mer effekt ur aprilia rs 125

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
jag vill ha lite mer effekt ur en Aprilia rs. Den är en tysklandsinport från -00 med 28 mm förgasare, klipt brygga i cdi-boxen, ostrypt i insug och avgas. den har ingen powervalvventil och inte något lock som går att ta bort där den skall sitta. måste jag byta cylinder eller finns det annat jag kan göra?

Svaret är tyvärr gör absolut ingenting.....

Till 125a finns där inget trim som är ens i närheten att vara kostnadseffektivt. Visst du kan hänga på häftigare pipor och porta cylindrar, höja kompet och ställa squish men kostnaden i förhållande till vad där finns att hämta är skyhög...

Svaret är tyvärr gör absolut ingenting.....

Till 125a finns där inget trim som är ens i närheten att vara kostnadseffektivt. Visst du kan hänga på häftigare pipor och porta cylindrar, höja kompet och ställa squish men kostnaden i förhållande till vad där finns att hämta är skyhög...

Och därmed idiotförklarade du ett par generationer som började sin trimkarriär med en 180cc cylle och annan förgasare. Kostnadseffektivt? Ett cylinderkit kostar och kostade några tusenlappar.

Ibland svamlar du bara. Eller famlar. Kliv ner från dina höga hästar:D

Som sagt ifall det går att få tag på nåt 160-180 cc kit med pipa så är det värt. Att försöka trimma vidare på 125cc kommer nog att att resultera i besvikelse då användbart register hamnar högt upp i varv med div ras som följd.

Sett till den procentuella effekt/prestandaökningen så är nog 125cc tvåtakt billigare att trimma än de flesta andra hojar. Men det är klart, det behöver inte vara värt det bara därför... ;)

Som sagt ifall det går att få tag på nåt 160-180 cc kit med pipa så är det värt. Att försöka trimma vidare på 125cc kommer nog att att resultera i besvikelse då användbart register hamnar högt upp i varv med div ras som följd.

Visst finns där 155cc kit men de kostar 5500kr och bör kompletteras med pipor för 3500kr samt gärna en förgasare och portad reedkorg för att inte vara pengar i sjön. Vips har man lagt bortåt 10kkr och får ut något i häradet av 5-7hk. Det är väldigt dyra hästkrafter och hur mycket man än trimmar en 125a blir den väldigt slö när man väl fyllt 17år och 4 månader och kan ta fram fullstor moppe....

Håller med Boris. Gör absolut ingenting. Jag trimmade min Aprilia Extrema. Det slutade med totalt haveri = ny motor. Det är tillräckligt med effekt ändå.

Det finns effekt att hämta. Med det mesta rätt gjort 34-35 på hjulet. Kostnad gissningsvis runt 15'

Ska du sedan ha effekten hela tiden behöver det bestyckas.

Välkommen

tack för svar, men..

nja jag tror att jag inte förklarat tillräckligt. Den är troligen ursprungligt en 80km/h version. idag är det ca 11kW. Jag jämför med andra lagliga lätta mc jag kört. den har hyffsat drag upp till 8000 varv sen sjunker effekten direkt. Den har alltså långt ifrån den effekt den borde kunna ha. min gissning är att det är cylindern som är boven (strypt i tillverkning) men med tanke på min begränsade erfarenhet av modellen är jag tacksam för ideer, och fakta. Så nån som vet

Att man klipper bryggan i CDI boxen är för att du inte skall få ett jätte skumt register där hojen tar jätte lång tid för att varva mellan 3500-5000 Rpm.

Om hojen är köpt i original utförande direkt ur kartong i tyskland så är det inte en 80Km/h version av boxen. Detta skall nämligen vara ett tillval.

Min bröders rs125 gjorde 160-170 km/h det ena var en 99 eller en 00 den andra var en 07:a

07: klippt brygga

99-00: Aprilia efekt system sen om det var mer som vare gjort vågar jag inte svara på

Att man klipper bryggan i CDI boxen är för att du inte skall få ett jätte skumt register där hojen tar jätte lång tid för att varva mellan 3500-5000 Rpm.

Om hojen är köpt i original utförande direkt ur kartong i tyskland så är det inte en 80Km/h version av boxen. Detta skall nämligen vara ett tillval.

Min bröders rs125 gjorde 160-170 km/h det ena var en 99 eller en 00 den andra var en 07:a

07: klippt brygga

99-00: Aprilia efekt system sen om det var mer som vare gjort vågar jag inte svara på

Menar du att jag ökar effekten till en toppfart på 160-170 genom ett effektsystem eller... nja jag tror inte det

Kolla i 125cc delen här på forumet, finns hur mycke info som helst där om hur du får din rs att gå riktigt bra.

Kolla i 125cc delen här på forumet, finns hur mycke info som helst där om hur du får din rs att gå riktigt bra.

nix, inte något jag inte redan gjort. "Den springande punkten" är om min cylinder är likvärdig med en fulleffektare utan powervalv monterad, eller om den är "strypt"

nix, inte något jag inte redan gjort. "Den springande punkten" är om min cylinder är likvärdig med en fulleffektare utan powervalv monterad, eller om den är "strypt"

Är du säker på att det är en originalcylinder då?

För mig veterligen fanns där aldrig någon strypt cylinder från Aprilia. Det är möjligt att det är en aftermarketcylle där man inte sett behovet av reglerbar avgasport....

Kolla artikelnr på cylindern....

Då får du nog byta cylinder är jag rädd för, tro att vissa av de tyska 80kmh hojarna kom utan avgasport.
Låter dock märkligt att din med 28mm förgasare skulle ha det, de flesta 80kmh hojarna brukade väll ha 24 mm förgasare.

Då får du nog byta cylinder är jag rädd för, tro att vissa av de tyska 80kmh hojarna kom utan avgasport.
Låter dock märkligt att din med 28mm förgasare skulle ha det, de flesta 80kmh hojarna brukade väll ha 24 mm förgasare.

vet du att cylindern är "strypt" när det är 80 km/h version? eller kan effektbristen ha annan orsak?

vet du att cylindern är "strypt" när det är 80 km/h version? eller kan effektbristen ha annan orsak?

Hmm, va ett tag sedan jag rotade i det där, är inte 100% säker på det men jag tro att det är så.

Tro faktiskt att det kan bli ganska så svårt att komma upp i full effekt med den hojen.
Kanske lättare att försöka hitta en begagnad motr, alternativt köpa cylinder och avgasport.

klart jag inte kommer upp till fulleffekt, men lite mer vore trevligt. Fnns det nån som vet hur det förhåller sig med de olika versionerna? Är det cylindern som är "boven"?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT