MER PULVER utan Ketchup Efekten

Lite mer utförlig beskrivning från din sida hade inte skadat.
Kanske tom ställt det som en fråga hade varit på sin plats.
Och att män vill ha mer är inget konstigt. :yoparty

Men jag håller med föregående talare, kompressor är väl det som gäller om du ska få lite mer skjuts.
Avgassystem, nya luftgrejer och mappning ger ju inte speciellt mycket effekt.
 
tackar män strässfläktar brukar juh ha ketchup fenomenet väl äller....:va

Dagens turboaggregat har betydligt mindre ketchup än äldre. Om man sen väljer att bygga på en mindre snurra så minskar ju ketchupeffekten jämfört med en stor snurra.. Inte för att jag någonsin testat i praktiken men det finns massor av trådar att läsa här om att turbokonvertera..
 
En 1100 som redan har 150 på slangen... vad har den för trim i motorn nu då?
 
lite tipps vore juh uppskattat /trevligt i stället för nått i stil mä jaha :huvet

Ja du effekt utan Ketchup Efekten. hum då får de nästan bli vanlig sug trim ju

Kammar, portning, borrning, race kolvar, avgasystem tillvärkat för alla facktorer i motorn, skysterbara kamdrev o ändrad tändpuls, programerbart sprut, bätre andning till ram/ar.

Fast detta e ju bara ett litet urval som finns i vanlig sugtrim :D

sen finns de ju överladning med remdriven kompressor/ avgasdriven turbo

Sen gör de hur man bygger, för även med turbo så kan man slippa Ketchup Effekten om man får effekten tidigt runt 2000-3000varv så slipper man Ketchup Effekten oftast om turboladaren laddar med en jämn kurva upp till max.

Hum de beror ju hur mycke man vill göra o hur stor plånbok man har okså.
 
Last edited:
Ja du effekt utan Ketchup Efekten. hum då får de nästan bli vanlig sug trim ju

Kammar, portning, borrning, race kolvar, avgasystem tillvärkat för alla facktorer i motorn, skysterbara kamdrev o ändrad tändpuls, programerbart sprut, bätre andning till ram/ar.

Fast detta e ju bara ett litet urval som finns i vanlig sugtrim :D

sen finns de ju överladning med remdriven kompressor/ avgasdriven turbo

Sen gör de hur man bygger, för även med turbo så kan man slippa Ketchup Effekten om man får effekten tidigt runt 2000-3000varv så slipper man Ketchup Effekten oftast om turboladaren laddar med en jämn kurva upp till max.

Hum de beror ju hur mycke man vill göra o hur stor plånbok man har okså.

Programmerbart sprut kräver först och främst att det är just insprutning på hojen. Något som visserligen hade varit lite småballt att slänga på.

Om man inte vill ha en avgasdriven turbo då? (förlåt, kunde inte låta bli).

Billigaste att få mycket hp relativt billigt är just turbo. Iom att du verkar ha lite grejer på den redan så kan du sälja av det och tjäna in lite på turbokoknverteringen på det. Vilken årsmodell av 1100 är det du har? Finns flera brutala byggen på 1100or på forumet.
 
Räkna med 1k pengar per hästkraft om du vill sugmotortrimma, dvs det är din plånbok som bestämmer hur fort det ska gå.
 
Programmerbart sprut kräver först och främst att det är just insprutning på hojen. Något som visserligen hade varit lite småballt att slänga på.

Om man inte vill ha en avgasdriven turbo då? (förlåt, kunde inte låta bli).

Billigaste att få mycket hp relativt billigt är just turbo. Iom att du verkar ha lite grejer på den redan så kan du sälja av det och tjäna in lite på turbokoknverteringen på det. Vilken årsmodell av 1100 är det du har? Finns flera brutala byggen på 1100or på forumet.

Ja du om man inte vill ha en avgasdriven turbo så får de bli antingen en remdriven turbo/kompressor :D

Sen finns de ju olika sorters kompressor.

Fast alla sorter e la kompressor, alla kompresserat luft.

Avgas/ rem/ direktmonterad på veven eller direktmonterad någon annan stans på motorn.

Jo om de inte finns insprut på den innan så finns de hela sattser o slänga på :)
 
Även jag är väldigt nyfiken på vad för grejor det sitter i motorn nu?

Krävs trots allt ganska mycket sugtrim för att nå upp till 150 bakhjulshäst.
Är det över huvud taget möjligt att nå dit utan cylindervolymsökning på en gammelgixer 1100?
 
3058930 Även jag är väldigt nyfiken på vad för grejor det sitter i motorn nu?

Krävs trots allt ganska mycket sugtrim för att nå upp till 150 bakhjulshäst.
Är det över huvud taget möjligt att nå dit utan cylindervolymsökning på en gammelgixer 1100?
Dom senaste modellerna låg väl på 153 hästar på veven från fabrik enl Suzuki, vet dock inte hur pass det stämmer men med helsystem och ombestyckning och lite filande i toppen å andra kammar borde man väl kanske kunna komma i närheten iaf :va

högst spekulerande detta :)

körde iofs en 1127 borrad till 1216 med värre kammar och fixad topp osv, enl papprena låg den på 154 rwhp, rörde på sig gjorde den iaf :tummenupp
 
:arsele på dej själv ja råka ha dyselexi =( som ä så djävla kul ....not ! :huvet

Viserligen har jag okså Dyslexsi, men efter så där 5 års skrivandes vid datan så har la man lärt sig 1 o annat :D

Värka som du har lite trimm i hon ju en då ju :tummenupp

Hur många häst vill du få ur hon ?

Har du någon max belop som du räknat på denna gångens finskystering på tösen?

Hum :)
 
3059042 Lär dig stava, det här är inte lunarstorm:arsele
Det måste det vara med tanke på ditt otroligt mogna inlägg!

Sånt där hör definitivt hemma på lunarstorm där små grabbar med dåligt självförtroende måste hacka ner på andra för att må bra för en sekund!
 
Tja... vet inte ricktigt hur mycket mer män är man över optemist om man skulle sattsa på typ 30-50 häst till :va hmm.. vad det får kosta det brukar lösa sej all äfter man bygger på nått lustigt sätt:yoparty

Hum 30-50 de blir ju några åtskiliga tusingar om man ska sugtrimma den som sakt. men plånboken styr hur mycke man kan slänga på.

Billigast e la i gentligen o slänga på en turbo, en turbo med litet avgashus så du får laddet väldigt tidigt, som en duktigt trimmad motor med bra bottenvrid från 1200-2000varv. så slipper du den där turboknufen du vill sippa.

Man kan ju komma undan lindrigt om man hittar ett beg färdigt kitt som e bara bulta på, men på säkra sidan så kan man bytta till ny turbo, man vet ju oftast inte hur hårt turbon har gått innan.

Annars vore de ändå bätre med en kompresor som laddar från start till max å då e de bara välja exsakt hur många fler hk du vill ha ur den, så som 15-2000hk. :tummenupp eller mera :D men din stalars motor palar ju inte 2000häst så de får bli de mildare runt 60hk :) till en början så e de ju bara upgradera senare om man inte blir nöjd men till en början brukar de räka ett litet tag :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top