mera liv i Duke

bjwik

trogen
Gick med
14 May 2003
Ort
byn
Hoj
fzs6s-04+R1-01
Finns det nån vänlig själ som kan ge mig lite tips hur man får mer fart i en helt orginal Duke-02 samt om det finns några bra ljuddämpare till den samma ? Tack på förhand. :D
 
Du kan börja med att öppna orginal ljuddämparen och ta bort strypningen. Ta bort luftburken och bestycka om förgasaren till 165 (huvudmunstycke) dessutom bör du flytta trottelnålen ett hack upp. Det kostar nästan inget och du får en roligare motor.

Du kan ev dreva ner från 17 till 16 kugg om du vill ta upp duken på slangen i flera växlar..

Sedan om du vill lägga mkt pengar på trim, så finns det massor att köpa..

/Lycka till
 
Hur mycket liv blir det om man "öppnar ljuddämparna", alltså kastar insatsen och sätter i ett rakt hålborrat rör i lämplig (?) diameter med lite dämpull runtomkring.
Kan man klara besiktningen med det?
 
På min Duke provade jag 3 olika "setups", först körde jag en hel säsong orginal vilket jag inte förstår hur jag orkade!

Provade sedan med ett par DAM slipon från KTM-sommer (pris runt 6000:-), öppen luft burk, 165 munstycke och de vanliga ändringarna på förgasaren. Den gick riktigt bra, varvade lätt ut på högsta växeln, inga jätte avgas smällar. Att montera DAM burkarna var inte det lättaste, jag och greven fick använda en planka(!) för att bryta dit dem.

Efter lite rullgrus körning så blev det skrot av DAM burkarna..
Monterade då ett helsystem från Sebring (pris runt 11000, slipon ca 6000:-), öppen luftburk, provade munstycken från 165-180, 180 gick bäst.
Det konstiga var att den verkligen gick SKIT, gick bra mycket sämre än med orginal krök och slipon. Till råga på allt fick jag världens avgas smällar.
Annars låter sebring burkarna mycket bra, bra mycket bättre än DAM.

Ska du göra något så köp ett par slipon, öppen luftburk, 16 drev, fixa förgasaren, sätt på Metzler M1 däck (gör riktigt stor skilland).

Att börja hålla på med andra kammar, plana toppen, högkomp kolv är dyrt och mycket svårt att lira ihop (Greven vet mer om detta då han gjort detta).
 
-MLM- skrev:
Du kan börja med att öppna orginal ljuddämparen och ta bort strypningen. Ta bort luftburken och bestycka om förgasaren till 165 (huvudmunstycke) dessutom bör du flytta trottelnålen ett hack upp. Det kostar nästan inget och du får en roligare motor.

Du kan ev dreva ner från 17 till 16 kugg om du vill ta upp duken på slangen i flera växlar..

Sedan om du vill lägga mkt pengar på trim, så finns det massor att köpa..

/Lycka till

Tack för hjälpen
 
Hallen skrev:
Hur mycket liv blir det om man "öppnar ljuddämparna", alltså kastar insatsen och sätter i ett rakt hålborrat rör i lämplig (?) diameter med lite dämpull runtomkring.
Kan man klara besiktningen med det?

Ljudet blir maffigare. Det blir lite starkare uppe i regisret. Man tar bort nitar vid slutändan av dämparna. sen tar man bort insatsen med hjälp av våld (borr, såg). När insatsen är borta sätter man tillbaka och nita på nytt. Man sätter INTE i något rakrör eller dämpull i dämparna. Jag besiktigade dom utan problem. Ljudnivån blev 99db vid 4000varv.


/Lycka till
 
Hmm, menar du att du har helt rensade dämpare, INGET där inne? Ordet "burkigt ljud" dyker upp i mitt huvud. Eller? :)

Halleskog, känner igen namnet, jag har sett annonsen, men nej, jag vände mig till tyskarna. Tog in en nästan ny -02:a därifrån.
 
Vad är det mer exakt ni gör med luftburken.. Jag tog loss gummisnorkeln som sitter uppe på luftburken nu
helgen.
Tyckte bara att det blev burkigare ljud och att den svarade sämre på gas..

Tog även loss kontaktstycket till EPC:n vet inte om jag drog loss rätt kontakt men jag tog det kontaktstycket som satt på vänster sida om förgasaren den där det sitter en svart och en vit kabel.

Vet inte om det var rätt. Hur har ni gjort? Har ni tagit loss hela EPC systemet?
 
Urre skrev:
Vad är det mer exakt ni gör med luftburken.. Jag tog loss gummisnorkeln som sitter uppe på luftburken nu
helgen.
Tyckte bara att det blev burkigare ljud och att den svarade sämre på gas..

Tog även loss kontaktstycket till EPC:n vet inte om jag drog loss rätt kontakt men jag tog det kontaktstycket som satt på vänster sida om förgasaren den där det sitter en svart och en vit kabel.

Vet inte om det var rätt. Hur har ni gjort? Har ni tagit loss hela EPC systemet?

Bort med hela locket! Släng skiten! :) Sedan måste du bestycka om förgasaren - den går för magert annars och faktiskt sämre än tidigare. Men det står om det i en hel del andra trådar här just nu, bara att söka... (t.ex. tidigare i denna tråd)
 
Hallen skrev:
Hmm, menar du att du har helt rensade dämpare, INGET där inne? Ordet "burkigt ljud" dyker upp i mitt huvud. Eller? :)

Halleskog, känner igen namnet, jag har sett annonsen, men nej, jag vände mig till tyskarna. Tog in en nästan ny -02:a därifrån.

Självklart är dämpullen och sånt kvar i dämparna. Man tar bara bort insatsen som är 15-20 cm långt. Det blir inte burkigt ljud här inte. Ta bort skiten bara :rock
 
jag körde förra sommaren men bortplockad snorkel , 160 MJ och helt öppnat org system (52,45 hk ) det blev att ta till skärbrännaren för att få bort hela strypningarna vilket resulterade i mattsvarta " slutkoner" iställlet för krom , passade även på att punkta muttrar på insidan så man slipper eventuellt omnitande innan varje besiktning ...
 
Tack

Tack för hjälpen jag tänkte jag skulle prova Sebrings slipon och 170 munstycke så får vi se om den blir bättre.
 
odysse skrev:
jag körde förra sommaren men bortplockad snorkel , 160 MJ och helt öppnat org system (52,45 hk ) det blev att ta till skärbrännaren för att få bort hela strypningarna vilket resulterade i mattsvarta " slutkoner" iställlet för krom , passade även på att punkta muttrar på insidan så man slipper eventuellt omnitande innan varje besiktning ...

Kan du berätta lite mer om vad du gjorde med original dämparna? Du råkar inte ha någon bild eller liknande. Jag har också tänkt svetsa muttrar på insidan så det enkelt går att stoppa i ull och annat grejs om SBP skulle klaga.

Vad tror du om ljudnivån nu, går den igenom?
Hur är ljudet? Låter det bra eller låter det burkigt eller liknande?
 
-MLM- skrev:
Självklart är dämpullen och sånt kvar i dämparna. Man tar bara bort insatsen som är 15-20 cm långt. Det blir inte burkigt ljud här inte. Ta bort skiten bara :rock

Låter intressant. Du klarade besiktningen med insatserna borta. Du gjorde inget annat? Någon bild på jobbet du gjorde kanske?
Funderar på att kapa lite i mina med :)
 
Jag gjorde egna slutrör me 40mm rör istället för org. Har tyvärr inga bilder men kan kanske ordna det. Det ser väl hyfsat ut å låter gött gör de. Har en polare som har akra 02-pipiporna som går på 10-pistoler, mina låter minst lika bra å kostade bara 60-spänn och några timmar i garaget. Åsså har man ju org kvar. :tummenupp
 
zäta skrev:
Jag gjorde egna slutrör me 40mm rör istället för org. Har tyvärr inga bilder men kan kanske ordna det. Det ser väl hyfsat ut å låter gött gör de. Har en polare som har akra 02-pipiporna som går på 10-pistoler, mina låter minst lika bra å kostade bara 60-spänn och några timmar i garaget. Åsså har man ju org kvar. :tummenupp

Det vore kanon om du kunde visa vad du har gjort. :tummenupp Du har alltså byggt hela insatsen själv? Du har hela originalinsatserna kvar?

Hur har du byggt innuti då? Du har väl inte bara ett slutrör som ett lock med en 40mm öppning i ändan?
 
WestW skrev:
Låter intressant. Du klarade besiktningen med insatserna borta. Du gjorde inget annat? Någon bild på jobbet du gjorde kanske?
Funderar på att kapa lite i mina med :)

Visst. Duken gick igenom besiktingen utan problem för 3 veckor sedan. Det är bara att ta bort insatsen (skiten). Jag fixade det med borr och ett specialsåg med lufttryck. Väldigt enkelt!

jag kan ev ta foto imorgon..
 
zäta skrev:
Jag gjorde egna slutrör me 40mm rör istället för org. Har tyvärr inga bilder men kan kanske ordna det. Det ser väl hyfsat ut å låter gött gör de. Har en polare som har akra 02-pipiporna som går på 10-pistoler, mina låter minst lika bra å kostade bara 60-spänn och några timmar i garaget. Åsså har man ju org kvar. :tummenupp

Varför sätter du i nya slutrör i dämparna? Det räcker ju att ta bort insatsen och nita tillbaka ändan. Det går igenom besiktingen klockrent. Dessutom låter ljuddämparna vasst ;)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top