MERA DRAG I DR:n

rudie

DR BIG:ska bli en skyjävla SM.. hjälp!!
Gick med
14 Apr 2004
Hoj
DR800 BIG
Hallå jag undrar hur jag ska gå till väga för att få min DR 800 BIG att få 75hk+.

Först och främst går det/håller grejorna för det ?

Om det går vad behövs och hur mycket kostar det ?

Vem kan göra det och vem gör det seriöst och bra, så att grejona håller ?

Jag bör väl säga att hojen är helt org. som det är nu och den är en 1990.

Ps det gör inget om det blir mer än 75 hk, som ni kanske förstår :gnissla .

Hoppas att jag får massa givande svar Mvh Rudie

Hej! Jag har det senaste året gått och funderat på att köpa en DR800 och vässa den lite.. + lättning.. borde gå att få bort ganska många kilon på en sådan.
Mina funderingar kring motorn är än så länge ungefär så här:

1. Big bore!! Nytt foder + borrning. Borde gå 4-5 mm iaf. Ger 840 kubik om man borrar 4 mm och 855 kubik om man borrar 5 mm :) Tufft med en stånka på 855 kubik.. Kostar ca 3000 kr.

2. Smidd högkompressionskolv. Kostar ca 3000 kr med ringar. Kompet ligger ju på 9,5:1 original och det e alldeles för lågt för min smak.. Vet inte riktigt hur högt man kan gå på en stånka, men 12:1 borde väl gå? Kör ju med 13,5:1 i min 1100:a.

3. Portad topp. Kostar ca 2500 kr för prostreet-portning på en cylinder med fyra ventiler. Kamaxlar vetefan :D

4. Förgasare är jag lite osäker på, men det lutar åt en Mikuni HSR40 eller 42. 3000-3500 kr för en ny. Kan även bli någon vacuumhistoria.

5. Avgassystem. Någon med liiiite bättre flöde än original.. :hihi Hyfsat lätt att kröka ihop själv.

6. Injustering i bromsbänk. Kostar ca 2500 kr.

Ett hett tips är att anlita Mats på MP-Racing i Billesholm. Han ska iaf få ta sig an min motor! Helgrym på att porta och klämma ur de sista pållarna men har lite ont om tid ibland. Ring och hör! Har Dynojet bromsbänk.

Hur mycket effekt man kan få ur en sådan motor har jag inte en aning om. Det får bänken utvisa, men det borde göra en hel del tycker jag. Och myyycket på vridet! Åt lastbilshållet :) Powerwheelies here I come! :yoparty Om grejorna sen håller vet jag inte, men det ska nog inte vara några problem.. Lycka till!

Tackar det är sådana utömmande svar jag vill ha, kannon :tummenupp

Ska genast hör av mig till mr. få fart i grejorna killen :yoparty

Snacka med Schneiders. Leta på tyska sidor. Skulle tro du får byta kam för markant mer effekt. Har inga uppgifter om den iofs, men alla andra stånkor typ xr, xt m.fl. har mycket lugna kammar. (gäller inte Husa o dyl förstås)
/u

Här är en site i Tyskland som har lite godis till Doktorn, länk

De säljer iofs endast genom återförsäljare. Jag mailade till dem och frågade om de hade någon återförsäljare i Sverige. Jo, svarade dom, vi har flera men de nämde ingen vid namn :3freak Hade inte kulor vid tillfället så jag engagerade mig inte mer just då. Men det går säkert att få ur dem om man vill.

Finns det fler siter så är jag också tacksam för tips, gärna sådana man kan beställa ifrån direkt.

Ben skrev:
Hur många hk har en sådan original?

53 står det väl i pappren har jag för mig, på veven alltså... så att få fram drygt 20 till kräver nog en hel del.

Ryno skrev:
53 står det väl i pappren har jag för mig, på veven alltså... så att få fram drygt 20 till kräver nog en hel del.

Leta reda på killen som byggde Katjas BMR:D .:

.......................................................................
Our European season ended with a very nice 21yr old German lady named Katja Poensgen winning the championship riding a BMR-Suzuki. She achieved this by winning 4 out of seven races with one second place & 2 DNFs. Unfortunately, from our point of view, she has now gone on to 600 Supersport and we wish her every success there although we didn't want to lose her from the class.

The BMR-Suzuki she rode is a very interesting tool. It may have started life as a DR800 motor but that was long ago & far away! It's creator is Rupert Bainzel, (I suppose he's the B in BMR) and apart from a lot of bottom-end work, the motor features a machined-from-the-solid top end, with an Apfelbeck type of cylinder head where the valves are arranged radially, with exhaust & inlet ports placed diagonally. As you can imagine, this calls for some hairy machining of cams, they are conically ground. It's watercooled and fuel-injected & gives over 90BHP from 741cc at 8000 & peaks at something like 9300rpm. Since this represents a BMEP figure of something in the order of 215psi it is a considerable achievement.

Of course, this didn't happen overnight, it's taken some years to develop it to the present pitch and I know that Rupert won't even think about how much it's cost!

.......................................................................................................

Tackar för alla bra tips, men är det någon som kan få fram var dessa tyskar har för återförsäljare i Sverige för jag lyckas då inte (dvs länken här ovan)
Jag får samma svar vi har återfösäljare i Sverige men dom skriver inte vem eller vilka :kocko

Fler idèr på vem som kan ta sig ann uppdraget att få ut 75+ ur min DR BIG utan att den rasar tas tacksamt emot. :)

Back