mellan övergår till tungt körkort

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda
Det stämmer inte!!
Så här är det:
Om du tog mellan klass när du va 18 så blir det tungt efter två år och en uppkörning, tog du det när du va tex 20, räcker det med en uppkörning när du fyller 21, eftersom det är den egentliga åldern för tung mc!

Så är det!
Står i boken:
"Du ska
-vara minst 20 år och ha haft A-behörighet "med begränsning" i minst 2 år (efter denna tid gäller körkortet automatiskt som A-behörighet "utan begränsning")

-ha fyllt 21 år och klarat ett körprov för denna typ av motorcykel. Du får börja övningsköra när du är 20 år."

Så nej man behöver inte köra upp för obegränsad om man haft begränsat i 2 år.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Det stämmer inte!!
Så här är det:
Om du tog mellan klass när du va 18 så blir det tungt efter två år och en uppkörning, tog du det när du va tex 20, räcker det med en uppkörning när du fyller 21, eftersom det är den egentliga åldern för tung mc!

Så är det!

Tror du är ute o cyklar lite nu.
 

Lilja

tycker om grus!
Gick med
1 Sep 2003
Ort
linköping
Hoj
ktm 640 sm 04
Står i boken:
"Du ska
-vara minst 20 år och ha haft A-behörighet "med begränsning" i minst 2 år (efter denna tid gäller körkortet automatiskt som A-behörighet "utan begränsning")

-ha fyllt 21 år och klarat ett körprov för denna typ av motorcykel. Du får börja övningsköra när du är 20 år."

Så nej man behöver inte köra upp för obegränsad om man haft begränsat i 2 år.

ja det här värkar lite yrt. man behöver inte göra någon uppköring, jaga bara undrade när det gick över, hahah
 

CBR600_____98

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Borlänge
Hoj
95a Bimota SB6
ja det här värkar lite yrt. man behöver inte göra någon uppköring, jaga bara undrade när det gick över, hahah

Om du har haft A1 kort innan och sen tar mellan kort när du är 18 så får du tungt kort när du fyller 20 annars får du vänta till du blir 21 då övegår det.
om du inte haft A1
så fick jag för mig att det låg till
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Det stämmer inte!!
Så här är det:
Om du tog mellan klass när du va 18 så blir det tungt efter två år och en uppkörning, tog du det när du va tex 20, räcker det med en uppkörning när du fyller 21, eftersom det är den egentliga åldern för tung mc!

Så är det!

Oavsett när du tog mellankortet så går det automatiskt över till tungt på datumet du körde upp två år senare. Skulle du däremot vilja få tungt tidigare så kan du köra upp men det gör vem annars somhällst som inte haft kortet tidigare. Det du slipper är bara teorin.

Om du har haft A1 kort innan och sen tar mellan kort när du är 18 så får du tungt kort när du fyller 20 annars får du vänta till du blir 21 då övegår det.
om du inte haft A1
så fick jag för mig att det låg till

Har aldrig tidigare hört att A1 skulle vart inblandat men men.. :) jag behöver inte oroa mig för det. Får obegränsat nu till sommaren. :tummenupp
 
Last edited:

CBR600_____98

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Borlänge
Hoj
95a Bimota SB6
Oavsett när du tog mellankortet så går det automatiskt över till tungt på datumet du körde upp två år senare. Skulle du däremot vilja få tungt tidigare så kan du köra upp men det gör vem annars somhällst som inte haft kortet tidigare. Det du slipper är bara teorin.



Har aldrig tidigare hört att A1 skulle vart inblandat men men.. :) jag behöver inte oroa mig för det. Får obegränsat nu till sommaren. :tummenupp

samma här =))
 

Rudis

A B
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Sala, Sweden
Hoj
Yamaha R6 -99
A1 har ingen inverkan på det..


Utan tar du A kort innan du fyllt 21, så får du obegränsad behörighet exakt två år senare, spelar ingen roll om du va 19 eller 20,9 när du tog A begränsad..

Vid 21 års ålder så tar man obegränsad behörighet direkt.
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top