Mer luft...?

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Hej på er.Har sett att en del gör hål i kåpan som sitter för luftfiltret.Jag har också funderingar på att göra detta.Är det något man behöver tänka på?Ombestyckning?Kan man göra hålet för stort?
Tacksam för svar,Jonte

"inga frågor är för dumma för att ställas" -ett kännt hjärnkontoret ordspråk...
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    12 KB · Visningar: 142
Last edited:
jonte76 skrev:
Hej på er.Har sett att en del gör hål i kåpan som sitter för luftfiltret.Jag har också funderingar på att göra detta.Är det något man behöver tänka på?Ombestyckning?Kan man göra hålet för stort?
Tacksam för svar,Jonte

"inga frågor är för dumma för att ställas" -ett kännt hjärnkontoret ordspråk...


finns färdiga att köpa.. vet inte riktigt vart bara
 
Långa farbron skrev:
Finns färdiga sidor med öppningar att köpa från tex KTM-sommer i tyskland.


http://www.ktm-sommer.de/

Schysst sida :tummenupp synd att min tyska inte är lika schysst :3freak,såg dock att sidor-med-öppning kostar från 47euro upp till66euro :rolleyes: blir till å borra eller såga......
 
Se till att inte ha dom på när du kör då det börjar bli lite skitigt bara!
 
KalleKulspruta skrev:
Se till att inte ha dom på när du kör då det börjar bli lite skitigt bara!

Nu hänger jag inte med :va om jag inte ska ha dom på varför ska jag då göra hål överhuvtaget :confused:

Mer förslag å råd,tack.Mvh Jonte
 
Laggie skrev:
Tar du hål i luftburken så kommer det ju in skit där, skit som annars skulle fastnat på kåpan.

Mao, kör du enduro får du inte göra annat än att tvätta luftfilter om du tar upp hål i kåpan. Kör du motard eller grus så går det bra men räkna ändå med att få tvätta filter oftare.

Naturligtvis så kommer det in skit där. Men också massa luft. :)

Det kommer dock inte in mycket mer skit än det gör i vanliga fall då den skit som fastnar i luftfiltret ändå är skit från luften hojen har sugit i sig och det är damm och liknande. Dammet i luften kommer nästan i samma proportion in i filtret även om du inte har hål på sidan. Den enda skillnaden är större partiklar som lägger sig i botten av burken. Grussprut osv, det påverkar inte filtret.
En skillnad är att dammet fastnar på mer koncentrerade platser i filtret då hålen du gör är så nära själva filterenheten. Snorklar du in luften den vanliga vägen så fördelas luften och därmed också skiten mer jämt över filterytan...
Så, ingen stor skillnad i filterrengöringsintervallerna..

Dock, hojen blir lite känsligare för väta...

Daniel
 
ypvs skrev:
Naturligtvis så kommer det in skit där. Men också massa luft. :)

Det kommer dock inte in mycket mer skit än det gör i vanliga fall då den skit som fastnar i luftfiltret ändå är skit från luften hojen har sugit i sig och det är damm och liknande. Dammet i luften kommer nästan i samma proportion in i filtret även om du inte har hål på sidan. Den enda skillnaden är större partiklar som lägger sig i botten av burken. Grussprut osv, det påverkar inte filtret.
En skillnad är att dammet fastnar på mer koncentrerade platser i filtret då hålen du gör är så nära själva filterenheten. Snorklar du in luften den vanliga vägen så fördelas luften och därmed också skiten mer jämt över filterytan...
Så, ingen stor skillnad i filterrengöringsintervallerna..

Dock, hojen blir lite känsligare för väta...

Daniel

Fan va smart, först höll jag med förigående talare, men nu fattar jag... Det är ju fan sant!

:) :kocko
 
Laggie skrev:
Inte för att vara petig men kör du enduro kan jag lova att det gör skillnad...[/IMG]

jo...men kör man enduro borrar man heller inte några hål.
känns ganska onödigt med 1-2hk extra vid 8000rpm (eller var nu effektökningen hamnar) på en endurohoj.
 
Laggie skrev:
Inte för att vara petig men kör du enduro kan jag lova att det gör skillnad, öppnar du kåpan har du så mycket lera, myr och mossa i luftfilret så motorn ska ha en eloge om den fortsätter att fungera.

Kör du på grus eller asfalt som jag sa innan så kommer det inte att göra någon skillnad, det har du helt rätt i med det du säger.
lerig_520.jpg
Behöver vaxas jue :hihi
 
Nu är det hål i kåpan,har satt nät för oxå så det ser lite coolare ut.Har inte kört än då jag fick ett ryck å flyttade baklyset in i hjulhuset :yoparty ska bara dit med nr-plåt,beställd från artinvest sen ska det brummas :rock bilder kommer senare!
 
En bekant har uppborrad kåpa (KTM250 r)och ängnar sig endast åt enduro med favoritunderlaget bottenlöslera (stångebro förra året va Mekka...) Han har lagt ganska mycket pesetas på sin moppe (passerar sexsiffrigt) och är då ganska mån om den. Har haft den nästan ett år nu och inga probs so far. Han har ett läskigt finmaskigt nät för (liknande det i oljefilter) och det stoppar det större gruset men damm kommer igenom, men som nån sa, stannar nog i filtret.
 
rejser skrev:
jo...men kör man enduro borrar man heller inte några hål.
känns ganska onödigt med 1-2hk extra vid 8000rpm (eller var nu effektökningen hamnar) på en endurohoj.
Får man ut en sån effektökning? Jag fick för mig att det nästan inte gjorde nånting alls!

Kanske dags att fundera på det då alltså
 
OlleR skrev:
Får man ut en sån effektökning? Jag fick för mig att det nästan inte gjorde nånting alls!

Kanske dags att fundera på det då alltså

nä jag vet inte :D
gissade lite bara men att en motor mår bra av mkt luft är ju ingen tvekan om.
 
OlleR skrev:
Får man ut en sån effektökning? Jag fick för mig att det nästan inte gjorde nånting alls!

Kanske dags att fundera på det då alltså

Det gör en hel del med ett öppet sysem men framförallt på gasresponsen. Motorn svarar bättre på gas och känns rappare.

Daniel...
 
Tyvärr torskar man bottenvrid, märktes direkt när jag testade på min. Rappare men sämre botten med kapad burk.
 
Back
Top