Mest bang for the buck

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Funderar på att köpa hoj till våren då jag får ett ekonomisk tillskott inom kort tid. Och söker nu hojen med mest bang for the buck.

Förutsättningarna är.

Låg försäkringspremie naturligtvis. Men jag räknar med att bara ha trafik då min budget inte tillåter något som är värt att helförsäkra (tror jag)
Inköpsbudget 15k-20k kr
Det får gärna vara en plastraket
Skottsäker då jag inte kan meka över huvudtaget.

Och nej jag kan inte öka budget då jag går arbetslös.

Så kom med tips.

/Flyer
 
Tja, kan du tänka dig en 125:a så finns det ju babyblade för de pengarna, med riktigt låg försäkringspremie?
 
Tror det kan finnas vissa saker bland dina önskemål som är svåra att uppfylla. En plastraket jobbar på rätt höga varvtal och kräver därför sin service och en del underhåll. speciellt om man då ska ha en hoj för 20k som ska vara skottsäker.

Hur många cc?

Kikade lite på blocket. Honda CRF 1000 kanske kan vara nåt?
 
Gå in på blocket och sök, finns nog några gamla sporthojs till priset av 20 lax :)
Om du ska ha en fräsh hoj som inte drar nånting i princip 0,2 L/milen ta en 125a cbr som ovanstående säger.
 
sporthoj före 92 kostar ju 1500 året helförsäkrad så de e ju jävla bang i byttan men ingen anning om tillförlitligheten på såna museeföremål (Överväger själv att köpa så är jävligt intreserad av ett svar på det, jag kan mecka men har ingen plats och vill inte.)
 
Nej för den ger ju inte precis någon smäll för pengarna.

Suzuki sv650, kanske inte så mycket effekt, men räckte gott å väl för att köra roliga kurvvägar i flera år. Lätt å smidigt chassi och en underhållande motor. Så om du kan leva med att hojen inte gör powerwheelies eller maxar över 220 så måste det vara roligaste hojen för pengarna. Billig i service och försäkring.
 
Du bör väl kunna hitta en ok 900RR eller ZX9R från mitten av 90-talet för 20k, bor man sen "utanför stan" lär de inte kosta vidare mycket att trafikförsäkra heller..
 
Tror det kan finnas vissa saker bland dina önskemål som är svåra att uppfylla. En plastraket jobbar på rätt höga varvtal och kräver därför sin service och en del underhåll. speciellt om man då ska ha en hoj för 20k som ska vara skottsäker.

Hur många cc?

Kikade lite på blocket. Honda CRF 1000 kanske kan vara nåt?

Angående cc så gärna 600cc eller mer.

Jo jag vet det där med plastraketer och servicar men det har jag budgeterat en del för (därav lågt inköpspris). Jag ägde en 93:a cbr 900rr som första hoj och den bara gick och gick med lite oljebyten men frågan är om man kan få ner en sådan (lågmil) till runt 20k eller om man vågar satsa på en som gått betydligt längre.
 
FZR1000 är en mkt kompetent hoj. Kolla -89-92 så kan du ev hitta ngn i ditt prisintervall.
 
Honda CRF 1000 kanske kan vara nåt?

Nä, den verkar ju helt lebensgefarlig!
Litercrossklubba! :crash
2007-honda-crf250ra.jpg


/e
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Suzuki sv650, kanske inte så mycket effekt, men räckte gott å väl för att köra roliga kurvvägar i flera år. Lätt å smidigt chassi och en underhållande motor. Så om du kan leva med att hojen inte gör powerwheelies eller maxar över 220 så måste det vara roligaste hojen för pengarna. Billig i service och försäkring.

+1 på detta! Bättre bang for the buck finns nog inte! Grymt billig både i inköp och försäkring (även om du nog får svårt att hitta en under 20-23k inköp kompenseras detta av försäkring och servicekostnader). Väldigt, väldigt lätt att hantera och mecka med dessutom. Vanliga däckdimensioner och en nära skottsäker motor (finns ju en anledning till att suckas V-twin är så kopierad).

Jämfört med den FZR1000 som jag kör idag (som ju också varit på tal) skulle jag välja SV'n alla dagar i veckan. Att det är en så pass mycket modernare hoj täcker med råge upp effektgapet upp till FZR'n. Men visst, sen skiljer det säkert 10-15k i inköp också, man får se till vad man får.

Om du är fast besluten att köpa en "classic" hoj som du kan försäkra snorbilligt kan faktiskt FZR'n vara en bra tanke. Min har gått och strax över 7000 mil och går som en klocka, bra med krut dessutom. Ett vanligt fel på dessa är soppapumpen, så det kan du ju ha i åtanke om du skulle få för dig att kika på någon.
 
Kan du inte mecka överhuvudtaget måste du ju antingen sälja den när det är dags för att kontrolera/justera ventilspelet eller lämna in den till verkstad :p

Kan du bygga med lego kan du utföra grundläggande MC-service, bara att köpa en service manual och kötta på.

Håller med vad som sagts: FZR1000 (exup), CBR900RR, ZXR750, GSX-R750
 
Och jag säger vänta inte! Du vill väl köra hoj, inte vänta. Köp istället en billig nu, kör så mycket du orkar. Även om den är gammal och trött är det ändå en motorcykel. Köra är roligt oavsett vad det är (nästan). Sen när du jobbar och sparat ihop lite säljer du den och köper något nyare om du vill det. En gammal hoj rasar inte så mycket i pris att det blir någon vidare förlust om du gör så.

I din budget får du lätt in en GSX-R 750 85-92 (finns en -92:a för 18k på Blocket) och det går att få en 1100R för de pengarna också.

Skottsäkra motorer och inte mycket elektronik. Går och går och tål mycket misshandel. Skulle du behöva skruva någongång så är det skitenkelt. Är du inte nöjd med öset så går det att öka effekten ganska lätt och de tål mycket. I synnerhet 1100:an.

Jag helförsäkrar min 1100R -86 för 2500:-/helår.
 
Last edited:
Är bara en sak jag inte riktigt förstår. Du säger att du ska köpa en hoj till våren, och att du inte kan öka budgeten då du är arbetslös.

Men om ett drygt halvår när säsong -12 drar igång så borde väl chanserna vara rätt stora att du hittat ett jobb? Eller du kanske har planerat att fortfarande vara arbetslös då?:va

Mitt råd är alltså (i prioritetsordning):
1. Fixa ett jobb.
2. Spara mer pengar.
3. Köp en bättre hoj.
 
Man ska inte köpa Sporthoj om man inte har något jobb.
Livets följd: Business SEN Pleasure!

Köp några aktieböcker, investera slantarna, köp en S1000RR om några år! :tummenupp
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top