Mer fart i Husan

tellskog

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Husaberg FS650, Aprilia RS250, Fiddy Motard
Undrar lite hur jag ska få mer pulver i min Husa. För närvarande sitter där ett helsystem, en FCR 41 med bestykningkit från Dale Lineaweaver, bortagen autodecomp och så har jag låtit polera kanalerna i toppen.

Har läst att nästa steg är att få i en 470 kolv och en cdi box från 400, stämmer detta? I så fall vilken cdi box är det som man ska ha? Någon speciel årsmodell/modell (FE,FC)? Någon som retutav har har en liggandes eller åtminståne vet artikelnummer?

Går det enbarrt använda cdi boxen utan att byta kolv eller viseversa?

Henke

Skit i 470 kolven den ökar bara kompet så vilket int gör mycket på effekten. Blir mest en hård gång i motorn. Efter flera tester har det visat sig att du ofta får bättre effekt med mindre komp än original.

Ruggig skillnad av att byta till Raas dubbelsysgtem. 3,2hk mer än Akra fick jag ut...helt otroligt.

Enkelt att fixa är att ge hojen mer luft.
Sätta ett filter direkt från förgasaren. Ska ge ca 2hk eller mer och den infon har jag fått från fler håll. Själv har jag ett luftintag extra i ramen men då måste du flytta dämparfästet vilket blir lite bökigt.

För att få ytterligare effekt kan du byta ventiler i toppen till 38-37 och 32 det ger en hel del. Framför allt kommer den att vilja dra hela vägen till varvstoppet, original orkar den inte med på högre varv, storleken på ventilerna begränsar flödet för mycket.

Är du inte nöjd nu så kan du u alltid borra förgasaren till 44mm
Men för varje hästkraft kommer du att behöva renovere lite oftare.

Men visst är det kul att ha mer effekt än polarn ;)

Spider sa att det är pyssligt med KN-filter. Han sa att man måste ha ett avstämt rör/adapter mellan fuggen och filtret så att luftflödet blir rätt. Det blir alltså ytterligare en parameter att beakta när man bänkar.

Vet att Enginehardware säljer ett special-luftfilter som man sätter direkt på fuggen med det är riktigt dyrt. Någon annan som vet vilket KN-filter som gäller?

Håller med Stoffy när det gäller RAAS, jag har inte alls samma effekt i min Husa som han, men mitt RAAS och bestyckning gav 7,1 Hk på slangen.
Kan nog få ut lite till med ny bestyckning och en catchcan så den slutar att få in olja i fuggen via vv.

Hur mycket hk blir det extra med ett slipon på en husa 06a 650? säg ett slipon som ger ett mörkt tungt skönt ljud, förslag på sånt förresten?

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026