Mera racerapporter....

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Racerapport Anderstorp SM
Körde ut på morgonens warmup på mina nya Bridgestone däck för första gången. Hade kört träningslägret och kvalen på begagnade däck som jag hade kvar från förra året. Dom nya däcken kändes väldigt bra. Lite mer snabbstryrda, och ett grymt bett... Fick styva upp styrdämparen lite med den nya framdäcket eftersom den spetsiga profilen gjorde hojen lite nervösare. Hittade även ett bättre spår i "karusellen" såhär i sista sekund. Warmupen kändes bra...

Mellan warmupen och racet hade vi fullt upp med att lappa ihop Sunkans skamfilade R6. Gick åt mycket plast, glasfiber, silvertejp, och lånade delar.
Var riktigt kul att vi fick ihop hojen och lyckades besikta den så han kunde köra....

Racet:
Kom iväg rätt så bra från min 26:e position i 7:e startled, men var lite för snäll (som vanligt) i första kurvan och tappade tillbaka några placeringar ut på långa rakan. Första varvet gick sen väldigt sakta, blev nästan kö-körning, och folk bytte platser i varje kurva. Tror att jag varvade på 27-30:e plats nånstans efter första varvet. Sen började jag få upp farten lite, och omkörningarna kom så småningom. Hittade ett favoritställe att köra om på, efter "karusellen" in i sista böjen.
Körde om där ett par gånger, och efter ett tag så var vi 3-4 förare som tampades om platserna 22-24, det var riktigt roligt. Efter ett tag var vi två som bröt oss loss och slogs som 22:a platsen. Ut på sista varvet hade jag ett par lägen att ta mig om, men tänkte vänta till mitt favoritställe efter karusellen, dels eftersom jag märkt att jag var lite snabbare där, och dels för att han skulle ha mindre chans att ta tillbaka sin placering. In i karusellen laddade jag rätt hårt, och lyckades precis med min plan. Jag driftade ut lite på curbsen och tappade fart ut på start/mål, men kände ändå att jag var först över mållinjen.

Var riktigt nöjd med att jag lyckades med min plan, och att jag för första gången verkligen tänkt racing under loppet. Detta var min sjätte tävling, och nu känns det som att jag börjar komma över all nervositet och stress under loppet, och verkligen börjar köra med huvudet... Känns verkligen skönt, och roligt...
Lite smolk i glädjebägaren var väl att det senare visade sig när resultatlistan kommit ut, att mitt lite vidare spår ut på start/mål och lite sladdande på curbsen resulterade att jag tappade tillbaka 22:e platsen med någon hundradel... Men det gjorde inte allt för mycket, jag är fortfarande grymt nöjd med omkörningen....

Är grymt nöjd med tävlingen, och hela helgen. Hade kanske satt upp högre mål inför tävlingen, men fick snabbt tänka om efter första träningarna. Visade sig att det var svårare än jag trodde, första gången på nya hojen, och första gången på Anderstorp. Satte en kvaltid på 1.48.0 vilket jag var nöjd med, kanske för nöjd eftersom jag inte körde snabbare på andra kvalet. Körde sen 1.47.5 på racet, vilket också känns som en helt okej tid. Det var väl som tiderna som jag satt upp som mål innan jag åkte ner till Anderstorp.

Framförallt så har jag haft så jäkla roligt... :tummenupp

Vill passa på att tacka mina sponsorer Strängnäs Bilforum, PGS Media, JC Billack, Kenneth Eriksson Screen AB, Castrol, och Bridgestone. Ett extra tack till Patrik som hann få färdigt alla dekaler till hojen i sista stund.

Nu väntar nästa race på Falkenberg den 28-29/5, ytterligare en ny bana för mig. Det ska bli riktigt roligt....

Klart snyggaste hojen! :D

Det var många som körde om på samma ställe som du i alla klasser. Var riktigt bra att stå och kolla där vid depåingången.

Ninjaboy skrev:
Klart snyggaste hojen! :D

Det var många som körde om på samma ställe som du i alla klasser. Var riktigt bra att stå och kolla där vid depåingången.

Tackar!! :Bugar :D

Lite extra kul att köra om där, när man vet att alla på läktaren ser det... :D

du höll dig på hjulen och kom i mål i alla fall, bara det är ju en bravad...

det var ju inte alla som gjorde det!

icemanjoakim skrev:
du höll dig på hjulen och kom i mål i alla fall, bara det är ju en bravad...

det var ju inte alla som gjorde det!

Bättre att krascha på Anderstorp än på Isle Of Man i alla fall... :D

Lycka till på Nordirland den 21:a.. :tummenupp

Hinner du hem till Falken?

Webspy skrev:
Såg bra ut - Bra kört :)

Tack tack... Nu ser det bra ut alltså, gäller det bara att det börjar gå fort oxå, så man slipper oroa sig för att bli varvad...... He he he...

jodu, man får passa på att vurpa av sig här hemma!

jag vet inte när falken är, men jag blir borta i 4 veckor!
en vecka på north west 200, och sedan direkt över till isle of man och en vecka fri körning, sedan en vecka med tidsträning 2 tim/dag, och sista veckan raceweek med 5 st race inbokade med 600:an och 1000:en.
det lär bli en hel del varv runt ön, och många mil...

ska försöka få tag i internet emellanåt så jag kan rapportera lite om hur allt går för oss.
vågar knappt tänka på hur nervös man ska vara när man står på startlinjen där!!! om man kommer så långt!

Roligt att det gick bra för dig Macke =)
Se till att komma upp några placeringar nu

Hur gick det för Andreas? Vurpa han eller?

icemanjoakim skrev:
jodu, man får passa på att vurpa av sig här hemma!

jag vet inte när falken är, men jag blir borta i 4 veckor!
en vecka på north west 200, och sedan direkt över till isle of man och en vecka fri körning, sedan en vecka med tidsträning 2 tim/dag, och sista veckan raceweek med 5 st race inbokade med 600:an och 1000:en.
det lär bli en hel del varv runt ön, och många mil...

ska försöka få tag i internet emellanåt så jag kan rapportera lite om hur allt går för oss.
vågar knappt tänka på hur nervös man ska vara när man står på startlinjen där!!! om man kommer så långt!

Då missar du falken, men du hinner hem lagom till Sviestad då... :tummenupp

Kör snabbt, men förståndigt "over there" nu...

Lycka till!!!!!!

Alicia skrev:
Roligt att det gick bra för dig Macke =)
Se till att komma upp några placeringar nu

Hur gick det för Andreas? Vurpa han eller?

Ska göra mitt bästaste.... :D
Blir nog svårt på Falken, har ju aldrig varit där förut. Där ska jag bara se till att ha så roligt som möjligt, skaffa erfarenhet, och hålla mig på hjulen.

Nej då, Andreas höll sig på hjulen... :tummenupp

Blev stövlarna bra förresten? :D

Macke skrev:
Ska göra mitt bästaste.... :D
Blir nog svårt på Falken, har ju aldrig varit där förut. Där ska jag bara se till att ha så roligt som möjligt, skaffa erfarenhet, och hålla mig på hjulen.

Nej då, Andreas höll sig på hjulen... :tummenupp

Blev stövlarna bra förresten? :D

Hur gick det för honom i racet sen?
Hittade inte honom på några listor el så kolla jag helt fel.

Går nog bra ska du se, ska bli roligt å åka iväg igen, hade hur kul som helst nere i Anderstorp, längtar tills man själv kan köra dock.

Haha jadå, vi satte dit en utsliten knäpuck, funka kanon :hihi

Alicia skrev:

Går nog bra ska du se, ska bli roligt å åka iväg igen, hade hur kul som helst nere i Anderstorp, längtar tills man själv kan köra dock.

Ha ha ha.. Alla sätt är ju bra, utom dom dåliga... :D

Hade oxå riktigt kul nere på "Torpet", längtar redan till Falkenberg...

Ska du ta licens??

Tror Andreas slutade som 30:e man...

Macke skrev:
Ha ha ha.. Alla sätt är ju bra, utom dom dåliga... :D

Hade oxå riktigt kul nere på "Torpet", längtar redan till Falkenberg...

Ska du ta licens??

Tror Andreas slutade som 30:e man...

Blir förmodligent att inskaffa ett par dojor med titanplattor på sidorna det borde han inte komma igenom i första taget

Så fort jag lärt mig å köra så =)
Har kört två lektioner hittills, ska försöka ha råd med några till sen blir det att leka att Swedies hojar är mina :hihi

Han får lära sig att använda gasrullen oxå :tungan

Alicia skrev:
Blir förmodligent att inskaffa ett par dojor med titanplattor på sidorna det borde han inte komma igenom i första taget

Så fort jag lärt mig å köra så =)
Har kört två lektioner hittills, ska försöka ha råd med några till sen blir det att leka att Swedies hojar är mina :hihi

Han får lära sig att använda gasrullen oxå :tungan

Ja, det behöver vi båda lära oss... :D

Coolt, då åker han runt och sprutar gnistor i varje kurva då.. :tummenupp

Lycka till med "lappen", det ska inte vara några problem...

Alicia skrev:

Jaaa, hrrrmmm min körning var väl inte den bästa :( Vet inte vad som hänt....vågar inte dyka in i kurvorna. Körde 46:or förra året. Nåja, ska iväg o träna lite o försöka få bort spökena i skallen :banana

/Andreas

Om ni orkar läsa så är här mitt ngt försenade nyhetsbrev från Anderstorp:

NYHETSBREV TRÄNINGSLÄGER 050428-29 ANDERSTORP

Onsdag kväll packades bussen för avfärd till Anderstorp på torsdag morgon.
Fyra körpass på 20 minuter var schemalagda till torsdag och fredag.
För varje pass som kördes så sjönk varvtiderna med en halv sekund. Allt var inte bara positivt då vi hade lite problem med bromsarna under passen. Tobbe fick åka in till Stigefelts motor för att få hjälp med bromsarna i mellan passen.
Efter de fyra passen under torsdagen gick vi runt och träffade lite folk i depån. Kvällen avslutades hemma hos vänner i Hillerstorp, som så vänligt hade oss för övernattning hela helgen.

Till fredagen hade vi fått lite tips av Petjo Lilja som hjälpte oss att få bättre bromsar under fredagen. Vi fick också låna delar från # 58 Jonas Sundqvist.
Vi kunde nu köra på höga 1.48 som bäst.
Under kvällen fick vi upp extra bromsar av vänner som ställde upp för oss, tack alla som hjälpte till!

NYHETSBREV SM-DELTÄVLING 050430-050501 ANDERSTORP

På lördag morgon var det dags för första tidskvalet, nya däck monterades och Kristoffer var inställd på att sänka tiderna ytterligare. Bromsarna fungerade nu nästan perfekt och Kristoffer satte en tid på 1.48.007 vilket gav oss en 14:e
placering av 40 startande.

Till andra kvalet på eftermiddagen var vi helt inställda på att komma under 48 tider och Kristoffer körde ut för att sätta snabba varv. Ut på det andra varvet körde Kristoffer lite vaksamt då han återigen inte hade fullt förtroende för bromsarna. Inför högern ut på den gamla start/mål rakan försvann bromverkan HELT! Kristoffer lyckas nätt och jämt hålla sig på hjulen och rullar in i depån och nämner ett o annat otrevligt om hojen.
Det visar sig senare att det ser ut som ett fabrikationsfel på bromsbeläggen.
Vi blev nu utan bra tider från andra tidskvalet och slutade då med tiden från första vilket flyttade ner oss till en 22:a placering i det sammanställda kvalresultatet. Kristoffer besviken för att inte ha kunnat behålla eller förbättra sin 14:e plats
Återigen fick Tobbe slita och med mycket hjälp ifrån grabbarna från Retta-Racing kund vi ha nya bromsar på plats innan grillen tändes.
Kvällen avslutades hemma hos vännerna i Hillerstorp.

Söndag morgon. Tävlingsdag!
Warm-up var viktig för Kristoffer då han fick känna på dom nya bromsarna och leta nya brompunkter. Rookie 600 racet var satt till strax efter 15.00 och efter att ha tittat på tidigare klasser gick Kristoffer in för att ladda en timme innan start.
Uppställd på 6:e startled och var nerverna på helspänn. Skulle Kristoffer kunna avancera, skulle bromsarna duga?

Starten går och Kristoffer kom rätt bra iväg men tappade ett par placeringar in i första högern. I inbromsningen efter flygrakan bromsade en förare för sent och höll på att ta med sig ett par förare. Ut på andra varvet låg Kristoffer runt 25:e plats. En klunga på 9-10 förare rykte en lucka i täten, därefter blev det ett par krascher med gulflagg som varade ett par varv med omkörnings förbud efter flygrakan där två man hade gått omkull. Efter två-tre varvs fight med en Suzuki förare kom Kristoffer till sist förbi och började genast sänka varvtiderna. Kristoffer körde upp sig med allt snabbare tider och kom i kapp en klunga med sex förare som låg och körde om 12-15 plats. Efter att ha legat och planerat omkörning gick Kristoffer ut för att ta en ”hög ingång” för en ”snål utgång” i södra kurvan ut på flygrakan. När Kristoffer började dra in spåret på utgången, hände det som inte fick hända….
Framhjulet släppte och en ”lowsider” slutade med stor krasch.
Efter att dammet hade lagt sig kunde Kristoffer ändå resa sig och ta sig till fots till sjukstugan (alla tre ambulanserna var upptagna med fler krascher!!!)

Kristoffer var givetvis besviken över sitt misstag och sin iver att komma förbi så snabbt. Och inte blev det bättre när han fick veta att det var ut på sista varvet.
Efter att ha lugnat ner sig och ändå få höra att han hade kört bra kunde Kristoffer ändå bjuda på gott humör.

Efter en lång, rolig och mycket innehållsrik helg är vi trots kraschen glada och motiverade inför nästa tävling. Men innan dess har Tobbe återigen mycket arbete med att få hojen körklar igen!

Nästa gång… då är vi tillbaks. Ännu snabbare! :banana

Vi hörs!
KSP RACING
www.kspracing.com

flykay76 / Kristoffer Persson #76

*/ ?>
Back