Mer ljus till motorcyckeln......

Stormtropper

Numera ser man snabb ut(köpt helställ)
Gick med
24 May 2010
Hoj
1cylindrig med abs
:)Hej på er.

Vill få tag på någon typ av lampa el.som ger ett starkare sken så att man syns på dagarna.....tänkte att man inte behöver köra med helljuset på.

Har ni någon erfarenhet på det så skriv gärna ned .....

Xenon.... inte lagligt men det syns rejält mkt bättre på dagen, mycket bättre! (utan att blända)

Min erfarehet av xenon är just att det bländar, speciellt då på hojar, eftersom man inte har nivåreglering där. Men lyser gör det, starkt! Finns ju en lite nyare generation av halogenlampor, tänker då på Philips och Osram, som har en del nya grejor där ljuset ska vara ett antal procent bättre.

Min erfarehet av xenon är just att det bländar, speciellt då på hojar, eftersom man inte har nivåreglering där. Men lyser gör det, starkt! Finns ju en lite nyare generation av halogenlampor, tänker då på Philips och Osram, som har en del nya grejor där ljuset ska vara ett antal procent bättre.

Det fungerar sådär. En lampa av bra kvalisort lyser iof lite bättre men några +90% och dyl är bara marknadsföringstrams. Där finns en begränsad mängd ljus som går att få ut per förbrukad watt....

Det fungerar sådär. En lampa av bra kvalisort lyser iof lite bättre men några +90% och dyl är bara marknadsföringstrams. Där finns en begränsad mängd ljus som går att få ut per förbrukad watt....
Jag köpte Osram Nightbreaker till min nu när Philips originallampor gav upp efter 3k mil. De påstår upp till 90% mer ljus och det kan jag inte säga något om, men att de lyser betydligt starkare än vanliga lampor med samma watt råder det ingen tvekan om. Syntes stor skillnad utan problem även i dagsljus.

Gav 250 spänn för ett tvåpack på Mekonomen. Dyrt möjligtvis, men håller de bara 1500 mil, alltså hälften av originalarna, så är det klart värt det med tanke på det extra ljusutbytet.

Har för mig att det var någon som jobbade åt Philips som diskuterade lampor, glödtrådar och liknande i någon tråd för ett tag sedan.

Jag köpte Osram Nightbreaker till min nu när Philips originallampor gav upp efter 3k mil. De påstår upp till 90% mer ljus och det kan jag inte säga något om, men att de lyser betydligt starkare än vanliga lampor med samma watt råder det ingen tvekan om. Syntes stor skillnad utan problem även i dagsljus.

Gav 250 spänn för ett tvåpack på Mekonomen. Dyrt möjligtvis, men håller de bara 1500 mil, alltså hälften av originalarna, så är det klart värt det med tanke på det extra ljusutbytet.

Har för mig att det var någon som jobbade åt Philips som diskuterade lampor, glödtrådar och liknande i någon tråd för ett tag sedan.
Jämförde du spretans orginallampor med dina spretans Osram Nightbreaker? Även halgonlampor lyser svagare med tiden, så att jämföra 2-3k mil gamla lampor med nya är något missvisande.

På min gamle Africa Twin som jag kör mycket den mörka årstiden kör jag med H4 100/130 så halvljuset har ju dubbelt så mycket Watt... två sådana missar man inte.
(dock inte helt inom reglerna :D).

På min gamle Africa Twin som jag kör mycket den mörka årstiden kör jag med H4 100/130 så halvljuset har ju dubbelt så mycket Watt... två sådana missar man inte.

Är det reflektor gjord av metall på den? Risken är att om det en gjord av plast, så kan denna bli skadad av värmen från en starkare lampa.

Sånt där är farligt! I många fall är kablaget redan från början i tunnaste laget för 55/60W, så att byta till dubbelt så strömkrävande lampa och bara byta säkring kan resultera i att man eldar upp kablaget helt och hållet istället :brinnerup Ska man byta till såna lampor bör man antingen byta kablaget, eller dra nya kablar som styrs med relän från orginalkablaget. Biltema har tom färdiga såna satser om man inte vill sitta å bygga själv.

Är det reflektor gjord av metall på den? Risken är att om det en gjord av plast, så kan denna bli skadad av värmen från en starkare lampa.

Detta har jag själv oroat mig för men jag har kört ca: 6000 mil med dessa lampor utan att kunna se att reflektorerna mattats av, har inte jämfört med nya så det kan ju ha hänt lite men inte katastrofalt.

Sånt där är farligt! I många fall är kablaget redan från början i tunnaste laget för 55/60W, så att byta till dubbelt så strömkrävande lampa och bara byta säkring kan resultera i att man eldar upp kablaget helt och hållet istället :brinnerup Ska man byta till såna lampor bör man antingen byta kablaget, eller dra nya kablar som styrs med relän från orginalkablaget. Biltema har tom färdiga såna satser om man inte vill sitta å bygga själv.

Detta har jag faktiskt inte tänkt på, och har inte bytt till större säkring...men åter 6000 mil utan brand det funkar nog på Affen iallafall.

Last edited:
Jaha, där ser man. Min oro kanske är obefogad då.

Du kan ju börja med att mäta hur mkt ström du har i lampsockeln, d flesta hojar har klent kablage å släpper inte på full ström till lampan. På min firestorm satte polaren å jag lite fräscha kablar å ett relä till lyset och fick en rejäl förbättring, men annars kan man alltid bygga om till HID:yoparty d lyser satan :banana

HOST & BULL

Självklart finns det ett tak för hur många lumen man får ut, men med tanke på att en vanlig halogenlampa är löjligt ineffektiv (då den mesta energin inte blir ljus utan värme) så kan en xenonlampa bara vara bättre. En 35W Xenon avger MYCKET mer ljus än en 50W Halogen.

Jag har bytt till xenon på samtliga lampor på min hoj, och jag skulle vilja påstå att skillnaden är markant. Förmodligen lyser de upp MER än 90% bättre. Att det bara är marknadsföringstrams undrar jag var du fått ifrån?

Alla som gjort den här lilla modden har blivit sjukt nöjda. Fråga vem som helst.

Den som vill köpa billiga & bra xenonkit kan göra det på vvme.com.
Det kostar ca 500 inkl frakt från Kina, och det fungerar hur bra som helst. Grejjerna man får är samma som på biltema, xenonkungen etc.

test22.jpg

Last edited:
HOST & BULL

Självklart finns det ett tak för hur många lumen man får ut, men med tanke på att en vanlig halogenlampa är löjligt ineffektiv (då den mesta energin blir värme säger ju sig själv) så kan en xenonlampa bara vara bättre. En 35W Xenon avger mer ljus än en 50W Halogen.

Jag har bytt till xenon på samtliga lampor på min hoj, och jag skulle vilja påstå att skillnaden är markant. Förmodligen lyser de upp MER än 90% bättre. Att det bara är marknadsföringstrams undrar jag var du fått ifrån?

Alla som gjort den här lilla modden har blivit sjukt nöjda. Fråga vem som helst.

Den som vill köpa billiga & bra xenonkit kan göra det på vvme.com.
Det kostar ca 500 inkl frakt från Kina, och det fungerar hur bra som helst. Grejjerna man får är samma som på biltema, xenonkungen etc.
Den gode Boris menade nog halogenlampor som lovar guld och gröna skogar. Man ska inte jämföra äpplen å morötter ;)

Den gode Boris menade nog halogenlampor som lovar guld och gröna skogar. Man ska inte jämföra äpplen å morötter ;)

Ahaaaaa :) Misstolkade hans inlägg.

Nej, aldrig i livet att jag skulle lägga en förmögenhet på nån tjusig märkes-halogen när man kan få ett xenonkit för samma peng.

Last edited:
Nej, aldrig i livet att jag skulle lägga en förmögenhet på nån tjusig märkes-halogen när man kan få ett halogenkit för samma peng.

Men så bra då är vi överens.....:banana

Xenon är fantastiskt effektivt och bra. Enda nackdelen är startströmmen så de bör kopplas på eget kablage från batteriet för att inte elda kablarna i startögonblicket.

Men så bra då är vi överens.....:banana

Xenon är fantastiskt effektivt och bra. Enda nackdelen är startströmmen så de bör kopplas på eget kablage från batteriet för att inte elda kablarna i startögonblicket.

Mitt halvljus (35W) matar jag med vanliga halvljuskablarna. Helljuset (50W) sitter direkt på batteriet och tänds med relä från den "vanliga" helljusmatningen.

Nej, varför köpa halogen när man kan få halogen liksom :hihi

Men keften. Skrev ju fel ju. Ändrat nu.

Last edited:
Jag tror att en standard halogen är bra bit ifrån att ta ut 100% av vad som går och att det finns utrymme för förbättringar. Frågan är ju hur mycket det går att förbättra tekniken och fortfarande hålla ett rimligt pris.

Sen att tillverkarna kanske lovar mer än de håller är en annan sak.

Xenon blir dock inte monterat på min hoj innan utrustningen blir mycket mindre eller att längre kablar går att ha mellan lampa och andra delar som ballaster.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back