Mer minne i burk m Windows2000

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Hupp

På jobbet har jag hand om en gammal dator med Windows2000 Pro som ingår i en fotograferings-mackapär (man fotograferar ögonbottnen). Datorn var säkert en värsting när den kom, men nu börjar den bli gammal. I samband med att programvaran den kör uppdaterades, så märks det att den är lite äldre. Swappar som en gnu och går allmänt långsamt. Gnäller även på att virtuella minnet är slut och lite sånt.

Gjorde därför en liten översyn och lyckades bland annat få till åtminstone 1GB ledigt på disken (isf. ca 90MB :gnissla ). Det verkar ha gjort susen åtminstone lite grann.

Köpte även mer RAM och har nu stoppat i 4GB istället för 512MB. Vid uppstart och i BIOS visas att 3,8GB någonting är tillgängligt (resten går till delat grafikminne). I Windows får jag däremot bara upp att cirka 480MB är installerat och tillgängligt...?????

Vad månne detta vara? Jag tyckte jag läste så duktigt att både mammakort och Win2000 skulle klara hantera 4GB RAM maximalt.

~~
(Ja, datorn ska givetvis bytas så småningom. Det blir dock inte förrän hela maskinen ska bytas. Detta är planerat till 2012, så mitt tilltag är bara livsuppehållande vård.)

En ny disk kan nog även det göra mirakel, kostar väl bara 400kr.

Minnet får någon annan svara på

Edit:
Verkar som win2k tror du har 512mb minne installerat och grafikkortet snor 32mb = 480?

Last edited:
Du har gått in i BIOS och uppdaterat + sparat?

Funkar det ens att köra 4gig med 2k? Ska väl till en 64bitars version för att kunna tillgodoräkna 4gig minne? :va

En ny disk kan nog även det göra mirakel, kostar väl bara 400kr.

Minnet får någon annan svara på

Edit:
Verkar som win2k tror du har 512mb minne installerat och grafikkortet snor 32mb = 480?
Det sitter två raid.ade diskar i datorn. Ganska skumt partitionerade med endast 5GB till C:. Å andra sidan ska där bara ligga operativsystem och det programmet som behövs, inget annat. Så egentligen borde det räcka.

Du har gått in i BIOS och uppdaterat + sparat?
Ja, naturligtvis. BIOS detekterar, som jag skrev innan, att datorn nu har 4GB (minus delat grafikminne).

Funkar det ens att köra 4gig med 2k? Ska väl till en 64bitars version för att kunna tillgodoräkna 4gig minne? :va
XP osv. i 32bit version kan ju adressera upp till 3,5GB. Borde då inte Win2000 kunna klara åtminstone mer än 512MB?:va

Vad är det för hårdvara, dvs i exakta detaljer fabrikat och modellnummer?
Ber att få återkomma. Det är ett Asus moderkort med en P4 2,8GHz processor. Exakt beteckning har jag inte i huvudet, men jag kollade upp innan jag beställde minnena, att det maximalt skulle klara 4GB RAM.

Last edited:
Ja, naturligtvis. BIOS detekterar, som jag skrev innan, att datorn nu har 4GB (minus delat grafikminne).

Nu låter jag tjatig, men du har inte bara låtit datorn starta upp och du sett att BIOS hittat 4gb?

Du har gått in i bios och sparat?

Nu låter jag tjatig, men du har inte bara låtit datorn starta upp och du sett att BIOS hittat 4gb?

Du har gått in i bios och sparat?
Tjata är helt OK. Jag är bara glad att nån bryr sig över huvud taget. :)

Jo, jag var inne i BIOS, ställde in korrekt CAS-latency till vad minnena var specade till (3CL), och sparade därefter. Eftersom Win inte ville hitta minnena bootade jag om ett par ggr och var i BIOS lite fram och tillbaka utan att få någon rätsida på det hela.

BIOS (system information) tycker 3,8GB
POST-boot-rutan tycker 3,8GB
Windows tycker 480MB

Schkummt!

Windows 2000 Profesional har stöd för upp till 4GB RAM. Levererar hårdvaran detta, så ska även Windows 2000 hitta det.

Låter som det är någon sättning inne i BIOS som kan aktivera den större minnesmängden för OS.

Hur ser du mängden minne som Windows hittar?

Prövat att köra på hälften?

Ps. Man kan även kolla hur boot.ini ser ut, så att det inte finns lustiga minnesväxlar där...ds.

Last edited:
Om du har en extra HDD:

Ta ur nuvarande hårddisk och släng i den nya, testa att installeras om OS:et från scratch på den och se om full RAM detekteras i OS:et efter installation.

...Ps. Man kan även kolla hur boot.ini ser ut, så att det inte finns lustiga minnesväxlar där...ds.
Där satt den!! /maxmem=491mb gör ju ingen människa glad!
Nu kan jag leka med mina 3,6GB.

-----

Uppdatering: Precis när jag sitter och skriver så ringer telefonjäveln. Det visar sig nu att något av de obskyra instickskorten i datorn, som hör till kameran tydligen använder hårdkodade adresser. Är därför tvungen att ha den där /maxmem och det går således inte att använda mer minne till Windows. J###a idiotkonstruktion! :mad:
Jag lägger ner det här. Det får bli en ny utrustning framöver istället.

Men ändå! Vi löste ju mitt problem från början, (sen att det inte funka skiter vi i). Tycker ändå att ni kan få en virtuell:
mug.JPG

-----

Uppdatering: Precis när jag sitter och skriver så ringer telefonjäveln. Det visar sig nu att något av de obskyra instickskorten i datorn, som hör till kameran tydligen använder hårdkodade adresser. Är därför tvungen att ha den där /maxmem och det går således inte att använda mer minne till Windows. J###a idiotkonstruktion! :mad:

Är du toksäker på att det är hårdvaran som låser det?

Har du provat att köra med annan disk som jag sa?

Det kan vara så att programmet känner av befintlig RAM vid installationstillfället och att detta sedan sätts som gräns på flera olika ställen, såsom olika .ini-filer samt registret.

Jag skulle inte ge upp förrän jag testat nyinstallation av OS på annan disk och sedan gjort en nyinstallation av programmet du nyttjar. Funkar det inte då, nä då kanske det är kört.

My 2 cents.

-----

Men ändå! Vi löste ju mitt problem från början, (sen att det inte funka skiter vi i). Tycker ändå att ni kan få en virtuell:
mug.JPG

Laddas det däringa programmet vid boot eller får du starta med ikon?

För minnesinställningarna för programmet borde du kunna göra separat

Faen va gött. SH bryr sig mer än IT-avdelningen. :D

Ominstallation vill jag inte göra. Kameran fungerar ju faktiskt och att börja installera om en såpass gammal pryl bedömer jag som mer risk än nytta. Det är dessutom inte populärt med nertid (oundvikligt om den går sönder förståss). Jag saknar dessutom alla installationsmedia med drivrutiner osv. Går eländet sönder får jag ha hit leverantören (som då antagligen sätter hit en temporär, begagnad dator).

..
Programmet startas med en ikon, precis som vilket program som helst. Programmet i sig fungerar fin-fint, men så fort kamerorna ska initieras fås ett felmeddelande att "Card not initialized. Reseting..." och därefter ett till, ungefär "Could not allocate himpavimpa Meteor-någonting massa_tecken". Använder jag /maxmem=491 så fungerar det dock fint. (Provade förvisso maxmem=3000 och då fick Windows 3gig att leka med, men ändå plats över. Det funkade inte heller.) Det finns mig veterligen inga minnesinställningar i programmet.

Kamerorna är (om nu någon är intresserad) en Kodak Megaplus 1.4i samt en JVC KY-F70BU. Grabberkortet är antagligen ett Matrox Meteor. Några specar eller mer info än pdf.en i länken hittar jag inte.

Köper man en ny, motsvarande anläggning idag får man en schysst Nikon D90 som kopplas till datorn med USB istället.

..
Nä, hörrni. Jag droppar detta. Hellre lite långsamt än inget alls, som jag även brukar säga till hojen. Tack en gång för all hjälp och tips!:tummenupp

Last edited:
Faen va gött. SH bryr sig mer än IT-avdelningen. :D

Ominstallation vill jag inte göra. Kameran fungerar ju faktiskt och att börja installera om en såpass gammal pryl bedömer jag som mer risk än nytta.

Det är helt riskfritt, rådet var ju att installera på en annan HDD än den som sitter i, förutsatt att du har någon tillgänglig.

Men, förstår dig om det känns omständigt.

Det är helt riskfritt, rådet var ju att installera på en annan HDD än den som sitter i, förutsatt att du har någon tillgänglig.

Men, förstår dig om det känns omständigt.
Det faller helt klart på att det blir förbaskat omständigt och tar tid (som jag inte har). Min tanke var att bara göra en liten livsuppehållande "quick-fix".

Hade jag varit 100% säker på att det blir mycket bättre, så kanske, men det vet jag ju inte. Kan vara mjukvara, men kan också vara hårdvara och då är man ju rökt vilket som. Det sitter tre skumma PCI-kort i datorn som jag inte ens vet vad det är, så gu' vet vad som gömmer sig däri.:gnissla

Men nerver mind. Undersökningarna blev gjorda idag i vilket fall som helst, efter att jag återställde maxmem, så nu tar vi den där ölen istället! :)

Borde väl gå att styra minnes allokeringen till programmet för sig i win? så burken rullar på 4 gig men programmet bara 490mb

Det brukar väl t o m gå att allokera minne åt PCI-platser i BIOS om det är tillräckligt gammalt mög? Kanske kan vara värt att kika på?

-----

mug.JPG
Var rätt vanligt att man satte såna växar på den gamla goda tiden :)

Helkass lösning då och även så idag.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...