Mera "mos" i B-Kingen

Ahaaa. Men är inte nya motorn baserad på den gamla, eller är det en helt nykonstruerad motor?
.

Om jag forstatt det hela sa har nya 2008 Busa och B-King samma motor.
Den ar till stor del baserad pa 'gamla 1999-2007' Busamotor.
Storsta skillnaderna:
1. Slag +2mm upp till 65mm (ar 63mm pa gamla)
2. Mycket vassare avgaskam. Pa den 'gamla' sa var ju lyftet bara 7.2-7.3mm vilket ar lite pa en 27.5mm ventil. Aven duration var valdans slo med ca 220' vid 1mm.
3. Den nya motor var givetvis mer avancerat sprut och 2 spridare/cyl+spridare med mer hal mm.
4. Titanium ventiler in/ut dock samma storlek dvs 33mm/27.5mm
5. Nya ytbehandlingar pa cylindervaggar+kolvringar
6. Nya storre vent hal for mindre pumpforluster
7. Pa B-Kingen ska det tydligen sitta en 'avgasventil' for battre bottendrag
Kan se mer:
http://www.suzukicycles.com/Products/GSX1300RK8/Features/Default.aspx
 
Hehe, du kör tillbaka till bilprovningen med turbokittet monterat på en hoj som inte är reggad med turbo, och jag hade nog inte ens vågat komma tillbaka med bara den korta avgaspipan på istället för rör hela vägen + dämpare. Turbogrejorna är ju inreggade iallafall.

Joo men det gick ju bra :D
Alla besiktningsman kom och titta eftersom ingen 'sett' en MC med 357hk bakhjulshastar(korde med 1.2bar ladd 2007) :näsblod :rolleyes: :tungan
Tom den enda 'besiktningskvinnan' var imponerad :tuttar
 
NO2 säger jag!

Ett enkelt lustgassystem kan du säkert plocka 50häst med utan att riskera ras. Dessutom behöver du inte ingripa i motorn så alla garantier finns kvar om något råkar hända:D
-Bortsett från smälta kolvar eller dödade ringland då, för det syns skapligt väl:D

Installera ett vått system med backning av tändningen aktiverat via samma
fullgasswitch som aktiverar NO2 systemet.
Givetvis också en vanlig panelswitch där du slår på/av systemet så du inte
mosar på med NO2 varje gång du drar fullt.

Vill du ha mer NM/HK är det bara att öka doseringen:tummenupp

Nackdelen är att gasen tar slut....fort.

Jag hade nog heller kört N2O (lustgas). NO2 är en kväveoxid som finns i avgaserna :P
 
Strokning låter dyrt, bra för bottendraget. Men ger inte så mycket mer toppeffekt. Eventuellt ingenting mer på topp...
Mats

Jag håller med om att diametern är mer lönsam för toppeffekt, inte minst eftersom man då kan stoppa i större ventiler. Kolv och ventilarean följs ju åt.

Därav min princip att alltid bestämma vilken storlek man vill ha på motorn först. Innan man börjar pumpa in pengar i tex topplock och kolvar, Annars blir det fel ordning och mycket dyra grejer hamnar i soptunnan när man kliver upp i cc.

Att strokning inte ger ngt på toppeffekten kan jag inte hålla med om. Strokning brukar ju höja hela kurvan.

/J
 
Last edited:
Medeleffekten under registret man använder är det väl man skall eftersträva. Den svarar oftast lika bra vid strokning som borrning. Om man nu vill ha en körbar hoj, är det bara att det skall stå 200hp på papper så kan man ju göra den lite toppigare för att "vinna" effekt.

Skall bli spännande vilket som.
 
Last edited:
Om jag forstatt det hela sa har nya 2008 Busa och B-King samma motor.
Den ar till stor del baserad pa 'gamla 1999-2007' Busamotor.
Storsta skillnaderna:
1. Slag +2mm upp till 65mm (ar 63mm pa gamla)
2. Mycket vassare avgaskam. Pa den 'gamla' sa var ju lyftet bara 7.2-7.3mm vilket ar lite pa en 27.5mm ventil. Aven duration var valdans slo med ca 220' vid 1mm.
3. Den nya motor var givetvis mer avancerat sprut och 2 spridare/cyl+spridare med mer hal mm.
4. Titanium ventiler in/ut dock samma storlek dvs 33mm/27.5mm
5. Nya ytbehandlingar pa cylindervaggar+kolvringar
6. Nya storre vent hal for mindre pumpforluster
7. Pa B-Kingen ska det tydligen sitta en 'avgasventil' for battre bottendrag
Kan se mer:
http://www.suzukicycles.com/Products/GSX1300RK8/Features/Default.aspx

Det var ju en del moddar ändå. Trodde mest det var slaget som var ändrat :D Man lär sig något nytt varje dag! Förutom igår, då lärde jag mig ingenting eftersom jag låg i sängen hela dagen.


Joo men det gick ju bra :D
Alla besiktningsman kom och titta eftersom ingen 'sett' en MC med 357hk bakhjulshastar(korde med 1.2bar ladd 2007) :näsblod :rolleyes: :tungan
Tom den enda 'besiktningskvinnan' var imponerad :tuttar

Hehe, inget ramaskri? Men du hade ju fått dina papper påskrivna, så vad skulle de göra... :D
Inte illa att töserna blir imponerade! :tuttar
 
Tack för alla inspel:tummenupp
Blev ju inte så mycket lättare då alla så klart har olika uppfattningar om vad man borde göra.
Gas blir det inte iaf.
Det känns som det blir sugmotor och med målet på en bit över 200 hk på hjulet. Tror det räcker en stund år mig.

Nu ska jag bara försöka hitta någon som är duktig och som vill göra jobbet..
Sen hoppas jag på att det blir riktigt bra till våren

HaDe
Patrik
 
Man lär sig något nytt varje dag! Förutom igår, då lärde jag mig ingenting eftersom jag låg i sängen hela dagen.

Du lärde dig, att man inte lär sig nåt när man ligger i sängen en hel dag!!
 
Tack för alla inspel:tummenupp
Blev ju inte så mycket lättare då alla så klart har olika uppfattningar om vad man borde göra.
Gas blir det inte iaf.
Det känns som det blir sugmotor och med målet på en bit över 200 hk på hjulet. Tror det räcker en stund år mig.

Nu ska jag bara försöka hitta någon som är duktig och som vill göra jobbet..
Sen hoppas jag på att det blir riktigt bra till våren

HaDe
Patrik

Tror da som Mats757. En portning med framforallt focus pa avgassidan for dar finns en del att 'hamta' och hogre komp med eventuellt kolvbyte (finns 13.25:1 kolv 81mm fran CP som ar 'drop in') eller om man vill lagga lite till kolvbyte+borr (finns 13,25:1 CR 84mm= 1440cc eller 14:1 CR 85mm= 1475cc fran CP pistons) + sjysst avgassystem. Kammar:framforallt orginal avgaskam ar bra mycket vassare an 'gamla' busan. Man brukar kopa endast ny insugkam (finns Webcam med 9.6mm eller 10.03mm i lyft) med stallbara drev och satta den nuvarande insugkammen pa avgassidan.
Om man kor orginal storlek pa motorn (1340cc) tror jag att man kan prova med orginalkammar forst.
Ska bli kul att se dina bankningsresultat sa du far en 'basniva' att utga ifran.
 
Yes.
Blev mer än målet på 200.:D
Och karaktären är precis som orginal, men med sjukt mycket mera "spark"
Mvh
Patrik
 
Vad gjordes för ingrepp för att uppnå det då?

- Uppborrad till 1440 CC
- Portad topp
- högkomp kolvar
- Vassare kam
- Höjt tryck på soppapumpen för att orke ge rätt mängd
- Moddad luftburk
- Helsystem från Hayabusan (Iaf grenrör, och ljuddämpare, mellanrör hemmabyggt)
- KN filter
- PC III

Resultatet blev 215,2 HK och 159 i vrid.
 
Och jag som tyckte att b-king verkade vara brutal i orginalutförande.
Grymt säger jag bara :tummenupp

Provköra? :brynad
(hehe ne skoja, skulle inte våga gasa ändå...)

Vågar heller inte gasa, är så jäkla feg:huvet
Men ska iaf köra på Kjula på lördag, så får vi se om jag törs lite mera än sist i Malmö..
 
Vågar heller inte gasa, är så jäkla feg:huvet
Men ska iaf köra på Kjula på lördag, så får vi se om jag törs lite mera än sist i Malmö..

Hehe, du får vänja dig successivt, en halv cm mer på rullen varje dag :D.
Skönaste måste ändå vara att ligga på en typ 5an och vrida på och
känna hur den skjuter iväg, då är det ju ändå inte toppeffekten man
använder heller. Måste ha ett helt underbart effektregister :)
Toppeffekten är ju mer en bieffekt av när man trimmar
för att få mer kraft i det faktiska användningsområdet.

Lycka till på lördag! :)
(Antar att det är raktframracing det rör sig om?)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top