Men varför?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Varför är det ingen som bygger en korsning mellan sidovagnsracer och dressin?

Vore väl attans läckert att bränna förbi en station på landet i 200 knyck. Kanske finns möjligheten att slå svenskt rekord på räls dessutom? Helst på glestrafikerad bana utan ATC då...

Blire ligga av i solkurvorna e jag på...:smasha

lördagkväll på SH, Skål påre'!

Jag och en polare har faktiskt tänkt just den tanken. Han jobbar på Infranord (Banverket Produktion) och har tillgång till gamla dressiner. Vi tänkte hänga på en 110cc fiddymotor eller liknande och köra på ett nerlagt industrispår som går igenom grannbyn! om vi skulle tröttnar på det spåret så jobbar hans sambo som tågklarerare. :D

Inte för att va sån men det behövs nog en rätt lång sträcka för att accelerera upp till 200 knyck och för att inte tala om bromssträckan med tanke på det ringa fästet i dressin hjulen mot rälsen.

Man kan ju tänka sig att ha gummiklädda hjul (jämför bärhjulen på bandvagn 206).
Stuket skulle vara som en sidovagnsracer (låg, lätt, stark) men med spårvidden anpassad för Trafikverkets normalspårbredd.
Synd att jag själv inte har gåvan att svetsa och stå i...

Tänk på alla stillastående SJ-tåg bakom varje krök både vinter som sommar bara! Däremot behöver man ju inte oroa sig för nerrivna kontaktledningar men å andra sidan känns det problemet lite marginellt när man upptäcker det X2000 som tyvärr påverkas av den typen av händelser bakom nästa krök :D

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!