Mest effekt per krona på mc

Om du säger att det ska vara besiktade fordon så ok, men att sätta minimikrav på antalet hk bara för att det inte passar med 80-talshojar det tycker jag är dålig stil.

Och minst 1300 cc och vara en Suzuki:D

Haha, näe det var inte så jag menade.

80-tals hojjar i all ära, men idag har dom ju inte riktigt samma riv som mordernare motsvarigheter.

Jaja, vi leker väl vidare att alla får vara med då :kiss
 
Haha, näe det var inte så jag menade.

80-tals hojjar i all ära, men idag har dom ju inte riktigt samma riv som mordernare motsvarigheter.

Jaja, vi leker väl vidare att alla får vara med då :kiss

Vet inte om jag tänker fel, men du frågar du inte efter Mest effekt per krona på mc men räknar du inte tvärt imot? kronor / HP. :confused:

Då borde hayabusan bli 59000157,50= 0,0027kr/hp eller tänker jag fel Rätta mig gärna någon om jag tänker fel!! min RD350 8000/60=0,0075kr/hp alltså mera mera Kr/Hp än busan:D
 
En gammal FZR1000 från -92/93 alt. en ZZR1100 måste ju ge mest bang for the buck.
 
min hade ju 100 på veven för 10k så det blir väll 100kr/hp
 
Finns de inte en sak till man kan räkna på om man vill ha så mycke glädje som möjligt för varje krona per hk.

Då borde man räkna in vikten, skildnad o köra en hoj som har 100hk o väger 250kg mot en hoj som väger 130kg o har 90hk. så man kan ju räkna på hojar med vikt/effekt förhålande o se vilken man får mäst glädje för krona i hk/vikt.

E de bara effekt man e ute efter e de la ingen sport, hittar lät hojar för under 20000 som har minst 150hk ju.
 
Finns de inte en sak till man kan räkna på om man vill ha så mycke glädje som möjligt för varje krona per hk.

Då borde man räkna in vikten, skildnad o köra en hoj som har 100hk o väger 250kg mot en hoj som väger 130kg o har 90hk. så man kan ju räkna på hojar med vikt/effekt förhålande o se vilken man får mäst glädje för krona i hk/vikt.

E de bara effekt man e ute efter e de la ingen sport, hittar lät hojar för under 20000 som har minst 150hk ju.

Ja, det har du helt rätt i. Man ju att det ska gå fort. Riktigt fort för lite stålars.

Sätter du upp en bra ekvation (mall) så det är lätt att räkna ut?

(Detta borde ju sortera ut alla 80-talshojar :rolleyes:)
 
En original GSX 1100 från 1982 = 130 hästkrafter?

GSX1100 motorn skall ge 137 hk på veven efter 1984 (tror jag att det var) i originalskick.
Dvs ostrypt.

Huruvida de gör det, vet jag inte.
Men en underbar motor med flack och fin effektkurva är det i alla fall.
 
Ja, det har du helt rätt i. Man ju att det ska gå fort. Riktigt fort för lite stålars.

Sätter du upp en bra ekvation (mall) så det är lätt att räkna ut?

(Detta borde ju sortera ut alla 80-talshojar :rolleyes:)

Jag tycker nog man ska lägga med en genomsnitlig förares vikt på säg 85kg med utrustning.

effekt/((hojvikt+85)*priset) = XXX hk/(kg*kr)

Eller kanske inverterat.

priset*(hojvikt+85)/effekt = XXX kr*kg/hk

Med YZ250 skulle det då bli

3000*(95+85)/45 = 12000 kr*kg/hk
 
Last edited:
Jag tycker nog man ska lägga med en genomsnitlig förares vikt på säg 85kg med utrustning.

effekt/((hojvikt+85)*priset) = XXX hk/(kg*kr)

Eller kanske inverterat.

priset*(hojvikt+85)/effekt = XXX kr*kg/hk

Med YZ250 skulle det då bli

3000*(95+85)/45 = 12000 kr*kg/hk

Busan blir 59 000* (195+85)/157,5 = 104 888 om jag räknade rätt på allt. Blev ju inte alls billigt :gnissla
 
XJ650 -81 70x0,8 =56 BHP (den har kardan är gammal och risig) à 0:-

935:- idelar + ca 10 timmars arbete för att få igång den så allt fungerade.

935/56 = 16,70 per BHP:D
 
Busan blir 59 000* (195+85)/157,5 = 104 888 om jag räknade rätt på allt. Blev ju inte alls billigt :gnissla

Njae.. Känns som ni gjort en liten tankevurpa..

Vad man vill veta är väl kronor per vikt/effekt? Eller?

Då blir formeln X = pris / ((vikt+85)/effekt)

Om jag gissar att min FZR 400 som jag gav 5500 spänn för väger 170 pannor blir det alltså;

Säljaren sa att den är trimmad men han ljög om en hel del så vi räknar på original enligt yamaha...
61*0,9=54,9

X = 5500 / ((170+85)/54,9) = 1184,1 kr per vikt/effekt mätt i kg och rwhp.
 
Njae.. Känns som ni gjort en liten tankevurpa..

Vad man vill veta är väl kronor per vikt/effekt? Eller?

Då blir formeln X = pris / ((vikt+85)/effekt)

Om jag gissar att min FZR 400 som jag gav 5500 spänn för väger 170 pannor blir det alltså;

Säljaren sa att den är trimmad men han ljög om en hel del så vi räknar på original enligt yamaha...
61*0,9=54,9

X = 5500 / ((170+85)/54,9) = 1184,1 kr per vikt/effekt mätt i kg och rwhp.

På ditt sätt får man lägre siffra av lågt pris, hög vikt och låg effekt.

Det är ju inte lämpligt med en ekvation där både en "good" och en "bad" drar åt samma riktning på slutsiffran så nej din ekvation blir inte bra.
 
En luftkyld 1100 från 1984 har förstås inte i närheten av 137 hästkrafter; det är ju ungefär vad en 1998 YZF-R1 har.

:3freak

Gav 100 hk i Sverige (tillverkarna och försäkringsbolagen hade en överenskommelse).
124 hk i Amerikatt (som hade utsläppsbegränsningar redan då).
137 hk i Australien (som fick hojjarna som gud och konstruktören ville ha dem).
Vevhästar på pappret visserligen, men ändå.
 
Räknar man ändast effekt per krona är nog gammla skrotcyklar svårslagna.Min zx6 -95:a gav jag 8000kr för.Dom är väll på typ 110hk (går fortfarande skitfint maskinellt trotts den låga köpesumman)?Borde väll vara knappt 100kvar på slangen?Skulle i så fall vara typ 80kr per hk :)
När jag var liten fick jag en gammal Husqvarna 98cc motor som jag monterade i en Rex moppe.Exakt hur mycket jag gav för Rexen vet jag inte, var ju endel bytesafärer på den tiden, men säg motsvarande 100kr i dagens kurs :) en gammal 98 kubikare, vad kan dom ha, 3 hk?=33kr per hk :D
Har inte läst hela tråden så det kan ju vara upprepning...
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top