mer ljus i vintermörkret

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har gått över till att använda glödlampor med större ljusutbyte (men samma märkeffekt och därmed t.o.m. lite lägre värmeutveckling i teorin) och får faktiskt en märkbar förbättring av ljusbilden. Speciellt viktigt nu i höstmörkret. På R1:an sitter det två stycken H4 12V 60/55W-lampor och man kan hos t.ex. Micro köpa följande: H4 PLUS 60 12V 60/55W för en hundring styck (en lampa med ca 60% mer ljusutbyte). :tummenupp
 
köpte oxå nya lampor till hojen oxå med 60 % mer ljus, och det är jätte skillnad men om det är 60 % det vet jag inte men bättre blev det :tummenupp
 
Den här typen av mer ljusutbyte för effelten lampor har testats av någon svensk biltidning minns inte vilken dock. kontentar var iaf att de inte gav vad de lovade men de gav mer ljus än en standardglödlampa
 
TomK skrev:
Jag har gått över till att använda glödlampor med större ljusutbyte (men samma märkeffekt och därmed t.o.m. lite lägre värmeutveckling i teorin) och får faktiskt en märkbar förbättring av ljusbilden. Speciellt viktigt nu i höstmörkret. På R1:an sitter det två stycken H4 12V 60/55W-lampor och man kan hos t.ex. Micro köpa följande: H4 PLUS 60 12V 60/55W för en hundring styck (en lampa med ca 60% mer ljusutbyte). :tummenupp
Det finns ju numera väldigt många små o behändiga extraljus på marknaden. Varför inte prova ett par sådana? Borde väl finnas nått ställe på hojjen att klämma in dom på? :tungan
 
V-Moto skrev:
Det finns ju numera väldigt många små o behändiga extraljus på marknaden. Varför inte prova ett par sådana? Borde väl finnas nått ställe på hojjen att klämma in dom på? :tungan

Ja men man skall ha en generator att driva den med också något som man av utrymmes/vikt skäl har sparat in på hos många moderna motorer framförallt enduro/motard motorer.
 
Xenonljus är ju alltid ett alternativ. Kostar en slant, men lyser mycket bra och drar knappt någon ström.
 
V-Moto skrev:
Det finns ju numera väldigt många små o behändiga extraljus på marknaden. Varför inte prova ett par sådana? Borde väl finnas nått ställe på hojjen att klämma in dom på? :tungan

Guldvinge-varning då ? :) Visst går det, men det drar mer ström och så måste det vara strömlinjeformat på en sportmaskin.

Xenon är ett bra alternativ - det blir en jäkla skjuts i ljuset. Men priset avskräcker. Tror dock att Biltema hade en "billig" variant för ett par, tre tusenlappar.
 
V-Moto skrev:
Det finns ju numera väldigt många små o behändiga extraljus på marknaden. Varför inte prova ett par sådana? Borde väl finnas nått ställe på hojjen att klämma in dom på? :tungan

Eller.... Så kan man montera ett komplett huvscoop med 4 eller 6 Hella Rally 3000 FF... Inte så lyckat kanske (och framför allt svårt att få till en snygg montering) men ett sjuhelvetes jävla ljus.... :banana
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top