mellanklass?

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
har en cbr som är reggad 25kw nästa år går de över till tungt
kan ja rycka stypningen å köra eller måste ja regga om den
annars så finns de en cbr 600f 97 strypt till salu snart

Om du bara har försäkringen satt på rätt (ostrypt) effekt och har behörigheten så är det rätt grönt. Rent teoretiskt sett kör du olagligt, fast jag har aldrig ens hört talas om att nån åkt dit för det. Behörighet och försäkring är de viktiga bitarna...

mb skrev:
Om du bara har försäkringen satt på rätt (ostrypt) effekt och har behörigheten så är det rätt grönt. Rent teoretiskt sett kör du olagligt, fast jag har aldrig ens hört talas om att nån åkt dit för det. Behörighet och försäkring är de viktiga bitarna...

Hmm, tycker det låter lite konstigt.
Du kan väl inte försäkra fordonet i annat utförande än det den är reggad som?

Men kostar ju inte så mycket att regga om den, om du vill behålla hojjen kan det ju kanske va värt det?

//Tobbe

Själva grejen att köra ostrypt, men strypt på pappret, gör att vid en eventuell olycka så skulle försäkringsbolaget kunna börja gnälla. Om de kollar det förstås.
En omreggning från 25 kw till full effekt är väldigt enkel. Du beställer bara en tid hos SBP. Kör dit med en lapp där du intygar att strypningarna är borttagna. Namn, adress, telefon och en underskrift. Ger pappret till besiktningskillen. Han kör en sväng och ändrar sedan i papprerna till orginaleffekten. Kostnad 800:- .
Då får du den effekten som hojen hade vid första "inregistreringen". Om din hoj såldes ny med 25 kW så måste du däremot ha ett papper från en bänkkörning. Denna bänkkörning skall utföras hos en auktoriserad verkstad.
/Olle

Lorge skrev:
Hmm, tycker det låter lite konstigt.
Du kan väl inte försäkra fordonet i annat utförande än det den är reggad som
//Tobbe

Det han menar är antagligen att de flesta sporthojar försäkras som ostrypta oavsett vad det står i papprerna. Detta pga att många registrerade hojarna som 25 kW och sedan tog bort strypningen...

Detta pga att många registrerade hojarna som 25 kW och sedan tog bort strypningen...

Men, så får man väl inte göra? :)

Om man framför ett fordon som inte stämmer överens med utförandet då den reggades så är det ju olovlig körning, sen hur hårda polisen är på det är ju en annan femma.

Lorge skrev:
Men, så får man väl inte göra? :)

Om man framför ett fordon som inte stämmer överens med utförandet då den reggades så är det ju olovlig körning, sen hur hårda polisen är på det är ju en annan femma.

olovlig körning blir det ju inte eftersom han har körkort för tung mc.
försäkringen gäller om du smäller med en hoj som är försäkrad på full effekt med reggad på 25kw.
däremot kan polisen säkert säga ett å annat om det å dra in körkortet eller ge personen i fråga nån böteslapp på för mig okänt bellop.

jag menade de att den försäkras ju ändå som om den hade full effekt vilken den inte har får ja ut nåt om ja ger fan i å regga om den om ja åker av nästa år

Försäkringsbolaget borde väl inte börja klaga om hojen ändå är försäkrad som fulleffekt (vilket dom flesta bolag gör idag).

Och har du körkort så ser jag ingen anledning till att kasta 1000 kr i sjön för att en gubbe ska titta på ett papper under ett par minuter!
Tråkig timlön dom lär ha.. löjligt dyrt ! (provkörde inte ens när jag fixde strypningen).

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul