Mer effekt med Halo tändstift?

• Thread starter Thread starter MT
  • Start date Start date
Var det *NYA* NGK-stift ?

För i halos egna test så tog dom ju och mätte med originalstiften som var använda och satte i nya halostift och fick ut mer effekt duuuh..

Sen vore det intressant att se en mätning med ett steg varmare och ett steg kallare NGK-stift också..

Rent generellt tror jag inte på sådana där stift iaf.

Kan inte nån förklara detta för mej.
Ett tändstift ger ju gnista, sen hur stor eller liten den är spelar la ingen roll eller? Bränslet kan ju inte brinna mer än det gör? Antigen så brinner det eller inte? Eller har ja otur när ja tänker nu?

mjukis skrev:
Kan inte nån förklara detta för mej.
Ett tändstift ger ju gnista, sen hur stor eller liten den är spelar la ingen roll eller? Bränslet kan ju inte brinna mer än det gör? Antigen så brinner det eller inte? Eller har ja otur när ja tänker nu?

Kan ju vara bättre eller sämre gnista!
Och då tända på bränsle blandningen olika fort!
Och så (om jag fattade rätt) stiftet ändra tändningen! :va

En häst eller så kan det väl ge ...
Men några mirakel med ett bättre stift kan man nog inte vänta sig!

Taget från länken ovan:

"fördelar med bättre motorrespons pga den "inbyggda" ökade förtändningen"

Kan vara trög men det är iallafall inte för mig helt uppenbart hur det funkar?

/Urban

sir Urban skrev:
Taget från länken ovan:

"fördelar med bättre motorrespons pga den "inbyggda" ökade förtändningen"

Kan vara trög men det är iallafall inte för mig helt uppenbart hur det funkar?

/Urban

Du behöver inte vara ledsen Urban, det ligger nog i släkten. :7peta

Angående frågan så har jag väldigt svårt att se hur ett stift skulle kunna öka på förtändningen. Det styr väl ändå utav tändsystemet.

/Pär

sleven skrev:

Angående frågan så har jag väldigt svårt att se hur ett stift skulle kunna öka på förtändningen. Det styr väl ändå utav tändsystemet.

/Pär
ett stift kan öka förtändningen genom att den tänder Bränsle/luft blandningen fortare...
samma sak gäller åt andra hållet, om man använder ett "dåligt" stift så tar det längre tid att antända blandningen och däregenom så sänks förtändningen... små skillnader iof men alltid något

edit: stavfel

sleven skrev:

/Pär

Det sorgliga är att du är på väg in i samma tragsiska släkte....

ändra förtändningen skulle kanske kunna innebära att man har en kondesator där som inte ligger helt i fas? (låter ganska galet men ändå)

/Urban

Ett dåligt tändsystem är känsligt för taskig blandning, och blandningen i gnistgapet varierar
alltid från ena varvet till det andra. Förbränningsförloppet varierar alltså mer
med taskiga grejor än med bra. Och den variationen är dåligt både för effekten och miljön.

Så när jag lanserar superstiftet UlfSpark kommer det säkert att gå att hitta
nån motor som, med eller utan medveten feljustering, går mycket bättre med
mitt superstift. Och då 'bevisar' det att mitt stift är värt sitt dubbla pris.

Men knappast troligt att det ger nån märkbar förbättring på en bra motor.
Ungefär som när det gäller 95 vs 98 oktan: Prova om du vill, det ställer nog
inte till nån större skada.
/u

Det man ska vara kritisk mot vid den här typen av tester är om några parametrar saknas, och det gör det. T.ex. ett gammalt stift tänder senare då vassa elektroder tänder enklare. Jag skulle även vilja se ett Dynotest där man började med Brisk och sen bytte till NGK samt en temperaturlogg på motoroljans temperatur. Fast nu är ju inte avsikten med den här typen av tester att påvisa några fakta utan om att sälja nya fiffiga grejer till bra priser, typ Dynojet.

Det som motsäger att stiftet själv skulle ha en inverkan på skillnaderna är dynokurvan i sig självt. 2% redan vid låga varv då den dynamiska kompressionen är väldigt låg håller i sig ända upp till varvtalsgränsen, det säger mer om de som gjort mätningarna och förutsättningarna än om själva testet.

EN motor som missar var 20de förbränning. Märker man det?
Om ett tändstift kan halvera feltändningarna till var 10de.
Det borde ge en effektökning om det skulle vara så.
En hypotes bara. Men, vad vet jag.

Mats: Tror att du märker varje total tändningsmiss.
Vad jag menade var att förbränningsförloppet blir lite olika från varv till varv.
Inte att det inte kommer igång alls då och då.
(Iofs inte säker på om du relaterade till nåt inlägg i tråden. eller inte)
/u

Ett tändstift är till för att tända eld på en blandning av bränsle & luft.

Är verkligen tveksam till att ""bättre"" stift ger någon effektskillnad.

Tobbe_N skrev:
ett stift kan öka förtändningen genom att den tänder Bränsle/luft blandningen fortare...
samma sak gäller åt andra hållet, om man använder ett "dåligt" stift så tar det längre tid att antända blandningen och däregenom så sänks förtändningen... små skillnader iof men alltid något

edit: stavfel

Fast å andra sidan, vill man att det ska tända "fortare" alltså TIDIGARE kan man ju bara ställa tändningen en anning före. "Advance", så att säga..

Ger ju samma resultat?

Lägg ner pengarna på t.ex en Dynojet med riktigt bestyckning. Det ger då mer hästar!

så här tror jag

Ngk: s stift är ju bra men om man kör med en så kalat es orginal på många crossar tex och går över till ett egv så kommer man att märka stor skilnad!!

ES
EG
EV
EGV

[finns säkert fler men kan inga mer i huvudet]
Ngk har ju också kommit med nått nytt som ska ge änu mer hk och få maskinen att bli bränsle snålare, men man vet ju inte.. Tror dok att NGK är världsledande på tändstifts marknaden.

Tror det är i den ordningen dom är olika bra, det första stiftet kostar ca 50 eller nått sånt och det sista närmare 200kr olika material i stiften och olika vasa elektoder alltså olika skarpa gnistor med det sista stiften uplevde jag en mycket mer varv viligare maskin.[störe risk för igen sotning som dom säger om det stiftet också, alltså med egv om man gämför med ett ES]

Om man tar och läser typ graham bells bok så kan man lära sig en del om tänstift, tror inte ett skit på det där testet för mellan olika fabrikat så varierar värmevärdet om dom så säter i ett men samma värde så kanske det stämer bättre överens med vad som passar cykeln och därför mer hk .

Har även testat plantina stift, jävligt dyra men dom vet jag inte så mycket om märkte ingen störe skilnad men det testet gjordes på en båt....

<micke> skrev:
Lägg ner pengarna på t.ex en Dynojet med riktigt bestyckning. Det ger då mer hästar!

Ännu hellre, enbart en riktig bestyckning - så kan du köpa fem flak bira för pengarna du spar in på att skita i Dynocrap-junket. Å andra sidan... är det EFI så kommer allt i en annan dager, dvs Powercommander.

Micke: om effektiva förtändningen varierar pga dåligt tändsystem så går det inte
att kompensera genom att höja den. Då kommer motorn spika emellanåt i stället.

Alex: skarpa gnistor finns nog inte. Däremot (vilket står i Bells böcker, tror jag)
så är det lättare få gnista med skarpa hörn och tunna elektroder. Så ett tändsystem
som är dimensionerat för nålspets-stift kanske inte orkar med andra stift. Spec.
vid höga tryck o varv.
Men elektrodtempen spelar oxå in, så värmetal inverkar.
/u

ulf_lundin skrev:
Micke: om effektiva förtändningen varierar pga dåligt tändsystem så går det inte
att kompensera genom att höja den. Då kommer motorn spika emellanåt i stället.

Alex: skarpa gnistor finns nog inte. Däremot (vilket står i Bells böcker, tror jag)
så är det lättare få gnista med skarpa hörn och tunna elektroder. Så ett tändsystem
som är dimensionerat för nålspets-stift kanske inte orkar med andra stift. Spec.
vid höga tryck o varv.
Men elektrodtempen spelar oxå in, så värmetal inverkar.
/u

Om man tar olika avstånd mellan elektroden och mitten a vad den nu heter så kommer du att vaiera skarpheten på gnistan det lovar jag eller jag kanske har fel för det kan ju som du säger just lätheten för gnistan att vandra över gapet, men det kanske liger nått i vad du säger annars...
ps jag har dock inte rå pluggat bells bok :tungan men det är fan bara den, jävlar va [dom] kan han kanske det är :rolleyes: :yoparty

Alex: Jag raljerar lite bara, inget allvarligt.
Men jag vet inte vilken fysikalisk egenskap du menar med 'skarp'. Ljusstark
kanske ? Som man uppfattar det med ögat ?

För förbränningen är det totala energin som är viktigast. Dvs. strömstyrkan
och varaktigheten. Och det varierar inte så mycket m elektrodavståndet.
Men det är klart att gnistan måste ju komma i kontakt med lite soppa o luft,
annars blir det inget.

Spänningen som behövs för att få gnistan att starta är starkt beroende på
avstånd, geometri, temp o tryck. Där talar vi om 10-tals kV. Men under själva
urladdningen så är spänningen bara några 100 V. Strömstyrka o varaktighet
o energi kommer jag inte ihåg så här rakt av. (0.2 A 20 ms ?? Stooor nypa salt...)

Vanliga tändsystem ligger iaf långt ifrån en elsvets i styrka....
/u

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...