Mellanrör på avgasfirma?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

Jag har ett viper slipon utan mellanrör som jag tänkte slänga på hojen.
Vill ha lite skarpare vinkel så jag tänkte kapa det gamla ganska långt in.

Vill alltså ha ett mellanrör som passar. Är det någon som vet någon bra avgasfirma eller liknande som tillverkar sådana rör till en överkomlig slant. Eller finns det något annat ställe man skulle kunna tänka sig hitta ett?

Är ju nice om det finns som kromat, men annar målar jag det bara svart. Har inga verktyg för att bocka till någon själv tyvärr, annars hade det ju kunnat funka.

/mattemannen

matte_mannen skrev:
Hej!

Jag har ett viper slipon utan mellanrör som jag tänkte slänga på hojen.
Vill ha lite skarpare vinkel så jag tänkte kapa det gamla ganska långt in.

Vill alltså ha ett mellanrör som passar. Är det någon som vet någon bra avgasfirma eller liknande som tillverkar sådana rör till en överkomlig slant. Eller finns det något annat ställe man skulle kunna tänka sig hitta ett?

Är ju nice om det finns som kromat, men annar målar jag det bara svart. Har inga verktyg för att bocka till någon själv tyvärr, annars hade det ju kunnat funka.

/mattemannen

Hej! Jag har köpt ett slipon till min båge med.. det också utan mellanrör.. eller i alla fall utan passande mellanrör!!

Jag ringde och pratade med Askims rostfria AB... Tror jag kan köpa lite rör där och sen TIG-svetsa ihop det till nått fint mellanrör... Annars har jag hört att företaget Rakarör i Göteborg kan fixa en del sådana grejor... :tummenupp

/N

Nisse977 skrev:
Hej! Jag har köpt ett slipon till min båge med.. det också utan mellanrör.. eller i alla fall utan passande mellanrör!!

Jag ringde och pratade med Askims rostfria AB... Tror jag kan köpa lite rör där och sen TIG-svetsa ihop det till nått fint mellanrör... Annars har jag hört att företaget Rakarör i Göteborg kan fixa en del sådana grejor... :tummenupp

/N

Hmmm det låter lovande :tummenupp
Får ta och kolla upp det. Askims rostfria ligger i Askims industriområde antar jag?
Kan nog bli fin fint. Du föresten, vet dom om det är noga med hur tjockt röret ska vara osv. för att för rätt mottryck och sånt? kanske inte spelar jätteroll då sliponet inte är gjort för min hoj modell...

matte_mannen skrev:
Hmmm det låter lovande :tummenupp
Får ta och kolla upp det. Askims rostfria ligger i Askims industriområde antar jag?
Kan nog bli fin fint. Du föresten, vet dom om det är noga med hur tjockt röret ska vara osv. för att för rätt mottryck och sånt? kanske inte spelar jätteroll då sliponet inte är gjort för min hoj modell...

Njae.. dom vet nog inte så mycket om hojar... dom är ju "bara" leverantörer av rostfria stål i olika former!!

http://www.askimsrostfria.se

Jag tänkte köpa nått blankslipat 63,5*1,6mm rör... 200:- för en meter.. och sen en 90graders böj att leka med.. 180:- .. med dom delarna kan jag nog svetsa ihop ett fint rör... hoppas jag!! :banana Fast det kanske är bättre att ta 51x1,25mm som fanns med...

Last edited:
Nisse977 skrev:
Njae.. dom vet nog inte så mycket om hojar... dom är ju "bara" leverantörer av rostfria stål i olika former!!

http://www.askimsrostfria.se

Jag tänkte köpa nått blankslipat 63,5*1,6mm rör... 200:- för en meter.. och sen en 90graders böj att leka med.. 180:- .. med dom delarna kan jag nog svetsa ihop ett fint rör... hoppas jag!! :banana Fast det kanske är bättre att ta 51x1,25mm som fanns med...

Tja Nisse!

Jag hade hoppas slippa det där med svetsning alltså...
Har ingen svets och kan inte svetsa :tomten
Bästa skulle ju vara om man kunde hitta nån form som bara pasade rakt av, men det kan nog bli svårt....

Får leta vidare.

/mattemannen

matte_mannen skrev:
Tja Nisse!

Jag hade hoppas slippa det där med svetsning alltså...
Har ingen svets och kan inte svetsa :tomten
Bästa skulle ju vara om man kunde hitta nån form som bara pasade rakt av, men det kan nog bli svårt....

Får leta vidare.

/mattemannen

Men ta och hör med dom där Rakarör!!! Dom borde kunna fixa till något bra!! Jo.. dom säljer rostfria avgassystem till bilar!.. men dom kan kapa och böja.. så kör ut till dom å snacka lite!! borde gå bra! Ligger vid bilprovningen, Astra-Zeneca.

http://www.rakaror.o.se/

Kolla.. ring och hör.... osv! Lycka till!!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025