lite tips
mest gata, lite bana då och då, tack för tipset.
Har du ens fjädrar för din vikt? Köp Öhlinsfjädrar fram till att börja med och byt oljan och fixa rätt oljenivå. Mät lufspalten och inte mängden olja. ~100mm men kolla manualen.
Maxa kompinställningen. Känn att dämparen har trögt och svårt att dämpa.
Sätt den på min. känn att fjädringen går bra mkt lättare "neråt"
Max retur. Fjädringen går långsamt tillbaka.
Min retur. fjädringen studsar tillbaka.
Nu vet du vart fall att justeringarna är korrekta.
Sätt allting till original på inställningarna. Fixa förspänningen. Finns bra guider på flera ställen. exempelvis öhlins och svmc.se
Kolla hur det känns.
Sätt buntband runt gaffelbenen. Du vill ju använda stor del av fjädringen men utan att slå i botten. Åker buntbanden ner mot botten eller nära botten måste du öka komp några snäpp... Åker dem ingenstans alls har du för mkt olja eller för mkt komp.
Ta 2 polare. en håller hojen. en kikar från sidan. Du trycker ner hojen o släpper/hoppar upp snabbt. Studsar hojen upp lika snabbt bak o fram så ligger returen likvärdigt både bak och fram.
_________________________________________________
När du gjort detta har du vart fall en grund.
Det är inte säkert att det passar dig eller din åkstil men där har du ett bra utgångsläge.
anteckna noga alla dina inställningar. Dra 3 knäpp på varje inställning åt var sitt håll från neutral och skriv en liten rad om hur du upplevde hojen.
När du gjort det både bak och fram. Läs igenom dina kommentarer på vardera inställning och fundera på vad du skall göra nu.
Går den in lätt i böjarna men driftar ut ur dem eller tvärt om?
Känns den stötig bak eller fram?
Är den svår att få dit du vill och känns understyrd?
Svampig?
______________________________________________
Personligen tror jag att ha rätt fjädrar för din vikt bak och fram och att vara säker på att dämparna fungerar som de ska så äre bara å åk.
När du tar 1.45 på Anderstorp eller lägre så kan du börja fundera om du skall göra mer. Cartridge eller lämna till någon som kan schimsa.