa hojar och för 2 år sedan hade jag en GSXR 1100 som jag haft i många år, som förvisso gick snabbt rakt fram men i övrigt rätt stor och tung, var lite trött på hojar och var nästan i läge att köpa en båt i stället.
Fick då testa en TRX och kände att :).
En hoj som jag tidigare betraktat som en halvt misslyckad Ducatikopia.
Resten är historia.
Vill bara säga att ta dig tid att testa det du tror dig vilja ha, du kanske blir lika positivt( eller negativt ) överraskad som jag.
 
Aleleo skrev:
Tack!
Ser ut som du har titanversionen. Verkar vara humana priser på Scorpion.
Som jag förstått det så ger rostfritt vasst ljud, medan titan och kolfiber ger muller. Hur låter ditt?
Gött som fan! :hihi
Mer mullrigt än RF men mindre mullrigt än kolfiber som ger ett lite dovare sound. Titan valde jag för utseendets skull lixom highlevelmontaget.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top