Mer RD bekymmer; Startar inte.

PacMan skrev:
Den baktänder säger du, är det som puffar eller mer som små "tjut"?

Puffar. Typ som en avgassmäll.
 
tjaa.. när jag mekade ihop min rd så satte jag trottlarna bako fram, alltså med den sneddade sidan mot cyllarna(ja de går om man stoppar byter på höger o vänster trottel). Då fick jag liknande symptom!

/ Hannes
 
DumDum skrev:
Puffar. Typ som en avgassmäll.
Oki, min hade nämligen skumma tjutande ljud för sig, sådär 10-15 mil innan ena kolvringen på vänster burk gick i bitar.

Det verkar som det är nåt enkelt fel, som helt enkelt är för uppenbart för att man ens ska tänka tanken att man har missat det....som att förväxla trottlarna till exempel... :rolleyes:
 
Låter ju väldigt konstigt att den inte startar om den får soppa och har gnista. Kompet låter ju iofs väldigt lågt, inte sumpat någon kolvring när du monterat?
Sen även om det inte tillhör det här problemet, så finns det en gyllene regel, ALDRIG återanvända en topp-packning på en rd350, har du skruvat på toppen och tar av toppen direkt igen, så är den packningen till 95% kass. Enda nackdelen med rd350, annars en skitkul och enkel hoj.
 
Kompmätning ger alltid lägre värden på 2-t (pga alla öppna portar) än på 4-t men jag kan inte med säkerhet säga vad din hoj ska ha för komp.

Men lågt komp på nya bitar kan bero på att ringarna tätar dåligt (det är ju därför dom ska köras in). Åtgärdas genom riklig smörjning av ringarna (genom tändstiftshålen), oljan bidrar ju då till att täta bättre. Ryker fint vid uppstart men vafan ska man göra?

Ang tändläge:
Kan, som zilog föreslog, tändningen stå fel? Ex vis till följd av att svänghjulskilen gett upp? Man skulle ju alltså kunna tänka sig att svänghjulskilen gått av när motorn tvärstannade med resultatet att svänghjulet står mer eller mindre fel.
Om det är så så kan du ju alltså inte kolla tändningen mot ev märkningar på svänghjulet eftersom de märkningarna står lika fel.
Detta har alltså hänt förr!
I ditt läge skulle jag nog överväga att lossa svänghjulet och kolla kilen. Har du väl gjort det så är den saken utesluten sen. Läget är ju alltså att symtomen mycket väl skulle kunna vara fel tändläge.

På´n igen nu! :tummenupp
 
DumDum skrev:
Det sitter koniska luftfilter av okänd modell på den.
Testa att plocka bort filtrena, för om det nu är KN-filter kan det vara så att
dom spökar lite.Dom harmoniserar nämligen inte med alla förgasare.
 
Klippan skrev:
Testa att plocka bort filtrena, för om det nu är KN-filter kan det vara så att
dom spökar lite.Dom harmoniserar nämligen inte med alla förgasare.
Det borde inte vara några problem på en RD, den har mekaniska förgasare.
Om man monterar dom på vacuumförgasare kan man få problem.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Det borde inte vara några problem på en RD, den har mekaniska förgasare.
Om man monterar dom på vacuumförgasare kan man få problem.

Nja, tvåtaktare är lite känsligare för sådant, då ett visst tryck alltid slår lite tillbaka i förgasarna nerifrån vevhuset innan reedventilerna hunnit stänga.
Det är också en grej att kolla hur de mår förresten.
 
oFFkeFF skrev:
Nja, tvåtaktare är lite känsligare för sådant, då ett visst tryck alltid slår lite tillbaka i förgasarna nerifrån vevhuset innan reedventilerna hunnit stänga.
Det är också en grej att kolla hur de mår förresten.
Ja ok, men om den funkat med dom filtren tidigare så är det ju konstigt om det helt plötsligt inte ens går att starta hojen pga. dom.
 
Men vad f-n grabbar...

oFFkeFF skrev:
Nja, tvåtaktare är lite känsligare för sådant, då ett visst tryck alltid slår lite tillbaka i förgasarna nerifrån vevhuset innan reedventilerna hunnit stänga.
Det är också en grej att kolla hur de mår förresten.

Fram med kompetensen nu! :va
Vad kan öht hindra en tvåtakt att snurra ???? :hihi
 
Robban_C skrev:
Kompmätning ger alltid lägre värden på 2-t (pga alla öppna portar) än på 4-t men jag kan inte med säkerhet säga vad din hoj ska ha för komp.

Nej, det är lite svårt att veta vad andra 2T hojar ska ha. Men jag har mellan 9 och 10 bar (höjd komp) på min RG. Dum-Dum, du borde ha kanske runt 8?

Hur gammal är bensinen?

/J
 
Kan skillnaden mellan Johannes förslag om 8 kg och Dumdums 6 kg vara att ringarna inte är inslitna?

Dumdum:
När jag loggar in i morrn vill jag veta om svänghjulet sitter rätt! :7peta :tummenupp
 
Micke_Lindstrom skrev:
Ja ok, men om den funkat med dom filtren tidigare så är det ju konstigt om det helt plötsligt inte ens går att starta hojen pga. dom.
Har själv varit med om en gammal CB500 som blev tokig
i gången och svår att starta efter div rep, men hade gått fint innan med samma filter.Problemet löstes dock med att orginalfilter återmonterades.
Samma sak på en Triumph trepip från -73, även där var det filtren som spöka så det skadar inte att prova!
 
När vi ändå är inne på 2t så kanske någon kan svara på varför min hoj bara går med chocken på VARFÖR ??????? :confused:
 
Reeds?

Dum fråga kanske, men monterade du dit reeds'en igen efter du plockat isär grejerna?

Din hoj som bara går på choke, har du kollat att den inte går för snålt? Då går den ju bättre på choke (mindre luft i soppan)
 
Funatic skrev:
Dum fråga kanske, men monterade du dit reeds'en igen efter du plockat isär grejerna?

Din hoj som bara går på choke, har du kollat att den inte går för snålt? Då går den ju bättre på choke (mindre luft i soppan)



Borde inte vara att den går för snålt för den är helt orginal.
 
Robban_C skrev:
Kan skillnaden mellan Johannes förslag om 8 kg och Dumdums 6 kg vara att ringarna inte är inslitna?

Mmm, kan ju vara så, men det låter lite ändå. I synnerhet om man skvätter i lite olja så borde det inte vara så stor skillnad... Men svårt att säga. Jag skulle ändå vara väldigt brydd över det lilla utslaget på kompmätningen.

Alex.J skrev:
Borde inte vara att den går för snålt för den är helt orginal.

Rengöra fuggarna kan nog vara en idé, om du inte har gjort det redan vill säga. Kolla efter luftläckage. Du vill inte köra omkring med choken dragen av flera anledningar.

/J
 
Hur var det nu igen, gör det skillnad på kompressionstrycket om avgasventilerna är öppna eller stängda? Eller är det olika på olika motorer?
 
Nå, hur blev det nu med svänghjulet? Jag vill veta!

PacMan:
Jag är inte säker på om avgasventilen påverkar kompressionen, såvitt jag kan förstå så är det inte så tätt mellan kolv och ventil att den borde påverka komp men jag tror att Johannes eller Dumdum kan det där bättre än jag kan.
Mina praktiska erfarenheter av 2-t (rätt många) kan inte ens stava till avgasventil.

Edit: Dumdum, har du testat att snapsa igång motorn? Dvs slå i ett par cl soppa i tändstiftshålen och sen hålla lite gas när du försöker starta?
Gör du så och den ändå vägrar så kan du åtminstone bortse från bränsleförsörjningen.
 
Robban_C skrev:
Nå, hur blev det nu med svänghjulet? Jag vill veta!

PacMan:
Jag är inte säker på om avgasventilen påverkar kompressionen, såvitt jag kan förstå så är det inte så tätt mellan kolv och ventil att den borde påverka komp men jag tror att Johannes eller Dumdum kan det där bättre än jag kan.
Mina praktiska erfarenheter av 2-t (rätt många) kan inte ens stava till avgasventil.

Edit: Dumdum, har du testat att snapsa igång motorn? Dvs slå i ett par cl soppa i tändstiftshålen och sen hålla lite gas när du försöker starta?
Gör du så och den ändå vägrar så kan du åtminstone bortse från bränsleförsörjningen.

Jag har jobbat idiotpasset så jag har inte hunnit. Måste få sova ibland också..........Kommer hem 21:00 efter jobb och måste sedan gå upp 03:00 för att sticka iväg och jobba igen........................ posten:(
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top