mer olja??

pitematte

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
GSX 750 ES -83
Hej, har en gammal GSX 750 ES -83 med problem. Den startar bra och går bra tills den blir varm. Då börjar den bluddra/blir väldigt svag på låga varv, ju varmare den blir ju högre varv måste jag hålla för att den inte ska bluddra. Har lusläst (nåja, försökt iaf) forumet idag och provat en del tips. Tror inte det är förgasar trubbel för att den kallnar så fort, eller rättare sagt, när den stannas behöver den iinte stå särskilt länge för att sluta bluddra. Min teori var tändspolarna, men provat med kylspray utan framgång... Bytt tändkablar, tändhattar och tändstift, hjälpte inte...

Förslag på fel eller tester för att utesluta fel?

Senaste teorin är lite långsökt, men tänkte kolla den med forumet. Verkar ha fått mer olja i motorn under vintern, konstigt med tanke på att den läker lite olja... Kan den ha spätt ut oljan med vatten/bensin så att oljan blir för tunn när motorn blir varm? Kanske inte håller oljefilmen och motorn inte orkar på låga varv pga friktion? Har inte hört talas om något liknande tidigare, men jag har ju inte hört allt än heller. Oljetryckslampan lyser inte när motorn är igång, men vet inte heller vid vilket tryck den börjar lysa.

Tacksam för svar!

Låter som du har dåligt komp........... kanske smiter ner soppa den vägen och ökar på oljenivån också.

Kolla kompet e mitt tipps.

Det e ju också en av grejjerna som blir värre med värme.

Söker man på "blödder" här på sporthoj kommer tipset "kolla ventilspelet" upp flera gånger. Kolla det först av allt. Funkar inte det, kolla efter slitna emulsionsrör och slitna trottelnålar.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda