Mer luft!

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Jag har lite funderingar på att dra en slang med någon slags tratt till luftburken för att få lite extra luft vid fart. När jag körde hojen i bänk så visade det att den inte får tillräckligt med luft, jag hade 3 hästar mer när vi körde utan sadeln. Jag vill ju åt hästarna, men det blir nog jobbigt i längden att sitta på batteriet.

Slangen bör vara ca 25 mm eller däromkring och någorlunda böjlig, men armerad så att det inte blir veck på den.

Jag håller på och söker efter någon lämplig slang för fullt, men har inte hittat någon än.
Är det någon som har sprungit på något som skulle tänkas kunna fungera?
Förslag på tratt mottages tacksamt också. Misstänker att det kan finnas original till vissa modeller.

Dom flesta moderna sporthojar har ju trycksatt luftburk, å där är det inga 25mm-slangar inte! Sätter du på en sån slang från luftburken fram till fronten nånstans så kommer du antagligen tappa fler hästar än du försöker vinna. Mitt tips är att bygga en bredare kanal i glasfiber eller plexiglas! :)

Nickeluring skrev:
Jag har lite funderingar på att dra en slang med någon slags tratt till luftburken för att få lite extra luft vid fart. När jag körde hojen i bänk så visade det att den inte får tillräckligt med luft, jag hade 3 hästar mer när vi körde utan sadeln. Jag vill ju åt hästarna, men det blir nog jobbigt i längden att sitta på batteriet.

Slangen bör vara ca 25 mm eller däromkring och någorlunda böjlig, men armerad så att det inte blir veck på den.

Jag håller på och söker efter någon lämplig slang för fullt, men har inte hittat någon än.
Är det någon som har sprungit på något som skulle tänkas kunna fungera?
Förslag på tratt mottages tacksamt också. Misstänker att det kan finnas original till vissa modeller.

har du öppna upp burken nåt då?

Hoztic skrev:
Dom flesta moderna sporthojar har ju trycksatt luftburk, å där är det inga 25mm-slangar inte! Sätter du på en sån slang från luftburken fram till fronten nånstans så kommer du antagligen tappa fler hästar än du försöker vinna. Mitt tips är att bygga en bredare kanal i glasfiber eller plexiglas! :)

Hmmm, kan bli svårt att få till. En slang kan man ju dra lite hur som helst, så det blir inte så svart att få plats.
Tror inte att jag kommer tappa några hästar i alla fall. Det borde ju inte bli mindre luft i burken med slang. Men man kanske kan dra 2 slangar...

ozeo skrev:
har du öppna upp burken nåt då?

Ja, burken är öppnad. Har även gjort ett hål på ca 30 mm i varje sida. Den går mycket bättre nu än innan, men det är de där extra hästarna jag vill åt.

Ta av locket eller iaf snorklarna.

Vad har du för system och förgasare har du portat ?

Jag har tagit snorklarna på min ,har 41mm TMR förgasare och helsystem....och har absolut inget problem med luften.

Last edited:
Slang till förvärmning av insugningsluft till bil. Finns i många dimensioner, har teleskopiska egenskaper, är böjlig, kan plattas till där det är trångt. Finns i svart eller alufinish.

25 mm är för klent när du använder slang. Det finns en massa kibbiga formler på hur man räknar ut slangdim efter önskat flöde och jag har glömt allihop. Funkar det bra med 25 mm hål i burken skall du nog ha det dubbla om du ska leda fram slang ända till styrhuvudet.

lycka till

pilsner

Långa farbron skrev:
Ta av locket eller iaf snorklarna.

Vad har du för system och förgasare har du portat ?

Jag har tagit snorklarna på min ,har 41mm TMR förgasare och helsystem....och har absolut inget problem med luften.

Locket är av. Vid bänkningen hade jag originalfuggen, men det blir en TM40 när jag sätter tillbaka motorn. Men om inte originalfuggen fick tillräckligt med luft så borde ju samma gälla den nya. Jag har inte portat. Enligt Anders Brink gick det inte att göra så mycket med min topp (High Flow). Han tittade på den, men skickade tillbaka den orörd. Däremot så har jag K/N filter och en vassare kam.
Prova din utan sadel så får du se. På min skiljde det 3,4 hästar. Det var vid stillastående i bänk, det kanske skiljer mer vid fart p.g.a. luftflödet runt hojen som bildar undertryck på sidorna där hojen försöker suga luft.

Pilsner skrev:
Slang till förvärmning av insugningsluft till bil. Finns i många dimensioner, har teleskopiska egenskaper, är böjlig, kan plattas till där det är trångt. Finns i svart eller alufinish.

25 mm är för klent när du använder slang. Det finns en massa kibbiga formler på hur man räknar ut slangdim efter önskat flöde och jag har glömt allihop. Funkar det bra med 25 mm hål i burken skall du nog ha det dubbla om du ska leda fram slang ända till styrhuvudet.

lycka till

pilsner

Det låter bra. Vet du var man kan köpa sådan slang på meter?
Jag ska försöka få dit lite fetare, eller dubbla om det inte går.

Nickeluring skrev:
Locket är av. Vid bänkningen hade jag originalfuggen, men det blir en TM40 när jag sätter tillbaka motorn. Men om inte originalfuggen fick tillräckligt med luft så borde ju samma gälla den nya. Jag har inte portat. Enligt Anders Brink gick det inte att göra så mycket med min topp (High Flow). Han tittade på den, men skickade tillbaka den orörd. Däremot så har jag K/N filter och en vassare kam.
Prova din utan sadel så får du se. På min skiljde det 3,4 hästar. Det var vid stillastående i bänk, det kanske skiljer mer vid fart p.g.a. luftflödet runt hojen som bildar undertryck på sidorna där hojen försöker suga luft.

Min har varit uppe i bänken 2 svängar både med och utan lock,utan luftproblem,dock håller jag med om att det skiljer om man tar av locket på burken eller inte.

Enl bänkillen så var det så gott som omöjligt att få någon ordning på bestyckningen utan locket på.

Jag har kört på hiskeliga 210 munstycke utan lock på burken och den fick fortfarande för mycket luft enl Lambdan.

Du gör ju naturligtvis som du vill ,delar bara med mig av mina erfarenhter.

Även om jag liksom dom flesta andra här tror att 25mm blir för klent så finns det elslang. Dvs vp-rör fast i slangform, flexrör även kallat om du så vill.
den är i viss mån formstabil och tar du tex en 32mm ( finns 10, 12, 16, 20, 25, 32, 40, 50mm) så kan du platta den ngt utan att den viker sig om det är trångt ngnstans.
Hör med ngn elfirma om du inte kan få köpa lite slang, förmodligen blir det en tjugolapp i kaffekassan.
Men ta så grovt du kan, för 25mm är verkligen inte mkt när vi pratar luftflöden.
//Tobbe
EDIT: Tänk på att en 25mm slang inte är 25mm invändigt utan detta är utvändiga mått när vi pratar om elrör. Det enda mått jag är hyffsat säker på är att 16mm slang är 12mm invändigt. Dom andra dim vet jag faktiskt inte diffen inv kontra utv på :EDIT

Last edited:
Oj farbrorn, 210!! Vad kör du på nu då?
Var det 210 med originalfuggen, eller var det TMR'en?

Ja, flexrör kanske kan funka. Finns det lösa, böjda krökar till dem? Det borde ju minska risken att det blir ihopklämt.
Jag får väl mäta på allvar och se om det går att få dit lite tjockare grejor.

Nickeluring skrev:

Ja, flexrör kanske kan funka. Finns det lösa, böjda krökar till dem? Det borde ju minska risken att det blir ihopklämt.

:hihi

På TMR:en.
Nu går den på 170 i main och 45,5 i lågfart med locket på.

Nickeluring skrev:

Dom elrör som jag menar är som slang, dvs en korrigerad plastslang.
Men visst finns det färdiga vp-rörsböjar, men kollar du på den slang jag menar så inser du nog att du inte behöver ngr färdiga böjar :)
//Tobbe

HoOmer skrev:
Hur många hästar har farbror?

Mesiga 50 då både förgasare och system är för stora för den gammla toppen,dock satt det på när jag köpte den förra året så det får sitta kvar.

Portning löser mina problem...dock har jag händerna fulla med att lacka och laga för tillfället.

Och ekonomin är i botten :hihi

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8