Mer RD bekymmer; Startar inte.

Fick genast en sån där liten tanke(vurpa). Det kan inte ha och göra med ex hängd trottel, tjuvluft. Fast får den soppa då?

Mekade en gång för 100år sedan med Rd125 och den startade inte en vacker dag, felet var att förgasaren inte va åt dragen så den släppte lite efter provturen och sedan gick den ej igång tog ett tag att hitta det felet.
 
Här kommer ytterligare en teori...om du inte redan fått nog och skrotat hojen.

Dina baktändningar, låter dom typ pfftttt? alltså inga skarpa knallar ?
Isåfall gissar jag att, om motorn är ok mekaniskt, att felet finns att hitta i tändsystemet, stift, hattar, kablar eller spolarna. När jag åkte 350 deb för 100 år sedan hände det ofta på moddade hojar som inte var i ordning, att dom surade igen stiften, även kartongnya stift som just monterats och gått någon minut, det hjälpte varken med el-spray, blåslampa eller trasor, dom såg helt nya och blanka ut, men var obrukbara!

Sedan kan det vara att tändspolens jordning är otillräcklig, oxiderade kontaktytor, rost, smuts. Ta loss gör rent och montera igen. mät även spolens resistans, kommer inte ihåg vilka värden den skall ha.
och slutligen tändhattarna, rätt typ ? om yamaha specificerar ohm-tal, se till att dina hattar håller rätt värde.
Du kan med dåliga ledningar / hattar / stift få gnista när du plockar ut det för att kolla, men när det sitter på plats och det blir lite tryck runt omkring räcker det inte för att tända.

Lycka till och ge inte upp!
(vi är ju redan utrotninghotade)
 
Bikeboy500 skrev:
Lycka till och ge inte upp!
(vi är ju redan utrotninghotade)

Upp kommer jag inte att ge men jag har tröttnat totalt så jag tar paus idag och ska käka glass på stan och titta på flickor idag istället för att skruva. Nya tag imorgon.
 
Ang. gnista el inte på plats: Med en stroboskoplampa/tändningsinställningsapparat kan man åtminstone kolla om det går nån ström i tändkabeln. Obs polaritetskänsligt ! Ingen ström betyder ingen gnista, ström betyder gnista ELLER kortis/överslag i hatt/stift.

Dvs. om tändningen inte pallar ge gnista vid tryck så bör man upptäcka det mha lampan.

Sen kan den förstås användas för att kolla tändinställningen........
/u
 
Gör såhär och testa om det hjälper:

Fyll förgasarna med bensin (PRI på kranen) och lyft av tanken glöm inte att stänga bensinkranen igen. Ta nu och klappa till CDI-boxen lite halvhårt med knogen och testa att kicka igång motorn.

Känner igen symptomen... :(
 
Last edited:
Det kan inte vara så simpelt att bensinen har tagit slut på on-läget så du måste vrida över till reserven? Sen när du kickar och är frustrerad så rinner det in bensin i on-röret och puffar?

Man vet ju aldrig, det är ofta sånna simpla saker som man inte kan tänka sej är fel.
 
dumdum: kolla ½månen i svänghjulet som nån sa tidigare
jag hade min 125qvarna när jag var 16 o höll på o bli tokig på samma sak sen såg jag att ½månen hade gått efter många om o men,snälla-kolla det :tummenupp
 
Skorpan skrev:
dumdum: kolla ½månen i svänghjulet som nån sa tidigare
jag hade min 125qvarna när jag var 16 o höll på o bli tokig på samma sak sen såg jag att ½månen hade gått efter många om o men,snälla-kolla det :tummenupp


Jaja, tjata. Jag ska! Jag måste ju jobba ibland också. Har väldigt konstiga arbetstider och jobbar oftast när ni andra är ute och har kul. Kom precis hem från att ha tillbringat kvällen i lastbilen. Ska inte jobba igen förrän 15:00 imorgon så lite skruva ska nog hinnas med imorgon. Ikväll ska jag sova.
 
DumDum skrev:
Jaja, tjata. Jag ska! Jag måste ju jobba ibland också. Har väldigt konstiga arbetstider och jobbar oftast när ni andra är ute och har kul. Kom precis hem från att ha tillbringat kvällen i lastbilen. Ska inte jobba igen förrän 15:00 imorgon så lite skruva ska nog hinnas med imorgon. Ikväll ska jag sova.
behöver du hjälp med hojen så ring :tummenupp

edit: svarar jag inte så kör jag antagligen,lämna mess eller nåt då :tummenupp
 
Last edited:
Skorpan skrev:
behöver du hjälp med hojen så ring :tummenupp


Tusen tack för erbjudandet. Får se om jag hör av mig.
 
Hå och hej.

Nu har jag skruvat lite till.

Kollade att svänghjul och tillhörande krysskil var ok och det var dom, inga fel där inte. Tändmärket på svänghjulet sammanfaller med TDC vilket borde innebära att det är som det ska? Nu äger jag ingen tändlamp så jag har ej kunnat kolla med den.

Har även kollar anslutningarna till alla tändmojänger under tanken så att det inte finns ärg någonstans. Hade även en mycket långsökt teori om förgasarna så jag tog kollade noga alla anslutningar till dom och dränerade även när jag ändå höll på.

Släpade upp hojen uppför backen idag igen och rullade ner på 2:ans växel och det enda som händer är att den baktänder jättefint på bägge burkarna.:(

Det blir knappast mer skruvat idag nu eftersom det finns en trollhätting som är desperat efter mina tjänster (nej det är ingen tjej utan jobb :() och imorgon ska jag titta på när Bebbe kör kinnekulle ring. Faan, jag skulle ju också köra. :huvet
 
Låter som tändningen eller bensintillförseln spökar.
Det är väl inte så att du tagit fel på kablarna till och från tändspolen?
Mät även upp de olika lindningarna i "stator assembly", det som sitter i generatorkåpan.
Nya tändstift kan också vara bra att testa. Var försiktig med choken så det inte surar till.
/Thomas
 
kebne skrev:
Låter som tändningen eller bensintillförseln spökar.
Det är väl inte så att du tagit fel på kablarna till och från tändspolen?
Mät även upp de olika lindningarna i "stator assembly", det som sitter i generatorkåpan.
Nya tändstift kan också vara bra att testa. Var försiktig med choken så det inte surar till.
/Thomas


Kablarna mellan spolen och stiften? Dom sitter där dom ska. Ska kolla Statorgrejen.
Nya stift har jag testat ett antal gånger.

Tack.
/Peter
 
DumDum skrev:
Ska kolla Statorgrejen.

Men motorn borde starta så länge du har kräm i batteriet. Statorn ska väl bara ladda batteriet om jag kommer ihåg rätt.

Jag hade precis samma problem med en av mina RD 350 jag hade, nämligen att den helt plötsligt vägrade starta hur mycket man än kickade/knuffade/svor. Extra roligt var det när jag stod i kön till besiktningen och den plötsligt vägrade starta :mad: .
Problemet med min var i alla fall CDI-boxen, i vilken det blir kallödningar innuti. På min räckte det att bara knacka lite på boxen så startade motorn hur fint som helst så jag körde med CDI-boxen hängande ut på sidan av cykeln en hel säsong för lätt åtkomst, tills jag fick tag på en annan.
 
Eftersom den baktänder innebär att den trycker ut bensinångor i avgasysstemen och någon gång ibland tänder den till. Right? Alltså kommer det bensin. Tror defintivit du har något fel på tändningen, eller tjuvluft. Har RDn reeds?
 
Last edited:
-> 1 <- skrev:
Men motorn borde starta så länge du har kräm i batteriet. Statorn ska väl bara ladda batteriet om jag kommer ihåg rätt.

Nja, jag tänkte iofs. på en RD 125:a jag hade förr i tiden, den gick plötsligt skitdåligt pga att en lindning bränt. Det var inte generatorlindningen, utan source-coil? eller pickup-coil? Det gällde 125:an förstås.

På min räckte det att bara knacka lite på boxen så startade motorn hur fint

Låter som något att testa! Alternativt en annan CDI-box för att utesluta den saken. Kolla på skroten eller fråga en annan RD350 ägare.
 
Last edited:
cRoC skrev:
Eftersom den baktänder innebär att den trycker ut bensinångor i avgasysstemen och någon gång ibland tänder den till. Right? Alltså kommer det bensin. Tror defintivit du har något fel på tändningen, eller tjuvluft. Har RDn reeds?


Svar ja, Rd: har reeds. En tidigare ägare har försett den med coolfiberreeds och precis som du säger så tänder den till någongång ibland.

Jag har också misstänkt tjuvluft så jag bytte alla packningar mellan förgasare, reeds och insug.
 
kebne skrev:
Nja, jag tänkte iofs. på en RD 125:a jag hade förr i tiden, den gick plötsligt skitdåligt pga att en lindning bränt. Det var inte generatorlindningen, utan source-coil? eller pickup-coil? Det gällde 125:an förstås.



Låter som något att testa! Alternativt en annan CDI-box för att utesluta den saken. Kolla på skroten eller fråga en annan RD350 ägare.


Jag har knackat på boxen så som du sade utan resultat.
 
Har tagit en liten funderare till här.

Jag antar att hojen startade och gick bra innan du bytte toppackningen?
Vad hade du isär när du bytte packningen? Bara toppen lös? I så fall kan vi i princip utesluta något mekaniskt fel. Skulle väl vara om du hade loss YPVS-vajrarna och lyckats vrida ventilerna 180 grader innan du satte tillbaka vajrarna igen (då går hojen INTE bra kan jag meddela :) ). Angånde kompet har jag för mig att det ska vara runt 6 bar på RD:n när du kickar med full gas, men kolla i en verkstadshandbok för säkerhets skull.

Du hade provat med startgas och du har bensin i förgasarna (du hade ju dränerat dem) = inget fel i bränslesystem. Motorn SKA starta med startgas och gå en lite stund på bensinen i förgasarna om det inte finns något mekaniskt/tändningsfel.

Kvar har vi alltså tändningsproblem. Enklaste först - plocka loss stiften och elda på dem med en varmluftspistol / tändare eller liknande så att de är riktigt varma, skruva tillbaka (bränn dig inte) och testa igen.

Fortfarande inget liv? Får du någon gnista alls (båda stiften samtidigt)?

Kolla kabeln som går från avkännaren vid svänghjulet, på min gick den av precis i genomföringen i motorblocket.

Kabeln hel? - Mät upp tändspolen, mät resistansen på båda sidorna av spolen. Jag kommer inte ihåg vilka värden det skall vara, men det kanske någon annan vet?

Tändspolen OK ? - Kvar har vi CDI-box och övriga saker i elsystemet som sitter mellan batteriet och boxen såsom dödarknappen/tändlåset osv. När min CDI-box dog (hade en 83:a) så var den precis som din och
vägrade starta. För mig hjälpte det som sagt att knacka på boxen, men du kanske kan testa med en annan box för säkerhets skull. Jag vet inte vilken årsmodell din hoj har, men jag vet att det går att använda en CDI-box av nya modellen (85 och framåt) på exempelvis en 83:a, men det blir lite pill med kablarna.

Lycka till ! :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top