Mellanmotorcyklars topphastighet?

Koskinen

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2013
Hoj
Ska köpa A1
Ska ta ett steg upp från min 125:a Aprilia och köpa mig en mellanklasshoj. Den jag har nu maxar runt 180 och accar rätt fort. Det jag är trött på är ju givetvis att den varvar som fan och bensinen, samtidigt som jag vill ha något starkare.

Så tänkte höra med er, utöver att en mellanklass mc har en starkare motor än en lätts dito; vilken topphastighet har en standard pigg A2-hoj ungefär? Ser ingen anledning att gasa i 200 km/h men vill samtidigt kunna göra det vid behov. Har ni några tips på mellanklasshoj med drag i, så skriv gärna också! :)

En lätt MC gör inte 180.
En A2a bör göra ca 175-195 beroende på aerodynamik, utväxling osv. Kanske finns någon som orkar upp i 200 men jag är skeptisk.

Min trimmade TZR125RR ( 32hp ) gör absolut max 160 km/h. Grabbens MT-07 A2 gör ca: 180-185 km/h.
Möjligtvis att en A2 sporthoj, med liggande förare, kan nå 200?

Att få upp en hoj i 200 i mätarhastighet är inte så svårt, det kan jag få till med min trampcykel tom ;)

Kolla på kurvhastigheten istället, det är ju där det är kul att köra fort :fakta

Jag tror du har en glädjemätare på din 125:a...
Alla mellanklasshojarna har samma drag, 35kw.
En del har väl iofs lite bättre vrid, så de drar bättre från låga varv.

180 är väl annars ganska ungefär vad man orkar marscha i någon längre tid på motorväg. Motorväg är fantastiskt tråkigt, så då kör man ju hellre små skojiga vägar, och där behöver det inte gå alls lika fort för att vara skoj.

De flesta A2-hojarna ligger nog som tidigare sagts 170-190...

Gå in på youtube och sök på nån A2-hoj du är intresserad av och lägg till "top speed". Skulle tro att det ligger uppe toppningar på de flesta kända märken.

Gå in på youtube och sök på nån A2-hoj du är intresserad av och lägg till "top speed". Skulle tro att det ligger uppe toppningar på de flesta kända märken.

jämföra youtubevideos över olika A2 hojar så jämför du nog mer mätarfel än verkliga skillnader i fart ;) D.v.s den hoj som har mest "glädjemätare" kommer vinna

jämföra youtubevideos över olika A2 hojar så jämför du nog mer mätarfel än verkliga skillnader i fart ;) D.v.s den hoj som har mest "glädjemätare" kommer vinna

Det är ju inte förbjudet att se flera olika videos på samma modell. Då kan man förmodligen bilda sig en ganska bra uppfattning om hur fort de går enl. mätaren.

Det är ju inte förbjudet att se flera olika videos på samma modell. Då kan man förmodligen bilda sig en ganska bra uppfattning om hur fort de går enl. mätaren.

Men, undataget att någon ändrat drevning så kommer alla av samma modell ha samma glädjemätarfel.

De flesta A2-lämpliga utan kåpor, kroknar vid ca 160-165 verkliga kmh. Beroende på aerodynamik ibland högre...
Josef var redan inne på detta spår...i detta inlägg ovan.
Det skall till mycket bra aerodynamik för att det skall gå så där väldigt mycket fortare...
En A2-hoj med bra kåpor gör kanske 10 till...
Att säga att något är omöjligt....men A2 som gör +180 utan kåpa är inte sannolikt utan att det är endera inte korrekt uppmätt eller mer än 0,2 kg/kW...alltså inte A2.

Ju mer slitna däck ,desto större glädjemätare.
En hastighetsmätare får aldrig visa för lite. Det gör att tillverkaren alltid lägger sig åt glädjemätarhållet.

Lite förenklat 170 km/h. Något mindre för nakenhoj utan kåpa. Något mer för hojar med kåpa.

Vikten spelar inte så stor roll på normala hojar eftersom lätta hojar såsom 390 och 690 duke tvingas ha lägre effekt än 35 kw. På hojar under 175 kg måste man tillämpa regeln med max 0,2 kw/ kg.

Jo. Är en gammal Aprilia, den sista som gjordes innan de började strypa dem. Från 1991.

Den snabbaste Aprilia 125:an jag har hittat (1992->1994) har 24,8 kW och toppar 171 km/h. Om vi för ett ögonblick antar att vi bara har luftmotståndet som fiende; 'borde samma hoj med 35 kW toppa 204 km/h.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul