Mer minne till grafiken

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Hej,

Har nyligen köpt en laptop som delar lite av sitt RAM till grafikkortet, chippet eller vad det är. DVD-uppspelning är under all kritik, det bara hackar och har sig. En gammal bärbar Dell spelade upp samma film felfritt. Kan man bota det genom att dela ut lite mer minne till grafiken, som just nu snor 64Mb RAM (av totalt 512Mb). Om ja, hur går man tillväga? Kör Windows XP Pro SP2.

BIOS, gå in där och leta lite, det står nog video share memory eller liknande...om det är en dell/compaq/ibm eller liknande fabriksdator/märkesdator så är det inte säkert att det går.

Känns som om det är nåt annat än grafikminnet som strular. 64 MB räcker mer än väl för att spela upp DVD-film, även om det är minne som delas med det vanliga systemminnet. Det kräver egentligen inte så mkt av datorn men det kan vara något annat som drivrutiner eller trasig hårdvara (för jag förutsätter att du testat flera olika filmer?) som orsakar problemet.

tycon1: BIOS är det enda som jag inte har kollat eftersom det kräver lösenord. Finns det något sätt att hacka/få fram det? Har köpt datorn av privatperson som i sin tur har köpt utav en annan, så chanserna att få fram det lösenordet verkar ytterst små.

Ringo skrev:
tycon1: BIOS är det enda som jag inte har kollat eftersom det kräver lösenord. Finns det något sätt att hacka/få fram det? Har köpt datorn av privatperson som i sin tur har köpt utav en annan, så chanserna att få fram det lösenordet verkar ytterst små.

Vad har du för OS?

Ringo skrev:
Windows XP Professional Service Pack 2 (som jag skrev i mitt första inlägg ;))

Missade det :kocko

Hursomhelst, googla efter något som KAN kallas "remove bios password" eller liknande, för winxp självklart.. Du kommer dra hem en liten fil som du slänger in på en vanlig diskett och bootar med den och kör den, så tar den bort ditt bios password(eller om det finns nyare prog nu som kan fixa det direkt i win).

Berätta hur det går

Ringo skrev:

Ring datortillverkaren. Om du köpt den laglig väg hjälper de nog gärna till. :)

Ringo skrev:

Plugga ur strömadaptern, ut med batteriet, upp med tangentbordet och plocka ur "CMOS" batteriet som gömmer sig där under, finns bara ett batteri och det ser ut som ett klock-batteri modell lite större. Sen är det bara att plocka ihop allt igen. Sen är det bora för alltid.

Carpe me skrev:
Plugga ur strömadaptern, ut med batteriet, upp med tangentbordet och plocka ur "CMOS" batteriet som gömmer sig där under, finns bara ett batteri och det ser ut som ett klock-batteri modell lite större. Sen är det bara att plocka ihop allt igen. Sen är det bora för alltid.

Problemet är att ifall det är en märkesdator så förlorar du garantin.
Är det inte en märkesdator och du inte har lust att skruva bort 200skruvar så är det ett bra alternativ ja..batteriet brukar sitta ganska djupt (iaf i dom jag monterat isär)

Tjena,

Har inte internet dar jag bor just nu, sa det har drojt lite. Har googlat ratt hart men inte hittat nagot (bara jattegamla removers). Verkar finnas manga med liknande problem... (antaligen stulna laptops). Hittar ni nagot till en Compaq NX9010 sa lanka garna.

Ringo skrev:
Tjena,

Har inte internet dar jag bor just nu, sa det har drojt lite. Har googlat ratt hart men inte hittat nagot (bara jattegamla removers). Verkar finnas manga med liknande problem... (antaligen stulna laptops). Hittar ni nagot till en Compaq NX9010 sa lanka garna.

Nu är det där en märkes-dator, och skruvarna på de är plomberade..så inte röra! Om den nu inte är gammal och garantin har gått åt skogen iaf.

Ska kolla lite..

EDIT: Du har inte en orginal skiva med? så du kan köra en resett to factory settings?

eV1Te: dxdiag sager att jag har version 9c. Maste ha kommit med Win XP eftersom jag inte har installerat nagot spel.

tycon1: Jag vill inte skruva med den alls, aven om garantin har gatt ut. Vagar inte gora sana grejer va... Fick ingen skiva pa kopet heller.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg