Mer Drag I Kinamoto

hassi

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
Honda Mt5
tjena.. ja har en så kallad kina moto,vet inte exkt modell mm, som jag vill ha lite mer drag i, finns det saker man kan justera in så att den går fortare?förgasare, tändning.Har någon några enkla trimtips som ni rekomenderar till kina hojjen?ger poxerbox någon vidare effekt till den ? tack för svar..

hassi skrev:
tjena.. ja har en så kallad kina moto,vet inte exkt modell mm, som jag vill ha lite mer drag i, finns det saker man kan justera in så att den går fortare?förgasare, tändning.Har någon några enkla trimtips som ni rekomenderar till kina hojjen?ger poxerbox någon vidare effekt till den ? tack för svar..

Om du vill att det skall hålla och gå riktigt fort och bra, då finns det nog tyvärr bara ett sätt. Det är att byta alla delar som finns mellan framhjulsaxeln och bakhjulsaxeln. Då lämpligen mot något som är tillverkat i europa.

hassi skrev:
jag vill bara ha lite effektökning i det jag redan har..

en ny förgasare är att rekommendera.
sedan så kan du porta cylindern ( om den inte redan är det)

om du vill ha motorn som den är så är det svårt att få ut mer effekt, delar behövs bytas ut.

1. Byt till XXL-pipan finns hos www.superbilligt.se
2. Porta cyllen.
3. Porta kolven.
4. Matcha in utblås med rör.

Detta kommer att göra att du får ut ca 3-4 hästar på bakhjulet om det är en 49cc.
Lycka till.

köp ett effektrör :yoparty och sportluftfilter och om du vill ha drag så köp polini cylle :tummenupp :D

Ere stor skillnad om man köper ett trimrör..asså ere "värt" pengarna?:)

boka_89 skrev:
Ere stor skillnad om man köper ett trimrör..asså ere "värt" pengarna?:)

Kom till Södertälje GoKart Hall en söndagkväll och testa mot andra kina puffar, så ser du vad andra har gjort.

Du kan få testa min om du vill :)

Däremot som hassi skrev från början.
Om powerbox ger ngt extra.
Har inte provat, men vad jag hlrt från Adaracing och PBU så funakr inte dessa på reed motorer utan bara på kolvstyrda.

Svar på ett mail jag fått från PBU:
"The Blast Box is not designed for that application, the boostube would be a
better choice for your motor which provides better acceleration mid and top
end."

Effektröret gör det mesta. Det är den bäste investering du kan göra.
Spelar ingen roll hur mycket du filar och trimmar om du inte byter pipa.
Du får inte ut gaserna. Byt pipan och du kommer uppleva en helt annan hoj.
Steg 2 är att få till en bra koppling. Dvs starkare fjädrar alt. en ställbar koppling.
Först när du fixad detta så är det dags att börja fixa med andra saker.
Boostbootle, rocketkey mm. Inget som ger så mycket skulle jag vilja säga.
Börja i rätt ende.
Sen om du vill ha ännu mer effekt och varv så är det dags att börja titta på porttider. och ändra dem.
Men som jag sa tidigare.. om du inte har en bra trimpipa så kan du fila hur mycket du vill.. Du kommer ändå inte ha någon nytta av det.

håller med Sensei.

Däremot så tror jag att en XXL pipa är för stor för en icke moddad motor.
Och XL pipan är nog ngt för liten.

ska prova 2 st olika rör strax.
En moddad XXL pipa från bbmoto
och en från davesmotors

Så har man lite att jämföra med :

Last edited:
Om man köper XXL pipan, behöver man köpa ny förgasare då...? Jag kommer inte orka porta cylinder osv...ska nog bara köpa en trimpipa och kanske en förgasare om jag orkar och har råd....

Men ni måste hålla med om att de känns som slöseri när man trimmar dom här...man kan ju lika gärna köpa en vattenkyld och få den dubbla effekten utan att trimma...

zpeppy skrev:
Om man köper XXL pipan, behöver man köpa ny förgasare då...? Jag kommer inte orka porta cylinder osv...ska nog bara köpa en trimpipa och kanske en förgasare om jag orkar och har råd....

Men ni måste hålla med om att de känns som slöseri när man trimmar dom här...man kan ju lika gärna köpa en vattenkyld och få den dubbla effekten utan att trimma...

självklart kostar trim och man kan ibland få turen att komma över en vätskekyld för 2995kr ibland.

Men den lilla extra skönheten är ju att trimma ocha tt få maskien så bra som möjligt på egenhand :)
Däremot är det en kostandsfråga.

Dem pengar jag lagt ut är nästan en blata :)

Last edited:
Andreas_ace skrev:
håller med Sensei.

Däremot så tror jag att en XXL pipa är för stor för en icke moddad motor.
Och XL pipan är nog ngt för liten.
:
Detta svider att säga men Andreas du vet inte vad du pratar om angående trimpipan...
Jag vet. Jag har erfarenheten av den.... Jag tippsar inte om något jag inte vet fungerar.

SENSEI skrev:
Detta svider att säga men Andreas du vet inte vad du pratar om angående trimpipan...
Jag vet. Jag har erfarenheten av den.... Jag tippsar inte om något jag inte vet fungerar.

hehe, som jag skrev. Jag bara trodde.
Tycker bara att exp kammaren verkar för stor för en liten 39ccmotor.
'Men du har bra mycket mer erfarenhet än mig när det gäller XXL pipan :)

Men asså ere värt å köpa en XXL pipa?..eller kasnke nån billigar pipa?
Eller ska man köpa ett "trimkitt" med cylider etc??...:)..kostar ju typ lika mkt te 14e..:P

jag menar de...kosstar ju lika mycket som hojen hehe, jag ska nog köpa mig en trimpipa sen får ja se...kolfiber reeds kanske man skulle ta o inhandla, för dom som sitter i nu verkar grymmt hårda, nästan så att de stoppar avgaserna...

Ja ni gör ju som ni vill....
Men pipan är det bästa trimet du kan göra.. Det ger mest...
Utan den så kommer inte motorn att gå upp i varv...
Köp reeds och annat skit.. Det är att kasta bort pengarna.. om ni inte redan bytt pipan...

Back