Mellanklass utan stryp!?

Morgan N

Motard eller Sporthoj?
Gick med
14 May 2011
Hoj
Honda Varadero XL125V
Tjo, detta blir mitt första inlägg här på forumet!

Nu är det så att man blir 18 i slutet av detta år och jag börjar fundera på mellanklass hoj. Funderar på motard, sen jag är inte ute efter att ha kul på höga farter, samt så passar inte direkt Gotland för sporthojar.

Nu är det även så att jag är lite osäker på om man ska skaffa en hoj som är direkt laglig för 25kw så att man slipper ordna med strypningar osv. Polisen är rätt så galna här så det är helt onödigt om man åker dit i en olycka för olaglig hoj och står där utan ersättning.

Nu är det så att jag knappt känner till några SM hojar som är så nära 25kw gränsen som möjligt. Så det är det jag ber om hjälp om.

Att skaffa enduro hoj är även ett alternativ, så länge det inte blir onödigt mycket skruva i stil med klyva motorer osv. Olja och filter byte har jag inga problem med.

Den hoj som jag har kollat lite på är Defenda SM/Enduro http://www.defendamoto.com/motorcyklar.html

Såg den lite på GGN och den verkade inte vara så dålig på enduro körning iaf, men frågan är hur motarden är på väg.

Tack för all hjälp i förväg!

Mvh //Morgan

Edit: Glömde även att nämna att jag söker efter hojar i en prisklass på runt 30.000kr.

Så, ska man köra strypt, typ någon LC4 eller ska man köra någon mindre 250cc motard? med effekt precis på gränsen?

nackdelen med 250cc är ju att du inte får köra upp med den, sedan så är utbudet ganska knapert med 250cc

jag valde en "riktig" hoj som jag senare ströp

håller med Igge, en hoj som man sen stryper, min hoj är strypt, det man märker är lite på toppeffekten... :( men det var inte så dyrt heller har för mig att hela "Installationen" kostade mig 500kr?

håller med Igge, en hoj som man sen stryper, min hoj är strypt, det man märker är lite på toppeffekten... :( men det var inte så dyrt heller har för mig att hela "Installationen" kostade mig 500kr?

Hur är en 640 egentligen? Alla säger att den är absolut inte i närheten lika busig som de 625 och 660. Men priset på 640 är så mycket billigare för nyare modeller. Vill nämligen inte köpa en äldre typ 05 och neråt för att man vill ju ha den nyare looken.

har hört något liknande. men å andra sidan, är du van cross/enduro förare? om du inte är så van vid den sortens maskin skulle ja tro att en 640 är helt ok i vilket fall. känner du att du vill ha ut mer krut så går det ju att byta förgasare till exempel så han blir lite mer vassare.

har hört något liknande. men å andra sidan, är du van cross/enduro förare? om du inte är så van vid den sortens maskin skulle ja tro att en 640 är helt ok i vilket fall. känner du att du vill ha ut mer krut så går det ju att byta förgasare till exempel så han blir lite mer vassare.

Okay, finns det andra motarder som är värda att ta en titt på? I en prisklass runt 30.000kr.

Okay, finns det andra motarder som är värda att ta en titt på? I en prisklass runt 30.000kr.

bra fråga du.. det absolut brutalaste är nog en husaberg 650 men där krävs det mek. annars tror jag nog att ktm 625-640-660-690 eller va dom heter funkar nog fint. annars finns ju typ yamaha xt och honda xr650 osv.

dom 2 är vad jag har förstått lite klumpigare och lite klenare men tror det är helt ok krut i dom i alla fall. ska även va ganska så lång service på dom då dom inte är rå trimmade. rätta mig om jag har fel dock, är som sagt ingen expert inom motard:)

625 och 660 har under 25kw på pappret. medans 640 har ostrypt effekt på pappret.

625 och 660 har under 25kw på pappret. medans 640 har ostrypt effekt på pappret.

plus att nyare 640 är helfordonsgodkända och således "kräver" helfordonsgodkända strypningar. Vilket är något som inte finns, åtminstone inte när jag kikade senast.

Anledningen till citationstecknena är att vissa har haft tur och fått en besiktningsman som inte haft helt koll på reglerna och släppt igenom en sådan strypning.

625 eller 660 som gäller till mellankortet. själv körde jag strypt drz400sm (iaf en säsong :tummenupp)

Jao vi får se vad som händer nästa år, pengarna räcker inte så långt som jag vill. Är redigt sugen på en 300 cc tvåtakt, men det är nog för riskabelt när man inte har pengaträd :glömdet

2T SM som du tänker köra på väg med?

Hör och häpna ja! Men har upptäckt att jag inte kör särskilt långt, och skulle då kanske kunna tajma mig in på 1 kolvbyte/år med tillhörande renovering. Det skulle kräva varje sommarjobbs pengar, men det är fullt möjligt. Tror dock inte att jag kommer testa :brinnerup

Hur är en 640 egentligen? Alla säger att den är absolut inte i närheten lika busig som de 625 och 660. Men priset på 640 är så mycket billigare för nyare modeller. Vill nämligen inte köpa en äldre typ 05 och neråt för att man vill ju ha den nyare looken.

Jag vet faktiskt inte...640n är första egna hojen, har kört en ER6a på körskolan, men den va inget för mig, körde en cbr på risk 2an, inget för mig heller...

Men jag ääälskar 640n, den är så jävla rapp (tycker jag) :P

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...