Mera knäpucksfrågor....

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ville inte sabba min "Vart köpa billiga puckar" tråd... :D

Så jag startar en ny...

När jag kollat runt lite så visade det sig att det inte bara är så enkelt att köpa sig ett par puckar och köra.
Nej nej.. Man ska välja mellan soft, medium, hard, eller skinn... Allt för att få den bästa känslan...

Men alltså? Vad är det för känsla man letar efter? Själv använder jag bara knät för att känna mig för vart marken är så att säga...

En del säger att skinnpuckar ger bäst feedback. Feedback på vaddå?

Min spontana tanke var väl att ta en så hård puck som möjligt, för att få så lite friktion mot asfalten som möjligt.. (och så lång livslängd som möjligt)

Nån som har några tankar ang. detta?

Last edited:
Med en hård puck är det väll lätt att knät studdsar mot marken liksom.. en mjukare kanske ger en bättre glideffekt... Vad vet jag? :va

som du säger i princip.. en hård puck är stötig men räcker längre och en mjuk puck tar upp stötarna bättre men tar slut fortare.. nästa som en impala

Mjuka puckar är värdelösa eftersom de tar slut så pass fort, och dessutom känns det som om knät fastnar i asfalten. Att en hård puck skulle vara "stötig" fattar jag inte!? Är ju ganska slät asfalt vi kör på...

antagligen är det en hård puck som du fick med stället, testa att köpa medium och se om du ser någon skillnad.

oscar skrev:
Mjuka puckar är värdelösa eftersom de tar slut så pass fort, och dessutom känns det som om knät fastnar i asfalten. Att en hård puck skulle vara "stötig" fattar jag inte!? Är ju ganska slät asfalt vi kör på...

My point exactly...

Asfalten är ju relativt slät... Så förutom när man kör över curbsen, så är det ju slätt liksom. Och den ojämnheten som curbsen fixar, lär väl inte dämpas av en mjukare puck...
Och känner man på den pucken som är "soft", och knackar den i bordet typ, så är den ju jävligt hård den oxå. Den är ju liksom i hårdplast, inte gummi..

Vill gärna höra åsikter från folk som gillar mjuka puckar..

:corn
köp inte mjukt, lägg inte i knät

varför inte lägga ner knät om jag får fråga???
jag tycker att du ska köpahårda knäpuckar, för jävla dyrt att köpa soft och jag känner inte någon skilnad. möjligen att jag var på olika platser när jag testade dom olika versionerna.. men inte nåt mer..
kanske är så att jag inte är så erfaren att jag kan känna denna fantastiska känsla. förutom mer än att det är skoj och så att man utnyttjar maximal nerläggning?

Kanske köpa extra mjuka med magnesium inlägg så det gnistrar
det dära lilla extra på rejsen så bakomvarande blir lite skraj att
hojjen ska brinna upp?

Eller inte :3freak

eV1Te skrev:
Med en hård puck är det väll lätt att knät studdsar mot marken liksom.. en mjukare kanske ger en bättre glideffekt... Vad vet jag? :va

Eller så gör man som ????... Gå till IKEA o köp ett set skärbrädor (Dom vita ni vet i olika storlekar). Såga ut lagom stora ovaler. Klistra fast med limpistol. WOW, nu har man knäpuck som håller ett par träningar...

O just det. Lilla skärbrädan ger känsla av "soft" medans den stora skärbrädan ger intryck att vara en "hard"...

PS. Tricket e Nisses så all upphovsrätt skall tillfalla Nesse DS

Puss :) :)

körde först med Alpinestars orginalpuckar, men de tog ju slut efter drygt en halv dag på banan, sen dess har jag kört på mitongas som är betydligt hårdare.. gillar de då man hör när pucken går i, tyckte de va lite knepigt att känna på riktigt mjuka :3freak

jag har ett par puckar som är inne på fjärde året, racing asså

ReDan skrev:
Kanske köpa extra mjuka med magnesium inlägg så det gnistrar
det dära lilla extra på rejsen så bakomvarande blir lite skraj att
hojjen ska brinna upp?

Eller inte :3freak

I den inofficiella instruktionsboken för funktionärer har det i år införts en "regel" att förare med magnesium-, titan- eller andra metallskruvar i puckarna får berga sina hojar själva.

Tror inte att någon av de seriösa RR-förarna har metall i sina puckar men på förra årets Bike-Week var det hur många som helst. Det gjorde att de första varven som hojarna kom farande så hoppade man högt och började nästan springa mot ljudet eftersom en puck med skrot i låter ungefär som en hoj som kommer farande över banan.

Efter 5-6 varv hade man lugnat ner sig och lärt sig vilken hoj som skrammlade med puckarna och brydde sig inte. Vilket vid ett tillfälle gjorde att en hoj blev liggande i säkert 10 sekunder innan min postering noterade detta... Jo, jag vet att man ska vara uppmärksam på allt men mycket går på ljud när man är funktionär...

om jag inte är helt ute och cyklar så får man inte ha sånna puckar i svensk RR

jorpes skrev:
Eller så gör man som ????... Gå till IKEA o köp ett set skärbrädor (Dom vita ni vet i olika storlekar). Såga ut lagom stora ovaler. Klistra fast med limpistol. WOW, nu har man knäpuck som håller ett par träningar...

O just det. Lilla skärbrädan ger känsla av "soft" medans den stora skärbrädan ger intryck att vara en "hard"...

Lysande! Eller varför inte perstorpsplatta eller någon go kluns bakelit... Eller kanske ett par lager glasfiberkåpa? Att återanvända smakar ju fint tycker juh alla miljöpartister... :)

Jag kör med skinnpuckar håller bra och känns bäst bland de olika puckar jag provat.
Wiz var helt kassa då de lossnade ifrån kardborren.
Spyke plast slets ner på nolltid.
ARI är stenhårda men håller mkt bra.
Dainese slets fort.

Man kan ju även gjuta sin egen puck i cernitlera...

Dessutom låter skinn mkt mindre jmf med en hård plastpuck. Ett störmoment mindre!
Superbike Roger skrev:
Jag kör med skinnpuckar håller bra och känns bäst bland de olika puckar jag provat.
Wiz var helt kassa då de lossnade ifrån kardborren.
Spyke plast slets ner på nolltid.
ARI är stenhårda men håller mkt bra.
Dainese slets fort.

Man kan ju även gjuta sin egen puck i cernitlera...

Gjorde egna knäpuckar ett tag i trä. Enligt mitt tycke så är det dom bästa puckarna jag kört på både i känsla och slitage. Sen kostade dom inte mycket att tillverka. Använde utslitna Dainesepuckar där jag tog kardborremattan och limmade/häftade fast träet. Vill man ha olika känsla eller grepp i dom är det bara att välja vilket träslag man vill ha.. :)

jorpes skrev:

Man kan även ta ett gammalt slicks och skära ut en oval, detta är suveränt i hornålarna då man får mera gummi att luta med, man kastar omkull i apeax och sätter i gummipucken hårt, studier i Würstbürg har påvisat 13% linjär ökning av kurvtagningen.

*/ ?>
Back