Mer HK eller mindre KG?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
På väg upp till Uppsala igår satt jag och funderade på hur man kan få hojen att gå bättre på, i första hand, banan.

Funderade lite på det här med vikt kontra hästkrafter och vilket man ska eftersträva. Vilket är bäst, 1 extra HK eller 1 KG mindre?

Eftersom jag själv ligger lite över matchvikt tänkte jag försöka lätta några kilo i vinter och det hade varit en bra drivkraft att veta att det kommer att gå bättre på körningarna nästa år :D

En tanke angående kilon är ju att det inte bara visar sig när du vrider på gasen :)

Fast å andra sidan känner jag inte mer än psykiskt att mitt slipon är några kilo lättare (ehm, det där lät konstigt, men iaf det märks inte på min prestation), så vettetusan om det är värt alla pengarna ;) Hojjen är nog kompetentare än en själv ändå så!

sandstream skrev:
På väg upp till Uppsala igår satt jag och funderade på hur man kan få hojen att gå bättre på, i första hand, banan.

Funderade lite på det här med vikt kontra hästkrafter och vilket man ska eftersträva. Vilket är bäst, 1 extra HK eller 1 KG mindre?

Eftersom jag själv ligger lite över matchvikt tänkte jag försöka lätta några kilo i vinter och det hade varit en bra drivkraft att veta att det kommer att gå bättre på körningarna nästa år :D

Räkna ut hur många kg du måste banta för att vinna en hk... det är en intressant övning...

Jag drog det för min kompis som jag åkte bil med, vi räknade lite, sen sa han att kastar jag ut dig så vinner jag 70 kg på en gång.... så jag sa inget mer :tungan

Tänk såhär:

Att öka 1 hk i motorcykeln kostar ett ganska stort gäng kronor per hk. Antag att du har, för enkelhetens skull, 100 hk och en totalvikt på 100 kg. Det gör 1 hk/kg.

Att då öka till säg 110 hk skulle kanske kosta 10-15.000 kr (ja, jag gör det enkelt för mig), eller 1000-1500 kr/hk. Det skulle göra att du får ett förhållande på 1.1 hk/kg under förutsättning att allt fortfarande väger lika mycket.

Anta nu att du går ner 10 kg i vikt och då väger 90 kg. Att göra det innebär en investering på kanske 1500 kr för gymkort och så kostar det mindre i mat eftersom du behöver börja ta med dig matlåda (lunchmat ute är lömsk). Du kommer alltså att tjäna lite pengar på det. Så med 100 hk och 90 kg så har du återigen ett förhållande på 1.1 hk/kg (drygt).

Bra va!?

Å andra sidan kan man inte säga så rakt av, några få hk kan man ju säkert få ut med en ordentlig injustering av hojen.
Ett kilo kan man ju lätt få bort genom att ta bort saker.

Men det fins förstås en gräns både med vikten och effekten när det börjar kosta stora pengar eller åtminstonde mycket jobb.
Så banta sig själv är nog inte fel.

Pejo skrev:
Räkna ut hur många kg du måste banta för att vinna en hk... det är en intressant övning...
Nån enkel formel som ett klot som jag kan förstå?

@Lime: Tackar!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...