Mekverkstad

Vad har du för tanke med taket i verkstaden? Tänk på att det är jävligt gött med en-två stabila bjälkar man kan hänga upp saker i. De som sitter där idag är kanske inte de bästa.:D
Idag finns inga bjälkar där. Jag har dessutom slut på långa bjälkar. :huvet
Kallverkstaden har dock sådana och jag har redan prövat hänga upp en hoj i dem där.

Har planerat regla med 45x170 på cc 600 och för att bryta köldbryggan, ytterligare
45x45 ovanpå. Det håller nog för en hel del men kanske inte en hoj.

Wow...nu börjar vi snacka ! Det händer grejer i en Skånsa myllan minsann !
Grymt jobbat Tomas :yoparty

Min granne köpte en TRX -97 för (cirka) 16.000 kr i Ängelholm/Höganäs i helgen, tipsade direkt om ditt bygge så han får lite inspiration. Gott ljud i de snurrorna..
Tack, nu börjar det närma sig att börja invändigt. :)
Skall ha klart ytterväggarna i helgen. Fönster och dörr också kanske.
Sen bör det gå undan.

Sjysst pris på TRXen, jag betalade aningen mer för min. Var dessutom i Stockholm
så soppan kostade ju också en slant. Min började krångla så fort jag fick hem den.
Var tvingen att shimsa om den på direkten för jag hade inget ventilspel på insugssidan,
det var negativt istället, dvs det låg tryck på så jag fick göra 2 shimsningar.
Säg till honom att plöja igenom TRX-tråden står en del värt att veta om hojen.

Kan du inte inhandla lite stål och bygga en bygel eller en "kub"? Fast det är klart, du har ju reglar i kallverkstaden och ett lyftbord.
Vad gäller isoleringen så tror jag du klarar dig. Tänk bara på att värme stiger så mer isolering i taket är bra att ha. Inte alal som gör det har jag märkt, inklusive jag själv som inte orkade isolera taket i min verkstad. Men å andra sidan ingår ju elen i min hyra där.:hihi
:2000W-el-element-smiley

Kan du inte inhandla lite stål och bygga en bygel eller en "kub"? Fast det är klart, du har ju reglar i kallverkstaden och ett lyftbord.
Vad gäller isoleringen så tror jag du klarar dig. Tänk bara på att värme stiger så mer isolering i taket är bra att ha. Inte alal som gör det har jag märkt, inklusive jag själv som inte orkade isolera taket i min verkstad. Men å andra sidan ingår ju elen i min hyra där.:hihi
:2000W-el-element-smiley
Kanske lägger en kraftig bjälke ovanpå färdigt tak och drar igenom ett gängstål
genom tak och bjälke. Allt för att man kanske vill hissa en motor framöver och
kunna måla den i varm omgivning. Får se, det är inte så svårt att göra i efterhand.

Jo taket är viktigast att isolera väl. Tror det klarar sig rätt bra på dryga 200mm
som jag planerat.

Dags för update.

Den här väggen målade jag en kväll i veckan, bara inte orkat posta.

135256145781005500_resized.jpg

Idag var det dags för sista väggen. Först rivning av den provisoriska
väggen och sedan uppbyggnad med "kilar" så den blir rak inför reglingen.

135256146512494200_resized.jpg

Tadaa, helt klar med ytterväggarna nu. :)

135256146873360400_resized.jpg

Enda sättet att komma in i verkstaden var att ta upp ett hål i väggen.
Där dörren skall vara givetvis. ;)

135256147298005800_resized.jpg

Bild inifrån/ut.

135256147653987100_resized.jpg

Bild utifrån/in.

135256147935179300_resized.jpg

Ska du inte isolera kallverkstaden när du ändå är igång? Hur ska du värma upp stället förresten, värmepump?

Ska du inte isolera kallverkstaden när du ändå är igång? Hur ska du värma upp stället förresten, värmepump?
Isolera kallverkstaden var ju egentligen mina första funderingar sedan några år tillbaka
då jag "upptäckte" att det fanns tid över att jobba på hojarna även på vintern.
Men då 2006 när jag smällde upp den kvickt o lätt till en kostnad på runt 5000:-
så hade jag inte återfallit till hojvärlden ännu.
Jag gjöt golvet utan isolering (blandade betongen själv för att hålla nere kostnaden bl.a.).
Värmen går ned i marken om jag skulle välja att isolera väggar o tak.
Än så länge så avstår jag detta. Som sagt innan så har jag en lada till att fixa.

Nu till varmverkstaden kostade endast den färdigblandade betongen 5000:-.
Räknar med en total kostnad på runt 20000:- för en klar verkstad (utan verktyg då).

Hade tänkt använda mig av 2 el-element som jag har stående i den andra ladan.

Ok, då förstår jag. Kan inte komma ihåg om farsan isolerade golvet i verkstaden i fritidshuset men golvet är alltid kallt. Oavsett temperatur ute och inne i luften. Men det kostade också en del pengar med betonggolv som du nämner. Även om 5000:- är en liten summa i sammanhanget, i alla fall om man räknar med att bo kvar där ett tag.
Den dagen det blir till att bygga egen verkstad så hade det ju varit gött med golvvärme.:hihi
Tänkte du måla inneväggarna?

Ok, då förstår jag. Kan inte komma ihåg om farsan isolerade golvet i verkstaden i fritidshuset men golvet är alltid kallt. Oavsett temperatur ute och inne i luften. Men det kostade också en del pengar med betonggolv som du nämner. Även om 5000:- är en liten summa i sammanhanget, i alla fall om man räknar med att bo kvar där ett tag.
Den dagen det blir till att bygga egen verkstad så hade det ju varit gött med golvvärme.:hihi
Tänkte du måla inneväggarna?
Golvet har gått på 8500:- inkluderat tvättad makadam och halva priset på
markisoleringen som köptes privat.
Nää, inge måla alls. Det blir lite som i kallverkstaden med bänkar o hyllor.
Det som avviker blir ju synliga element och en utsug i taket för svetsrök.

I stora ladan som skall påbörjas till att bli verkstad om 2-3 år så blir det
vattenburen golvvärme. Behandlat verkstadsgolv och målat. Men det blir
ett annat projekt. :)

Jo, TRX' erna är riktigt fina hojjar nu när jag fick studera en på nära håll...ska be honom läsa igenom tråden.
E avis på din mc-lyft.

PS. Man kan sätta en damsugarpåse på blästerns utblås...som du kanske redan visste...DS.

E avis på din mc-lyft.

PS. Man kan sätta en damsugarpåse på blästerns utblås...som du kanske redan visste...DS.
Eller kopplar dammsugaren till utblåset som jag gör. :)
Skall hitta på någon annan lösning dock för det väsnas nåt kopiöst med både kompressor och
dammsugare igång.

Lyften är guld värd. Var en på blocket häromdagen för 1500:-

Så var det dags för veckans update.

På kvällarna i veckan som gick fick jag satt i dörren. Vill ju gärna kunna
låsa. Sen var det en massa småjobb med tätningar överallt. Tätade med remsor
av plywood och murcement. Allt för att försöka hålla mössen borta framöver.
Sista lerväggen togs bort och så blev det lite städning.

135325601151436600_resized.jpg

I helgen åkte jag och köpte reglar och skivor det första jag gjorde och
så blev det så här, 1,5 innervägg klar. Det närmar sig men fan vad drygt
det är med allt jäkla småpill. Ge er inte på att renovera en lada. :D

135325601533878000_resized.jpg

135325601895194800_resized.jpg

135325602241837400_resized.jpg

135325602595481800_resized.jpg

I helgen åkte jag och köpte reglar och skivor det första jag gjorde och
så blev det så här, 1,5 innervägg klar. Det närmar sig men fan vad drygt
det är med allt jäkla småpill. Ge er inte på att renovera en lada. :D

Efter att ha sett dina framsteg tror jag faktiskt att de flesta här kommer vara frestade av att kontakta dig istället .. :lol Du verkar nämligen vara jäkligt vass på "ladurenoveringar".

Snyggt jobbat och kul att följa ditt projekt....:tummenupp Ser riktigt nice ut!

Det finns en stor fördel med att renovera gamla hus. Man slipper allt som oftast att mäta saker 3 gånger. Det är liksom bästa att höfta lite, ta ett ögonmått och sen hålla tummarna att huset inte rör sig mer än 5 centimeter åt alla håll.:D

Ser riktigt fint ut, blir avis när jag ser det. Mitt ställe isolerade jag och gjöt golv i i våras. Det är en gammal tjurspilta på drygt 15 kvm. Men det bygget kostade nog 500:- allt som allt. Mycket gratismaterial gör det billigt med inte särskilt vackert.:D

Efter att ha sett dina framsteg tror jag faktiskt att de flesta här kommer vara frestade av att kontakta dig istället .. :lol Du verkar nämligen vara jäkligt vass på "ladurenoveringar".

Snyggt jobbat och kul att följa ditt projekt....:tummenupp Ser riktigt nice ut!
Tack för de värmande orden. :)

Det finns en stor fördel med att renovera gamla hus. Man slipper allt som oftast att mäta saker 3 gånger. Det är liksom bästa att höfta lite, ta ett ögonmått och sen hålla tummarna att huset inte rör sig mer än 5 centimeter åt alla håll.:D

Ser riktigt fint ut, blir avis när jag ser det. Mitt ställe isolerade jag och gjöt golv i i våras. Det är en gammal tjurspilta på drygt 15 kvm. Men det bygget kostade nog 500:- allt som allt. Mycket gratismaterial gör det billigt med inte särskilt vackert.:D
Tack, när andra blir avis så går det åt rätt håll. :)
Jag skulle vilja säga (i det här fallet) att det är precis tvärtom. Eftersom jag vill ha
det någorlunda rakt så har jag fått mäta allt minst 3ggr.
Trots detta så är det inte hundra utan jag har fått kompromissa en del.
Men är det inte så noga så är det som du säger, bara att höfta och smälla
upp grejerna.

Mitt största bekymmer är faktiskt hur verkstaden skall inredas på bästa sätt
på det lilla utrymmet. Har ingen verkstadsvana och letar nu lite bilder på hur
andra inreder.

Det tar sin lilla tid och helgen bara flyger förbi.
3 av fyra väggar klara. Den sista här nu med både fönster, ventilation
och elkabeln var djäkligt dryg att bygga upp. Nu har jag i alla fall
fått ett litet titthål/nödutgång. :)

135386059257582600_resized.jpg

135386059633453700_resized.jpg

135386059990613700_resized.jpg

135386060352865900_resized.jpg

Hade gärna velat se en video på där du använder nödutgången. Win-win situation; du får veta att du får plats i hålet och vi får oss ett gott skratt :tungan OBS. du måste vara i full panik när du gör det, som om någon gastub ska explodera närsom :rofl

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär