Mer bromsmodifierings hjälp!

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
Jag kommer med stor sannorlikhet att behöva flytta bromsok och kanske skivor axiellt för att få mina udda delar att lira. Hur designar jag dessa distanser på bästa sätt? Jag har läst trådar som gränsar till detta, men inte riktigt ändå.

Bromsoken: Vanliga, icke radiellt monterade ok. Jag läste tråden om distanser till bromsok med stort intresse men undrar varför det inte skulle duga med shims/bromsoksfästesformad platta mellan oket och okets gaffelfäste?

Skivorna: kan man inte bara shimsa ut dom en bit? Och i så fall - hur långt då tror ni kan vara möjligt och ändå vara en tillräckligt styv/stark konstruktion?

Gaffeln är GSXR1000 - 02, fälg är Ducati (Marchesini), skivor har jag inga ännu och kronan är 929, om det kan vara till någon ledning.

Ni som har koll på hur mycket offset det är på Ducceskivor (996 kompatibla) får gärna kasta in den informationen åxå. Jag har hört att det är olika mellan modeller.

Skivor kan du schimsa. I nödfall med enbart lösa schims men är det några större mängder så skulle jag satsa på att låta svarva några lösa ringar med bulthål i, det blir stadigare än lösa schims. Bulthålen ska ha rätt god passning mot bultarna. Ringarna måste ha ytorna parallella för att förhindra vibrationer pga kastande skivor, får du problem med detta är det planslipning som gäller men det förutsätter att ringarna är av stål. Borde dock fungera utan planslipning.

Såvitt gäller oken borde stora anliggningsytor mellan ok/schims och schims/gaffel vara bland det viktigaste eftersom det håller emot då oket vill röra sig sidled/framåt under bromsning. Ju styvare infästning ju styvare handtag. Kan fästena flexa så att oket rör sig i sidled så sliter det snett i beläggen och flexar i handtaget.

Edit: Av samma orsak bör bromsoksfästesformad platta vara så styv som praktiskt (kanske också estetiskt) är möjligt.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing