Mellanöstern..

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
Filmtråden stängdes..
..och försvann?

Hur som helst vill jag bara lägg in en liten tanke.

Swedie skrev:
Jag är inte rasistisk i följande påstående, men man märker skillnad på Irakiers och folk ifrån just mellanöstern och det området.
De har ett annat temprament, annan förståelse och sätt att se på saker och ting. Vilket jag ser som anledning till krockar här i det svenska samhället.
Jag hör dig. Och håller med.

Men dom har nog inte en annorlunda syn på världen för inte.

En mycke bidragande orsak till att dom gör som dom gör och tycker som dom tycker är på grund av kriget.
Nu råkar historia inte vara min allra starkaste sida men jag vill i alla fall påstå att under en avsevärt lång tid har nåt land eller område i Mellanöstern varit ockuperat, kolloniserat(stavning?) eller antastat på nåt sätt. Egyptier har varit där. Greker har varit där. Romare(!) har varit där.
Ja menar. De är ju inte ett folk som kan stoltsera med någon lång tid av frihet. Eller? :confused:
Nån som är mer påläst på historia än jag kanske kan fylla i.

Gemene man tror nog inte att krig påverkar människan som den gör.
Jag vill heller inte tro de.
Man fick ju en liten fingervisning i lumpen om hur krig och strid påverkar en både fysiskt och psykiskt men man är ju mil i från att ens kunna föreställa sig hur man påverkas på riktigt.
Amerikanska soldater visade ju också tendenser till att göra liknande avrättningar under Vietnamkriget.

Så när generation efter generation växer upp och lever i nån form av förtryck, ockupation eller munhugg av nåt slag så får man nog en väldigt.. Jag vet inte. Rubbad världssyn men jag tycker inte de är rätt ord.
Inte som vår är den i alla fall. Men de har ju sina orsaker också.

Sen om de är vansinne, vrede, rädsla, testosteron, stolthet, ilska, godmodighet, adrenalin eller kåthet som gör att man plockar en civil Amerikan från gatan, klär av honom, sätter honom på en stol, läser upp något för att sen skära huvet av honom och sen triumferande hålla upp de mot kameran som stått o rullat hela tiden är väl svårt att säga.
I alla fall för mig.

Lite av varje kanske..
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Lyckas den här tråden hålla sig formelt riktig och ingen pajkastning förekommer, så behåller jag tråden. Annars, pytts väck!
 

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
Swedie skrev:
Lyckas den här tråden hålla sig formelt riktig och ingen pajkastning förekommer, så behåller jag tråden. Annars, pytts väck!
Ja, jag förstår att och varför du stängde den andra tråden.
Jag skiter i filmen. De här har ingenting med den att göra.

Jag ville bara svara på ditt inlägg :)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Sen kan man fråga sig vilka rubbningar det är som får Amerikanska soldater att skjuta ihjäl civila i Falluja.....
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Anledningen som tråden stängs, är för att diskussionen inte ska fortsätta...

Du kunde ha PM'at mig om det var ett personligt svar som du ville fortsätta diskutera med mig med.

/surkart :p

Chris Ash, citera inte HELA inlägg (fixat av mig iofs). :7peta
 

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
Dom är ju fan som djur dom där nere, helt jävla störda!
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Esquina skrev:
Dom är ju fan som djur dom där nere, helt jävla störda!

Jag tycker också att några av amerikanarna i Irak beter sig extremt olämpligt, men att kalla dem störda djur är väl lite starkt? De flesta sköter ju sig. Generalisera mindre...
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Extrema situationer ger upphov till extrema reaktioner. Jag känner några Irakier och nån Iranier, och maken till lugna och sansade människor har jag inte varit med om. Att det skulle vara nån större skillnad på människor pga ras eller härkomst tycker jag är bull.

För mig är det lika vidrigt när amerikaner prickskjuter på en skadeskjuten Irakisk tjuv och sedan skryter om det "Oh, it is like the greatest feeling..." eller när dom tvingar irakiska fångar att ligga i en hög och onanera som det är när irakier avrättar amerikaner på olika smaklösa sätt.

Bara mina 3.70 kronor.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top