Mercedes Kompakt (W115) 220 och 240D köpråd

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Har sett att det finns en del mercedeskunniga här, och jag kände häromdagen plötsligt ett sug efter en gammal Mercedes kompakt, med dieselfyran.

Naturligvis ska den fixas till, roligt att ha en fin blank pilsnerholk :)

Vad ska man kolla på en sån?
Hur håller dom? Mercedes gamla håller ju rent allmänt bra, men är det viktigare med låga mil än bra kaross? Farligt om den gått 40k+ bara den är fin? 70k+?

Inte säkert ja skaffar en, men suget börjar bli stort :)
Riktig äkta slö surdiesel med radpump, förkammare och snigelglödning :)

Skattefri, hög dragvikt på B-kort, byggkvalité som saknar motstycke, och komfort som utan problem räcker till även vid långkörning.

Vad drar en sån om man inte pressar den? 0,7? 0,8?
 
Du ska nog gasa satan om en sån tar så mycket som 0.7.

Har ett roligt minne från när jag körde kompisens 200Död, och fick stanna vid ett rödljus längs kanalgatan genom Skellefteå. Upp bredvid kommer en 220Död med tre fyllskallar samt en chaufför. Dom tittar överlyckligt på mig, varvar sin diesel. Och ropar till mig, "Är det där också en 220?" Jag skrattar och bekräftar att jo det är en 220D(Dock var det bara en 200D fick jag veta senare...)
Så slår ljuset om till grönt och världens långsamaste dragrace startar. Jag vet att min bästa chans till en vinst är att växla så snabbt som möjligt så att tiden utan vridmoment på bakhjulen minimeras. Så vid varje växling vinner jag ungefär en dryg meter på motståndarna. Och lagom innan inbromsning från vansinneshastigheten på 50km/h till nästa rödljus leder jag med ca 3 meter.

Staden var full av folk men sannolikt var det ingen annan än vi som fattade att det precis varit ett dragrace rätt igenom staden.

Inget svar på frågorna men jag blev bara tvungen berätta. Vet inte mycket om dom utöver att man åker väldigt bekvämt i dom med tanke på årsmodellen. Det är bra skit!
 
Om jag skulle skaffa finåkarbil, så skulle det bli en compact.
Dock helst en 300 (bensin).

Är karossen inte rutten och drivlinan saknar missljud, så tror jag inte att du behöver bry dig om milen.


Har föresten sett ett ordentligt dieselbruksbilsrejs.
En av killarna som skulle köra på Feringe rasade motorn innan start.
Han ställde upp med dragbilen - En Peugeot 504 diesel.
Strax innan mål fick han i trean..

Jag tycker dock att mercedesar passar bra med dieselmotorerna (oavsett volym).
En lugn, trevlig och pålitlig kamrat på vida färden.
 
Som jag trodde, snål och slö=bra glidarbil, tänk att kunna köra en hel cruising hela natten (ja många kör vanliga veteranbilar) på en halv tank :)

Fräsch lack, och klä om insidan i sann patrullbilsanda (Galon i säten och golv) så har man en trevlig maskin för varma sommar(krog)kvällar :)

Slitdelar m.m va billigt iaf, och alla andra delar finns att köpa (Hurra Mercedes) :)
 
Dom 240 d jag har kört har inte gått speciellt billigt. 0,8 är inte så långt från sanningen.
 
jag åker 230.4 bensinare rostfri och allmänt oskruvad, men den är till salu. Enda avvikelsen från original är klassiska mags fälgar.
 
Sicken nostalgitråd!:) Det där är bilar med totalt överlägsen byggkvalitet. Hittar man ett välvårdat ex så tjöp. Miltalet spelar ingen roll, de är närmast outslitliga.
 
jag åker 230.4 bensinare rostfri och allmänt oskruvad, men den är till salu. Enda avvikelsen från original är klassiska mags fälgar.
Säkert på tok för dyrt för min budget, men...

Pris?
Årsmodell? (skattefri?)
Manuell/automat?
115 eller 123?
Mil? (dock ointressant på MB egentligen)

Varför är BTW 115 billigare i allmänhet än 123?
 
Säkert på tok för dyrt för min budget, men...

Pris?
Årsmodell? (skattefri?)
Manuell/automat?
115 eller 123?
Mil? (dock ointressant på MB egentligen)

Varför är BTW 115 billigare i allmänhet än 123?

Tur man är snabb

Pris: 22k
årsm: 1976 (W115)
Manuell
23k mil ca
 
300dieseln kör man ju med hjulspinn på ettan och tvåan. Hade velat kompressormata en sån nån gång????
 
300dieseln kör man ju med hjulspinn på ettan och tvåan. Hade velat kompressormata en sån nån gång????

88 vilda hk på 1550 kg tyskt stål får ju gärna den effekten... på halt underlag. Dessutom var automat mer eller mindre standard på 300-an. Turbodieseln hade 125 hk vilket på den tiden ansågs som mycket.
 
Vet inte om jag har så många råd men jag saknar fortfarande min -68 som var motorbytt till en 300D-motor. Det var en riktigt mysig bil.

Är den inte rostigare än du kan stå ut med och inte har några uppenbara fel så går den troligtvis rätt många mil till.
 
Hade förmånen att åka W115 220d ett tag, vilken bil! Trots att den var sliten så ingav den ett så gediget intryck, inga ryck eller klonk i transmissionen och chassiet var avstämt men på ett rejält och sävligt sätt.
Motorljudet på tomgång var ren terapi, riktigt avstressande.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top