Mellanregister på aprilia rs 125...!

falip

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Yamaha R6 - 01
Jag och min aprilia rs 125 har ett problem, vid 5000 till ungefär 7000 rpm så går den skitdåligt, den hackar sig fram sen väl över 7000 så drar den som fan, förra ägaren installerade en knapp så man väljer mellan strypt och avstrypt men det är samma problem oavsett hur man kör skulle vara tacksam om nån visste hur man kan åtgärda felet, om det överhuvudtaget går...!

Jag vet att det finns trådar för detta men alla skriver ju olika så jag fattar ingenting...

Jag hade samma problem på min rs, den fyrtaktade(bluddrade). Jag bytte bara huvudmunstycket och justerade förgasarn och efter det gick den som en dröm ;)

När den hackar gissar jag på att den fyrtacktar, hade samma problem.
Sänk nålen 1 eller 2 steg, sen går den bra :tummenupp .

Men märket du någon skillnad om knappen står i on/off.

Vad den knappen gör är att bryta strömmen till solonoiden som lyfter avgasporten.

Skitigt luftfilter?

Den får ju för mycket bensin med 90% säkerhet.

Melllan 5000 o 7000 varv är där man ljudmäter, därför har Aprilia valt att strypa hojen just där så att den går igenom ljudmätningarna på banorna i världen.

EDIT: Gäller inte bara RS125, även 250 och RSVR har samma. Eller motsvarande i alla fall.

Först och främst vill jag veta en sak som inte framgår i din text. Var sitter strömbrytaren? Sitter den till CDI-boxen eller till avgasporten?
Är det avgasporten kan det helt enkelt vara att den blivit allt för karboniserad och fastnat, vilket händer om man inte gör rent dem regelbundet (jag gör rent den med 100-200 mils intervaller). Alt att solenoidens kolv sitter för långt ifrån solenoiden när avgasporten är fullt öppen = tappar den - justera.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8