Mellanrör CBR600F3

Kayastromdahl

Medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 2009
Tjenare! Kanske dum fråga men jag letar efter en mindre ljuddämpare till min CBR600F3 då den är ombyggd till cafe racer liknande stuk och originalet ser inte speciellt bra ut längre. I princip alla ljuddämpare jag hittar har ”fjäderfästen”, och original sitter den med klämma. Ytter diameter på kröken är ca 48mm, försöker hitta något lite kortare mellanrör med samma inner diameter, och med fjäderfästen på andra änden. Jag hittar verkligen inget bra som motsvarar detta. Någon som har några tips vad man kan göra eller någon produkt som kan funka.
 
Last edited:
Sök på "bygg avgassystem"
Är det en rak bit du skall ha så är det enkelt att kapa till och svetsa på öron t. fjädrarna
Snabb sökning hittade jag en passande rostfri dimension (lite tjockt gods - 2mm men de som bygger borde ha god tillgång
Swedish race parts bygger o har delar till mc
 
Sök på "bygg avgassystem"
Är det en rak bit du skall ha så är det enkelt att kapa till och svetsa på öron t. fjädrarna
Snabb sökning hittade jag en passande rostfri dimension (lite tjockt gods - 2mm men de som bygger borde ha god tillgång
Swedish race parts bygger o har delar till mc
Tack jag kollar på det!
 
Första bästa ljuddämpare på eBay, Amazon med rostfri anslutning och sen slipar man försiktigt bort öronen filar, slipar och polerar upp det hela, sen slitsar man röret lämpligt djupt för en klämma.

Har gjort så på en rostfri billig dämpare på mitt hembyggda 4-1 system på min GSX750ES, hittar dock inga bilder på det.
 
Första bästa ljuddämpare på eBay, Amazon med rostfri anslutning och sen slipar man försiktigt bort öronen filar, slipar och polerar upp det hela, sen slitsar man röret lämpligt djupt för en klämma.

Har gjort så på en rostfri billig dämpare på mitt hembyggda 4-1 system på min GSX750ES, hittar dock inga bilder på det.
Jag var faktiskt inne på nått i den stilen, kanske provar det, tack!
 
Det viktigaste är väl att inte få det för varmt så att metallen blåneras, dvs bågfil istället för vinkelslip.

Om jag minns rätt tog jag tog bort öronen med tryckluftsslip med kapskiva, sen slipade jag även bort det mesta av som var kvar av svetsarna med tryckluftsslip, slitsade sen dämparen med vinkelslip med 1 mm tjock kapskiva efter det så filade jag jämt och sen blev det smärjelduk och slippapper, kanske även våtslip och Autosol som sista polering kommer inte riktigt ihåg.

Blånerar det lite så är det ju inte hela värden för man måste ändå slipa och polera om det ska se ut någorlunda vettigt.

Så här ser det i alla fall ut på min hoj, en eBay dämpare med öronen borta. Har en liten avgasläcka men har inte satt nåt klet i skarven då systemet skulle målas redan för två vintrar sen, får ta tag med detta nu.20240515_063919.jpg
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top