Mer Hk i en BMW F800 ??

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Hej efter en dag på bana där jag trivdes riktigt bra så funderar jag lite på om det går få ut mer effekt ur Bmw F800s 07 motorn.

det jag saknar är nog ca 25Hk för att riktigt trivas i den snabba gruppen på bana.

Har försökt googla men inte själv hittat något så om du har konkreta tips så är de välkomna :)

25hk kommer kosta massa tusenlappar som du inte får igen bättre byta hoj isf

25 hp kommer kosta massor. Kan väl grovt räkna 2000 kr/hp då allt är sagt o gjort, och de verkligen är uppmätta på bakhjulet.

Snabba svaret, dreva ner en kugge fram, sen såg jag att du har rem av något slag, vilket jag inte har en aning om hur det fungerar. Lika bökigt som kardan o dreva om ?

Seriöst, vill du ha massa pulver till, byt hoj. Är inte värt det i längden, och du får aldrig tillbaka stålarna ändå, och tillförlitlighet strular och ljudvolum och bestyckning och serviceintervaller och reservdelar och.....kan fortsätta i evigheter.

Jo verkar vara en dyr historia :huvet
den går så bra i kurvorna så jag vill helst behålla den :Bugar

lågtrycksturbo ja det är nog det enklaste men rätt omfattande men borde ju funka hyfsat bra med tanke på att Bmw.n inte varvar så mycket (8500rpm) men då går den väl knappast igenom besiktningen?

Remdrift ja det är ju väldigt svårt dreva om. och så är frågan hur mycket remmen tål i effekt.

Det jag hittills vet utav är ju att sätta dit en power comander och mappa för bankörning.
Den går ju väldigt snålt så som den är ställd nu så det är ju steg1 hur man än gör men det ger ju knappast hälften utav effekten jag söker.

ang hållbarhet jo det kan ju vara ett dilemma. därför jag frågar här :)

Är du verkligen säker på att det är mer effekt du behöver? Förstår om den känns klen på Anderstorp och Mantorp rakan... Men på övriga svenska banor borde effekten räcka till.

Håller med WebGringo, det är värdelöst att plöjja ned en massa pengar i en hoj som du helt uppenbart inte är nöjd med. För att sedan upptäcka att resultatet inte blev vad du tänkt dig.

En av mina polare hade en z1000, satte på powercommander, bytte till acra avgassystem... osv... tror du han blev nöjd?. Svaret är NEJ. Blev inte så många hästar extra och inga som han igentligen kände av. Men han blev av med en jävla massa pengar.

Så är du inte nöjd byt hoj, för PC och helsystem/slipon kommer bara tömma plånboken och ge dig i princip noll tillbaka. Eller ja, några hästar på bänken blir de säkert men den kommer förmodligen kännas lika trött som vanligt när du kommer ut och ger fullt på en raka. ;)

Går så bra i kurvorna ? Vad jämför du isf med ?

Omfattande ingrepp med turbo ? Hur stora ingrepp tror du det kommer krävas för att få 25 hp till på bakhjulet på den moppen ???

Som sagt, ut o provkör något som är anpassat för bana i stället. 25 hp = 50 000 kr

Kolla om du inte kan få en R6a eller liknande för halva den summan.

ok tack för era synpunkter.

Jag har ju 85 hk idag i motorn eller räknas det på bakhjulet på mc?
tänkte 25hk i enbart motor!?

Har inte så mycket att erfarenhet att jämföra med men jag trivs med hojen i helhet men känner mig som sagt lite frånåkt på rakorna när de motorstarka hojarna öppnar på spjället. det va mittsverige jag körde på.

varför jag tog upp denna tråd va just för att även om jag lyckas förfina min kurvtagning och accelerera ut optimalt så kommer jag ju ju att tappa på rakorna lite för varje varv som går och om det går göra något med rimlig peng så vore det ju toppen =)

alternativet är väll annars att skaffa extra fälgar med riktiga däck och uppdatera dämparna så det går köra mer dynamiskt snabbt.

Alternativet är och köpa en hoj som är lämpad för bana, för mindre än du kommer behöva pumpa in i BMWn.

Släpp det där med o trimma o styla den, det är inte värt det ! Du har 85 hp, vad ger det på bakhjulet, 60 ?

En R6a har väl närmare 100 på bakhjulet, är lämpad för att använda på bana, och kommer inte kosta multum när du missar och placerar den i bollhavet.

Du är medveten om att då du väl marksynar din nuvarande så kommer antagligen inte försäkringen och täcka det ? Dvs bara delarna där kommer ligga i klass med vad du lägger på en R6a....

Jag tycker du ska plöja ner 100 k i din f800 och köra ifrån motarderna på rakorna!! Fy fan vad det är häftigt att köra fort rakt fram:arsele

Det finns en tysk firma som säljer några olika steg av trim till 800.

Det tråkiga med din hoj är att fjädring och dylikt inte håller när den pressas.
Grym mellanmjölk-hoj som är briljant på väg samt enstaka bandagar med gatdäck.

Väldigt trevlig att toura med också!

Min rullade ca 3000 mil innan jag sålde.

Lägg bara ned hela iden, helt lönlöst och bortkastat.
Skall du köra mycket bana byt hoj, eller så slipar du på tekniken med nuvarande men tar den, och dig som pilot för vad det är.

Lägg bara ned hela iden, helt lönlöst och bortkastat.
Skall du köra mycket bana byt hoj, eller så slipar du på tekniken med nuvarande men tar den, och dig som pilot för vad det är.

Power is nothing without control så lägg pengarna på fjädring om du nu ska lägga nåt på hojen alt byt! :)

Billigaste sättet är väl att få tag på en Motor och kabelhärva ur en Husqvarna Nuda, sen förmodligen betala någon för att få skiten att lira med elektroniken i din hoj. Blocken är juh de samma, så infästningen torde inte skilja. Men hur som haver blir det "bara" 20häst till, samt att du garanterat får en hel del banhoj för dom pengarna :tummenupp

Om man kollar på tider på race och jämför med 125'or och Rookie 1000 så skiljer det nån sekund mellan 125'an och litersklubban, rakt igenom startfältet, och lillhojen har väl runt 35-40hk om den går bra och har den hälsan, litersklubborna har runt 180. Så jag skulle satsa på mer bantid och att uppdatera chassit, skala bort vikt mm. Eller köpa en banhoj, det är bättre oavsett.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT