Mellan Klass

Cobretti

Iskall-Pilot
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
KTM 525 Motard 06:a
Tjo!

Har tänkt mig köpa en KTM 660 eller 640 men va på KTM idag och dem va osäker på om det gick att strypa ner 640 eftersom det hade kommit nya reglar som säger att hojen måste vara 25kw från fabriken, alltså så spelar det ingen roll om jag stryper ner den och besiktar den till 25kw, för den måste ha 25kw från fabriken.

Men nu va killarna på KTM lite osäker om detta verkligen va så, någon av er som har lite mer info om detta ?

Det får väl bli en KTM 660 annars som har 25kw från fabriken om det nu skulle va så :brinnerup

Tja!
Vad jag vet så ska du kunna köpa en hoj som har mer än 25kw och sen strypa ner, regga om, och få köra den.
660:n är strypt från fabriken, ska ha 45 hästar original sa de på Lelles iaf.
Hoppas jag kan låna tråden och ställa en fråga :)
För att mellanklass ska gälla så får inte hojen ha en effekt/vikt förhållande över 0.16kw/kg om jag minns rätt och jag tror att den har lite för mycket typ 0.18... Är det här något som polisen är stenhårda på eller de kanske inte har koll på vad alla hojar har för effekt/vikt förhållande :va . Sitter nämligen och funderar på att sälja Horneten och köpa mig en 660 istl :)

/Styggve

Styggve skrev:
Tja!
Är det här något som polisen är stenhårda på eller de kanske inte har koll på vad alla hojar har för effekt/vikt förhållande :va . Sitter nämligen och funderar på att sälja Horneten och köpa mig en 660 istl :)

Om du lyckats typa om den till 25kW så har du inget att oroa dig för.

Styggve skrev:
Tja!
Vad jag vet så ska du kunna köpa en hoj som har mer än 25kw och sen strypa ner, regga om, och få köra den.
660:n är strypt från fabriken, ska ha 45 hästar original sa de på Lelles iaf.
Hoppas jag kan låna tråden och ställa en fråga :)
För att mellanklass ska gälla så får inte hojen ha en effekt/vikt förhållande över 0.16kw/kg om jag minns rätt och jag tror att den har lite för mycket typ 0.18... Är det här något som polisen är stenhårda på eller de kanske inte har koll på vad alla hojar har för effekt/vikt förhållande :va . Sitter nämligen och funderar på att sälja Horneten och köpa mig en 660 istl :)

/Styggve

polisen är inte speciellt medvetna om hur de ska kolla upp att det är en laglig hoj. en polare köpte en honda 400cc som han köpte pluggar till och satte i själv. sen när den skulle besiktigas var han bara tvungen att skriva under ett papper där han bekräftade att han strypt den. han behövde inte bänka den eller något liknande. sen har jag för mej att det är ganska svårt att kolla på plats om en hoj är på 25 kw. de har ju inget mätinstrument såvida de inte har en bänk i med sej. har iaf aldrig hört om nån som de tagit för att han tagit bort strypningen och haft den 25kw reggad.

Inskickat av k1322
Om du lyckats typa om den till 25kW så har du inget att oroa dig för.

Inskickat av Roban_2002
polisen är inte speciellt medvetna om hur de ska kolla upp att det är en laglig hoj. en polare köpte en honda 400cc som han köpte pluggar till och satte i själv......

Tackar för svaren :tummenupp Ser ut som om att det bara är att sälja Horneten så fort som möjligt :yoparty

Lyfter lite och lånar tråden lite...

Har jag förstått det rätt nu, man kan använda en 660 som mellanklassare elr har den inte det här såkallade 0.16kw per kilo elr vad de är man snackar om. Fråga allstå, får man köra en 25kw 660 på A begränsad???

zpeppy skrev:

Har jag förstått det rätt nu, man kan använda en 660 som mellanklassare elr har den inte det här såkallade 0.16kw per kilo elr vad de är man snackar om. Fråga allstå, får man köra en 25kw 660 på A begränsad???

Ja, sålänge effekten inte överstiger 0,16kw per kg.

om den gör det så måste man strypa ännu mer.

om den väger t ex 120kg så ta 120*0,16 = 19,2

alltså får den hojen MAX ha 19,2kw för att få köras med mellankort.

zpeppy skrev:

Nej det får du inte, den väger för lite

Svar

JA du får köra en 660 på 25 kw om du har mellan...
Grejen är att... köper du en ny hoj och den är strypt från fabrik så kan du få en billigare försäkring på alla bolagen, men om du stryper själv så utgår de från orginal effekten, de skiter blankt i om du bara har mellan kort och inte får köra tung hoj lik förbannat så måste du betala som om du kör tung, OBS undantag på bilsport och mc i Växjö. De tar emot mellan reg.

Sen så kan inte polisen kolla det på plats, men de kan ju provköra den och ganska lätt se att den inte e stryp och sen kanske vilja ta in den.. men det är en juridisk fråga som jag inte är helt säker på om de får göra.

Men skulle du krocka eller nått sånt så skulle ditt försäkringsbolag ta in cyklen och titta på den, visar det sig då att su inte har kvar strypningen så blir det kanske utebliven försäkring eller mycket högre självrisk.

Köper du en hoj och vill strypa den så måste du ha speciella papper på det och intyga på besiktningen att den är strypt genom att skriva under.
strypning med papper finns att köpa på: http://www.mc-kompaniet.se/

Anton_Ljunghusen skrev:
Den har ju effektförhållande över 0,16kw/hk

25kW/138kg = drygt 0,18

jaja.. fattar frågan nu.. men vem har sagt att det måste vara just 25... killen menar väl om han får köra den överhuvudtaget på ett mellankort??? så fattade jag det

porec skrev:
jaja.. fattar frågan nu.. men vem har sagt att det måste vara just 25... killen menar väl om han får köra den överhuvudtaget på ett mellankort??? så fattade jag det

Aha okej.. Tror frågan va om den får köras på mellankort när den är reggad på 25kW(som den är ifrån fabrik, tror jag), vilket den inte får

Anton_Ljunghusen skrev:
Aha okej.. Tror frågan va om den får köras på mellankort när den är reggad på 25kW(som den är ifrån fabrik, tror jag), vilket den inte får

Ma vetti fan.. han får förklara lite bättre, men är det så, då har du rätt... då är det 22kw som gäller..! Väger den bara 138 i tjänstevikt???

Anton_Ljunghusen skrev:
Ok, ja du fattade frågan rätt. Så då är 660 ingen intressant hoj för en mellanklassare..?

Nästa fråga, 640 då..? Går den köra om man nu stryper den till 25 kw....

porec skrev:
Ma vetti fan.. han får förklara lite bättre, men är det så, då har du rätt... då är det 22kw som gäller..! Väger den bara 138 i tjänstevikt???

Nej 138 är torr..Tror 150kg är tjänstevikten. Nån får kolla i sitt regbevis, den la på sig en hel del i år

zpeppy skrev:
Ok, ja du fattade frågan rätt. Så då är 660 ingen intressant hoj för en mellanklassare..?

Nästa fråga, 640 då..? Går den köra om man nu stryper den till 25 kw....

Nej direkt ifrån fabriken ska den inte gå att köra som mellanklassare, om den nu inte väger mer än vad jag vet

Vet att nån/vissa KTM`s ska ha 10-15 kW i reg.beviset, kanske va 640´n

Kort och gott måste hojen väga över åtminstonde 155kg för att den ska gå att köras på 25kW, vet inte om det finns strypningssatser som sänker till ännu lägre effekt?

Last edited:
Anton_Ljunghusen skrev:
Nej direkt ifrån fabriken ska den inte gå att köra som mellanklassare, om den nu inte väger mer än vad jag vet

Vet att nån/vissa KTM`s ska ha 10-15 kW i reg.beviset, kanske va 640´n

Kort och gott måste hojen väga över åtminstonde 155kg för att den ska gå att köras på 25kW, vet inte om det finns strypningssatser som sänker till ännu lägre effekt?
Men är det 640 du menar??? Alltå skulle det funka att köra en mega strypt 660 elr en 25kw 640....

Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen