Melandri 2009 års rundningsmärke?

Hayate ska visst hojen heta som Melandri ska köra.

Hayate ska visst hojen heta som Melandri ska köra.

Marcos reflektion efter senaste testet i Qatar

Marco:
“I need so much more time. I did only a few laps and the times were pretty slow because of the dirty track,” he explained after the session.

“The bike is also completely different to the ’08 that I used in November; I need a few more hours to understand it but the first impression was quite good.”

Kawasaki drar sig ur och kommer sedan tillbaks och säger - Ok vi kör 2009 ändå, med en förare....

Undrar vad det kostade Dorna att få Kawa tillbaks, om än med ett mycket mindre team.

(hojen borde väl heta Kawasaki? Är ett Kawa team enligt Kawas egen sida om än ett en mans team)

Kawasaki drar sig ur och kommer sedan tillbaks och säger - Ok vi kör 2009 ändå, med en förare....

Undrar vad det kostade Dorna att få Kawa tillbaks, om än med ett mycket mindre team.

(hojen borde väl heta Kawasaki? Är ett Kawa team enligt Kawas egen sida om än ett en mans team)

Kawasakis officiella sida för motogp www.kawasaki-motogp.com finns inte längre (man blir omdirigerad till en annan ny sida) . Du har nog läst på den sidan.

Kawasaki har sagt att dom dragit sig ur. Däremot för att slippa åtal så levererar dom dom cyklarna som Kawasaki gjort till år åt till ett privat team lett av Ezpelata. Dom kan inte kalla sina cyklar för Kawasaki då.

Enda är kanske hur länge dom får lov att kalla sig Hayate då det är en scootermodell från Suzuki..

20090503hayate_G.jpg

Last edited:
Tror du virkelig at disse syklene er like?
Men vänta här nu... Vad menar du?

Har Ducati med avsikt försett Melandri med undermåligt material? Hur gagnar det fabriken att en förare ur deras fabriksteam hela tiden rundar av fältet?

... och nästa fråga, jobbade de efter en annan taktik 2007 då Capirossi ändå var försteförare (iaf vid säsongens start)?

Men vänta här nu... Vad menar du?

Har Ducati med avsikt försett Melandri med undermåligt material? Hur gagnar det fabriken att en förare ur deras fabriksteam hela tiden rundar av fältet?

... och nästa fråga, jobbade de efter en annan taktik 2007 då Capirossi ändå var försteförare (iaf vid säsongens start)?

Om Honda som är störst som mc-märke av dom som deltar i MotoGP gör så - Varför skulle inte Ducati som är det minste mc-märket som deltar göra så?

Om Honda som är störst som mc-märke av dom som deltar i MotoGP gör så - Varför skulle inte Ducati som är det minste mc-märket som deltar göra så?

Fast inte i ett fabriksteam. Såklart skiljer sig cyklarna, men inte så mycket som resultatlistan visar. Melandri fick nog de bästa prylarna till en början, men sen kan man väl förstå om Ducati inte orkade slösa resurser på honom längre.

Jag borde veta bättre än att ifrågasätta det du säger egentligen, men snälla förklara för mig hur Ducatis strategi ser ut om de med avsikt sett till att Melandri ligger i botten?

När har Honda försett Resolteamet med så olika cyklar att en kan aspirera på titeln men den andra endast duger till att cirkulera med?

Jag borde veta bättre än att ifrågasätta det du säger egentligen, men snälla förklara för mig hur Ducatis strategi ser ut om de med avsikt sett till att Melandri ligger i botten?

När har Honda försett Resolteamet med så olika cyklar att en kan aspirera på titeln men den andra endast duger till att cirkulera med?

Nej inte att dom med avsikt ser till att någon ligger i botten. Italienare ger bättre saker till dom som kör bra och sämre till dom som inte kör bra. Oavset status tidigare i teamet/teamen. Så dom har såklart satsat sina kort på Stoner. Melandri har fått köra vidare med cykel med samma spec som så han fick den + var det en uppdatering mitt i säsongen?

Honda ger bra delar till officiella förarna. Dom har tom dragit in delar till satelitförare som kört "för" bra. Brukar vara tester av hojarna efter varje säsong och där brukar komma ut lite info om hojarna. Bl.a har det skiljt 3hk mellan första och andraförarnas hojar i Repsol/HRC och vissa motordelar hade inte den andre. Iof individuellt valt av förarna med. Men även HRC ser nog till att satsa på den dom tror mest på. Att ge alla förarna fritt att föra talan i att utvekla hojarna kostar nog för mycket.

Att en förare kör om att vinna VM och övriga med "samma" cykel inte är i närheten säger mig att det inte är samma cyklar.

Last edited:
Att man som företag ser till att ens fabriksteam faktiskt är det som har de bästa prylarna kan jag någonstans ändå se en logik i, italienare eller jappsar.

Inlägget som jag kommenterade hintade om att Melandris oförmåga att prestera 2008 berodde på undermåligt material, då jag (personligen) tror att cyklarna var lika (iaf i början av 2008) men att den helt enkelt inte passade Melandri.

Som fabrik och inte minst ur sponsorsynpunkt måste det vara mkt roligare att ha båda förarna i topp. Om det vore en ren cykel-fråga så kan man tycka att Melandri borde fått testat Stoners hoj någonstans på vägen. Men det kanske inte är så det lirar och inställningarna ändå är 90% av körbarheten?

Ja och det är ju inget konstigt. Om denne förare dessutom har speciell fysionomi (Pedrosa) eller körstil (Stoner) så ökar hans chanser ytterligare, eftersom andra får svårt att dra nytta av hans specifikationer.

Frågan är när den kalla (Puig) vinden vänder och HRC Honda premierar Dovi oavsätt speciell fysionomi (Pedrosa) etc etc.. Redan iår eller till nästa år!!

Last edited:
Alltid skoj när det går bra för en underdog och resultaten 6a senast och 5a idag skäms inte för sig! :)

Han var några tiondelar snabbare på Kawasakin än på Ducatin. Fortfarande ett pinsamt rundningsmärke. Exakt hur usel Kawasakin är får vi se de närmaste två månaderna. Men vem tror att Dornas "self-sponsored effort" skulle få till Kawasakis bygge när inte ens Kawasaki har lyckats?

"Vem vet, det är kanske precis vad som behövs!? :) "

Joråsåatte...:rolleyes:

Nå, vi KRÄVER en kommentar...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...