mer pulver i XR650 /nybliven motardknutte

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Tjennixen motardfans..
köpte mig en xr650r -03. motardkittad såklart. urskön hoj =)

lite allmänna frågor till er som kör XR650..

vad kör ni för drevning? jag har 15 fram och 40 bak. någon som rekomenderar något annat?

vad kan man göra för att få lite mera knuff i den?
min går iofs som en klocka, K&N-filter. ombestyckad, Big Gun system sitter på den knuffar på fint. men jag vill veta vad man kan göra mer?
finns det andra kammar till dom?
någe mer roligt.. (utom turbo)

hur mycket effekt kan man få ur den stackaren igentligen?

//Droopfy-Motardfrälst!

Grattis till valet, helt ok hoj..

Du kan köpa HRC kit.. minns inte exakt vad de går på nu men räkna med mellan 14-17 laxar för +10hp, det ingår högkompkolv ombestyckning, kralligare kamkedja, vassare kam, hårdare kopplingsfjädrar m.m..

Eller så kan du sneaka lite och köpa steg 2 kam och kolv billigt från usa

www.bergos.de har lite godis också 700cc kit m.m

Men om jag var du så skulle jag låta den vara, då har du flera tusen bekymmersfria mil på den.

Har biggun o TM40 förg. på min och den går fint som fan! gott bottenvrid !

mer mos än så tycker ja knappt behövs.

förgasaren gjorde sitt, mer nottenvrid och hela registret blev längre. :tummenupp

hurpass mycket kostar den fuggen då?

visst går hojen fint... men kul att veta vad man kan göra mer.
vad kör ni för drevningar?
jag drar ju upp min på 3:an om jag vill... men inte i någon högre hastighet.
är iofs ingen stjärna på bakhjulet... än.... :banana

HenRRik skrev:
2247177 Har biggun o TM40 förg. på min och den går fint som fan! gott bottenvrid !

mer mos än så tycker ja knappt behövs.

förgasaren gjorde sitt, mer nottenvrid och hela registret blev längre. :tummenupp

Jag har 15 - 45 Drevning.
Tyckte det var roligare än 15- 41. Men jag kanske provar det igen eftersom det ligget ett fint 41 drev i garaget... :P

Jag drar upp min på 2an i ca 50, och på 3an i ca 70. Men, jag föredrar 2an och växla mig uppåt. :)

Förgasare brukar väll ligga på 5000 och uppåt. heh

PutteLiten skrev:
2248856 Jag har 15 - 45 Drevning.
Tyckte det var roligare än 15- 41. Men jag kanske provar det igen eftersom det ligget ett fint 41 drev i garaget... :P

Jag drar upp min på 2an i ca 50, och på 3an i ca 70. Men, jag föredrar 2an och växla mig uppåt. :)

Förgasare brukar väll ligga på 5000 och uppåt. heh

vad använder du för teknik när du drar upp den?
bara gasa till och rycka lite... jucka upp den med kopplingen?
förklara för en okunnig med båda hjulen på marken.... oftast.

vid ca 50 (hastighet är beroende på hur man drevat och en XR skiljer sig lite från en annan) kan man bara feta på och rycka lite i tvåan. Eller, slå av lite lätt och gasa. Jag rycker inte medvetet vid denna hastighet, men troligtvis gör jag ett omedvetet litet av/på.
Det går även att bara feta på, men jag rekomenderar att du först lär dig att rycka upp den. För på detta sätt så är du beredd på att den slänger upp hjulet och efter ett tag har du lärt dig hur den reagerar och känns på ett hjul.
XR'en är känsligt för vilket varv den ska ha för enkelt gå upp. Ligger du helt fel så måste man rycka rätt mycket.
Prova dig fram, runt 50 borde vara ett bra utgångsläge.

Man ska alltid vara bestämd med gasen. Är man för mjuk händer inte så mycket mer än att man kör fortare. heh.

Sittpossition. Ju längre fram du sitter desto högre och smalare balansläge har du. == om du sitter ungefär i mitten av sadeln så har du ett bra utgångsläge. Längre bak så lyfter den enklare, men jag gillar inte känslan av att sitta så långt bak när jag wheelar. Prova dig fram, men var försiktig.
Du kan sitta på tanken och wheela, men balansläget är ungefär kl 11 då... heh...

Växla på slangen.
Här finns väll två huvudspår - koppla eller inte koppla.
Jag kopplar aldrig. Upp på tvåan, vid balansläge - ett läge när du håller dig på ett hjul utan att behöva accelerera - "släpp av väldigt kort i med växel på med gas". Allt sker i ett moment, mer eller mindre. Jag lägger foten mot växel-väljaren, och när jag släpper gasen går växlen i enkelt, och sedan mjukt på med gasen igen.
Slå inte över... Tänk på att det är ny utväxling med nya växlen. heh.

Vid ca 70-80 i treans växel, slå av, ryck och gasa fett, Slå inte över...
Mitt tips, vänta med detta tills du behärskar tvåans växel först. Det gör mycket ondare att trilla i högre hastighet. :tungan

Jag kopplar inte upp den av den enkla anledningen av att jag inte gillar den metoden... :P (Och eftersom jag inte övar på den så är jag kass på att koppla upp)

Ett allmänt tips.
Whelieträna inte ensam. Eller som minsta säkerhetsåtgärd, ha mobil telefon med dig. Det är enkelt att bryta en arm, ben, nyckleben, etc.

Lycka till
:hej

Last edited:
borra upp den

Du kan borra upp den till 700cc kostar ca 6-7000:- det ska ge mycket effekt, billigare än hrc-kit, har haft 3 stycken xr, men byt förgasare också...mvh måtec :)

DU får ett bättre vrid i cyckeln också, och den blir lättare att få upp på slangen,

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT