Mellan eller tung?

xCr

Maniac
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Kommer snart..
Hej alla glada mc åkare :)

Nu när man fyllt 18 och håller på med körkortet för fullt (halkbana imorrn och sen bara uppkörning kvar :tummenupp) så börjar man ju fundera lite på hur man ska göra med MC kort, vilket jag vill ha.

Pengar är inget problem för kortet just nu, MC kan jag skaffa efter att ha jobbat ett tag (går ut skolan nu i vår/sommar) så det ska väl lösa sig ganska så smärtfritt. Men borde man vänta tills man fyller 20 och kan ta tung på en gång?

Jag är en ganska gasglad person så en mellan att "träna" på kanske skulle vara bra, men jag känner redan nu att jag inte kommer kunna hålla mig till 34 hästar (är väl vad man får ha?) speciellt länge :rolleyes:. Så jag tänkte att ni kanske kan komma med lite tips?

Det kan ju vara bra att jobba lite och "komma igång" med det "riktiga" vuxenlivet innan man skaffar hoj (som kostar en del), men jag längtar så förbannat efter att få sitta bakom styret på en kurvig landsväg :)

Hoppas ni kan komma med lite tips, säg hur ni resonerade o s v så kanske jag kan bestämma mig snart :va...

Mellan eller tung? "Mellan" är egentligen tung, fast med en effektbegränsning som försvinner efter två år. Om du ska ta kort för tung MC, obegränsad effekt, direkt så måste du däremot vara 21.

Jag tog mellankörkort 3 månader efter min 20-års dag :banana
Anledningen var att jag just då jobbade och hade massor med cach & tid och att det redan var spikat att jag skulle plugga vidare....så det var "nu eller aldrig" som gällde.

Du måste ju trots allt vänta 3 år till på tungt kort, så finns viljan, tiden och pengarna nu ser jag ingen större anledning att vänta! Dessutom sitter förhoppningsvis teorikunskaperna kvar så du behöver inte plugga om dem särskillt mycket.
Dock skulle jag (om du inte kört massor av hoj innan) rekommendera att du köper en egen för att träna på innan uppkörningen...

xCr skrev:
men jag känner redan nu att jag inte kommer kunna hålla mig till 34 hästar (är väl vad man får ha?) speciellt länge :rolleyes:. Så jag tänkte att ni kanske kan komma med lite tips?

Varför skulle du inte kunna hålla dig till 34hästar? Jag körde med det i 2 år.... inga problem, visst du får anpassa körningen, o kan inte hänga på kompisarnas fulleffektshojar, men nu kanske du inte har en massa polare med "stora" hojar... så då löser det sig.

Det man får tänka på är att man får planera omkörningar lite bättre än om man hade fulleffekt.. personligen så välkomnar jag förslaget om att höja mellanklass från 25kw till 35kw (var det väl?) pga detta...

Du måste vara 21 för tungt kort. Om du tar mellankortet 2 dagar efter du fyllt 18 får du tungt kort 2 dagar efter du fyllt 20, annars är det 21 som gäller. Så ta mellankort du :tummenupp

Oj, tack för alla svar! :)
Blir nog att skriva mc teorin efter sommaren eller så, då kan jag nog (om jag är flitig) klara av att plugga det utan att gå på körkolan (vilket skulle kosta min stackars bankbok 500 riksdaler till). Då kan jag jobba som ett svin under vintern så jag kan köpa en hoj och sen kan jag ju övningsköra med morbror min som har mc kort under våren, så kör jag upp på försommaren, har aldrig setat och kört själv på en båge, men jag har kört en hel del cross (80cc - 250cc) så jag är ju inte en total nybörjare, även om skillnaden är ganska stor. Då har jag min underbara motorcykel hela sommaren :tummenupp

Man får väl klara sig med dom få hästar man får ;)

Varför står det på mitt körkort att jag bara har mellankort till båge trots att jag är 22 och haft mc-kortet i snart 3 år?

Måste man söka nytt körkort? Det kommer jag inte orka.

Mavve skrev:
Varför står det på mitt körkort att jag bara har mellankort till båge trots att jag är 22 och haft mc-kortet i snart 3 år?

du har ju haft A i två år Alla vet att de e Tung A att du okrkar bära runt på de... :fatta!

Mavve skrev:

Du behöver inte förnya, det är 2 år som gäller. Men om nuvarande körkort tappas bort eller går sönder så kommer det på nya kortet dyka upp en till behörighet på baksidan med datumet 2 år och en dag efter den begränsade behörigheten.

fast jag tog mellankort så stod det endast A, ingen begränsning eller så.

Dee_cati skrev:
fast jag tog mellankort så stod det endast A, ingen begränsning eller så.

Det finns 3 sorters motorcyklar på baksidan på kortet. En lätt, en mellan och en tung. Du hade en mellan ;)

ja jädrar, såg det nu! har aldrig sett det förut..... Den stora har ju kåpglas medans den lilla är utan, va sött :D

xCr skrev:
Oj, tack för alla svar! :)
men jag har kört en hel del cross (80cc - 250cc) så jag är ju inte en total nybörjare, även om skillnaden är ganska stor. Då har jag min underbara motorcykel hela sommaren :tummenupp

Man får väl klara sig med dom få hästar man får ;)

jag satt i samma (likadan) sits som dig förra våren. Hade också kört massa cross o moppe men aldrig hoj. Enligt mig är det ingen större skillnad. samma sak. jag körde privat med en kompis på hans yamaha 400 och sen 3 lektioner på skola med deras cb650 custom. inga problem. så skillnaden är inte så speciell. visst vikt, men o andra sidan lägger man inte ner en 650 custom för att smacka på ett breställ så.

gör teori nu direkt o kör upp i sommar höst, eller när du får tid. hitta bara den seriösa körskolan, som är ärlig. det är inte det lättaste. hade jag gått på en annan skola hade det säkert blivit 10-15lek. (jag hade teorin klar, när jag kom till skola o uppkörning bokad, hade då aldrig kört en meter.) men det är viktigt att det står att du kommer från en skola när du ska köra upp. dom är väldigt misstänksamma mot privatister. nej det ska inte vara så och är inte heller på pappret. men på just MC är dom stenhårda på privatister eftersom det är ett farligt fordon, jämfört med bil. detta bekräftade även besitningsmannen, dvs inget som jag kommit på

lycka till :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...