Mer vibrationer med polini 160 cc?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
H4 skrev:
Hela hojen vibrerar, det kan man se på däcket och kåporna... sedan när man sitter på den och gasar lite då känns det mycket...

Men över 4000 varv går vibrationerna bort.

Så något fel är det. Men vi får hoppas att det är balansaxeln.


Om den slutar vibba så kan det vara lagerna, den borde ju vibba mer om det är balansaxeln, kolven kan det också va.

Var så på polarens, då hade ett av dom "stiften" som låser kolvringen lossnat så kolvringen levde rövare i cylindern.
 
Min hoj vibrerar inte mer med 160cc än med 125cc, inte så att man märker iaf.
Fast det kan ju ligga en poäng i det om att det vibrerar ifall balansaxeln är dimensionerad för en lättare kolv.

Men det verkar skumt, H4, om vibrationerna dessutom försvinner över 4000 rpm. Vet du varför cyllen är bytt till en 160cc? Kanske orginalcyllen har skurit?
Om det inte gjorts något åt veven efter att den har skurit så kan det mycket väl vara obalans i den.

EDIT: Stvafel
 
Last edited:
NatoN skrev:
Min hoj vibrerar inte mer med 160cc än med 125cc, inte så att man märker iaf.
Fast det kan ju ligga en poäng i det om att det vibrerar ifall balansaxeln är dimensionerad för en lättare kolv.

Men det verkar skumt, H4, om vibrationerna dessutom försvinner över 4000 rpm. Vet du varför cyllen är bytt till en 160cc? Kanske orginalcyllen har skurit?
Om det inte gjorts något åt veven efter att den har skurit så kan det mycket väl vara obalans i den.

EDIT: Stvafel

Grabben hade bytt hela motorn eftersom något hade knasat, inte helt säker. Så motorn som är nu borde vara bra, och kolven är väl ganska ny tror jag. Han passade kanske på att byta den när han bytte motorn.
 
H4 skrev:
Grabben hade bytt hela motorn eftersom något hade knasat, inte helt säker. Så motorn som är nu borde vara bra, och kolven är väl ganska ny tror jag. Han passade kanske på att byta den när han bytte motorn.

Men motorn är ju inte bra, eftersom den vibrerar ;)
"Bytt hela motorn", till en sprillans ny då eller?
 
nomolas skrev:
han har ju dt, det som är felet ;)
Nu slog du allt spiken på huvudet, eller huvudet på spiken, välj själv :crash

Låter skumt med vibbrationerna... Kanske bra raggningsmetod? Du bruden, min hoj vibrerar jääättemycket, vill du åka med? :hihi
 
NSR_Martin skrev:
Nu slog du allt spiken på huvudet, eller huvudet på spiken, välj själv :crash

Låter skumt med vibbrationerna... Kanske bra raggningsmetod? Du bruden, min hoj vibrerar jääättemycket, vill du åka med? :hihi

Ja du men då får man köra på låga varv :D

Man vill ju göra stoppies så att man känner pattarna också.
 
jag gissar på något lager, men ja snart är ju vintern här, skruva i sär saken och se efter, lika bra då du har tid och en vinterkyla utanför fönstret (aja ni kanske inte har sådant i gbg) :)

men ja det kan ju vara balansaxel eller pga andra faktorer, så kika över den under vintern :tummenupp
 
shoik skrev:
jag gissar på något lager, men ja snart är ju vintern här, skruva i sär saken och se efter, lika bra då du har tid och en vinterkyla utanför fönstret (aja ni kanske inte har sådant i gbg) :)

men ja det kan ju vara balansaxel eller pga andra faktorer, så kika över den under vintern :tummenupp

Ja det är klart, inget man ska bli klart med så snabbt som möjligt.

Måste väl ha någonting under vintern att göra, trots att jag inte är mekkunnig :)
 
Lorus skrev:
Kan inte tänka mig att det är en sån skillnad mellan 125cc och 160cc cylinder vad gäller vibrationer!

Men vad fan vet jag :tungan

En 160cc och en 125cc kolv kan ju inte väga lika mkt... eller?
Om 160cc-kolven väger mer så är motvikten på vevaxeln för liten och då blir det ju obalans.. men så långt har nog folket på pollini tänkt :rolleyes:

EDIT: Läste inte tråden :gnissla

EDIT2: Alla motorer som vibrera gör det bara vid vissa varvtal...
Kolla på en HD, den vibrerar inte på alla varvtal, utan bara på 95% av registret... :rolleyes: :rolleyes:
Kan vara samma sak med din hoj, min hoj vibrerar vid 4-5000 varv typ, men går fint på övriga varvtal... såå... ahh... orka skriva... bara gör nåt me hojen typ :4skrika
 
Last edited:
Alldrig hört om någon som haft problem med vibrationer med större cylinder. :S
Är du säker på att dina motorfästen inte spökar.. bara en grej jag kom på. hört om flera som har haft skakiga hojar. då har de varit motorfästena..
Nån som vet vad jag snackar om?.
 
Det borde viberera mer med större cylinder. För om man har en cylinder kan man typ bara ha 500 cc annars skakar den sönder :fakta
 
whitesnake skrev:
Det borde viberera mer med större cylinder. För om man har en cylinder kan man typ bara ha 500 cc annars skakar den sönder :fakta


"ok" DR 650 har bara en cylinder. :fakta
 
Men från 125cc till 160cc är egentligen ingen skillnad alls. Bör inte vara någon skillnad... så länge det inte är fel någonstans...
 
whitesnake skrev:
Det borde viberera mer med större cylinder. För om man har en cylinder kan man typ bara ha 500 cc annars skakar den sönder :fakta


du är ju full
 
Dette er et problem på rs.. Hvis man ikke balanserer veven når man setter på 160 polini kitet, begynner vevlagrerna och vibrera mycket.

Så hvis du inte balanserar veven når du setter på 160 kitet, er det inte så rart at den vibrerar..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top