Mer luft, går snabbare?!

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Hej, jag har en Kawasaki GPX 600R. Den har haft strypbrickor i sig och när jag tog ut dem för att se hur den gick utan så gick den fortfarande ganska lamt. När jag sedan började skruva på luftskruvarna så den ska få mer luft så provkörde jag sedan. Då gick den bättre. Jag började då skruva lite till och testade, då gick den ännu bättre och accade snabbare. Vad händer om man ger hojen för mycket luft? För som den går nu går den mycket bättre än innan och varvar på friskt. Hur ska man göra?

Moppen ska ha bränsle motsvarande mängden luft den får för att förbränningen ska bli så komplett som möjligt. Som du kör nu med för tunn blandning är det risk för att du bränner avgasventilerna då förbränningen blir betydligt varmare än vad den ska vara.

om hojen varit strypt så borde du väl egentligen bestycka om förgasarna?

Hur vet jag hur många varv jag ska skruva ut på skruvarna då? Jag har 4 förgasare, 85 hästar. Den var orörd innan så att säga när vi köpte den, satte in brickor och registrerade den som 25kw, pillade då lite på luftskruvarna, nu tog vi ut brickorna igen och då ska den alltså vara som den är tänkt att gå för men hur vet man då hur många varv varje skruv ska dras?! Vad är bestycka?
mvh henke

Last edited:
Om du bara har skruvat på luftskruvarna behöver du nog inte bestycka om, d.v.s. byta munstycken o.s.v. Det kanske står i instruktionsbok / verkstadshandbok hur skruvarna ska stå.

Ett bra sätt är att skriva upp hur du skruvar på skruvarna och vad som händer då, så kan du dra slutsatser av det senare.

Ja alltså som du säger så har jag inte bytt några munstycken eller så...vi köpte den som original med fulleffekt. Men sen så köpte jag strypkit av mc kompaniet, satte in brickor i insugsgummina, registrerade igår, och allt va bra. Så nu är den 25kw i papprena. När vi hade satt in brickorna så skruvade jag lite på skruvarna för att den skulle gå bättre...så nu är ju frågan hur de stog innan jag skruvade...hmmm?!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D