Mektips KTM 525 EXC, läcker kylvatten

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Jag hade problem med att min KTM läckte kylvatten. Den läckte även när den stod helt stilla, alltså utan tryck i systemet. Jag lokaliserade läckan till området som är gulmarkerat på bilden.

Efter att ha bytt slang ,slangklämma och tätat dräneringsskruven som sitter precis brevid började jag tro att det var en spricka i cylindern.

Jag tog bort slangen och kände på flänsen som sitter på cylindern, då upptäcker jag att jag kan gänga ur den för hand! Trodde att den var pressad/värmd fast men den är gängad.

Lite gängtape och åtdragning fick läckan att försvinna. Ett tips för er som får liknande problem.

Bifogat

• cylinder.JPG
    cylinder.JPG
    89.5 KB · Visningar: 312
oh det var som tusan. :confused:
Föresten, dum fråga, jag undrar vad den "igenkorkade" grejen på cylinderns baksida är för något, i samma höjd för övrigt som din markering.

philsson skrev:
oh det var som tusan. :confused:
Föresten, dum fråga, jag undrar vad den "igenkorkade" grejen på cylinderns baksida är för något, i samma höjd för övrigt som din markering.

kamkedjesträckarn. Samma som på din Husaberg...

/Dave

David P. skrev:
kamkedjesträckarn. Samma som på din Husaberg...

/Dave
Där ser man hur kunnig man är :D . Jo visst har jag en sån :brinnerup
Anledningen till att jag var mer osäker ang vad det var för något är pga min ser ut som en slanganslutning mer. Svårt att förklara men jag kan ladda upp en bild.
Men när du säger det så har jag för mig att jag har sett det i sprängskissen, en justerskruv om jag minns rätt till sträckaren.

EDIT: nu har jag kollat och jag tänkte på helt fel grej. Var ute och cycklade helt och hållet. Visst ser det ut exakt som på KTMen i bilden ovanför. Tänkte på en anslutning som var pluggad som går ut från insuget på cylindern. Misstänker att det har något med utgämningen av bottendraget att göra om man nu kan referera till samma tänkbara funktion på en 2taktare annars har jag ingen aning.

Last edited:
philsson skrev:
EDIT: nu har jag kollat och jag tänkte på helt fel grej. Var ute och cycklade helt och hållet. Visst ser det ut exakt som på KTMen i bilden ovanför. Tänkte på en anslutning som var pluggad som går ut från insuget på cylindern. Misstänker att det har något med utgämningen av bottendraget att göra om man nu kan referera till samma tänkbara funktion på en 2taktare annars har jag ingen aning.

Menar du det jag ringat in på bilden? Användes på gamla endurotanken som ju hade en del av tanken under förgasarnivå o därför behövde en bränslepump. Denna pump drevs av vakuumet från insuget.

/Dave

Bifogat

• insug.JPG
    insug.JPG
    17.8 KB · Visningar: 204
David P. skrev:
Menar du det jag ringat in på bilden? Användes på gamla endurotanken som ju hade en del av tanken under förgasarnivå o därför behövde en bränslepump. Denna pump drevs av vakuumet från insuget.

/Dave
oj där ser man. :D Finns inte på nyare motorerna antar jag då jag inte sett några liknande bränsletankar till den nya husaberg modellen. Jag har ju en 00a så det är ju den gamla motorn.

Nu är det färdigmeckat, i alla fall gällande väsentligheter.

Hade problem med kopplingen, STORA problem. Fick inget ordentligt tryck i den. Felet upptäcktes idag, en läckande hydralslang. :huvet

Slangen bytt och koppling fungerar.

Nu ska det bara dit med blinkers, bromsljus och regskylt. Väger ju bara :va

Bifogat

• Kopplingscylinder.JPG
    Kopplingscylinder.JPG
    85.7 KB · Visningar: 156
IO skrev:
Nu är det färdigmeckat, i alla fall gällande väsentligheter.

Hade problem med kopplingen, STORA problem. Fick inget ordentligt tryck i den. Felet upptäcktes idag, en läckande hydralslang. :huvet

Slangen bytt och koppling fungerar.

Nu ska det bara dit med blinkers, bromsljus och regskylt. Väger ju bara :va
Vad har din hoj för bakgrund? Vad är gjort med den? Den ser ju inte riktigt vanlig ut.. :)

RookieSM skrev:
Vad har din hoj för bakgrund? Vad är gjort med den? Den ser ju inte riktigt vanlig ut.. :)

Den är inte helt standard, det stämmer. Det började med att jag ville ha en motard till sommaren, köpte en ny 660 SMC. Ville inte plocka så mycket med den då mitt Ducati-projekt äter pengar och tid.

Men en månad efter att jag hämtat min så berättar en kompis om att han ska sälja sin KTM 525, han ska ha Aprilias nya. Jag har hört allt om hans KTM projekt, inte en skruv orörd. Så han sålde min 660 åt mig så köpte jag hans 525:a.

Lite av det som är gjort med den:
- 540 cc. kit
- 42 mm. förgasare
- Race-kam
- Akrapovic titan helsystem
- Öhlinskittad framgaffel
- Öhlins bakdämpare
- Bering radialok fram med titanskruv
- Brembo broms radialhandtag fram
- Wave-skiva fram och flytande race-skiva bak
- Excelfälgar med eloxerade nav
- KTM racing kronor, ställbar offset
- Ställbar tändning i 10 steg
- Förstärkt ram
- Kåpor och dekaler från helvetet

IO skrev:
Den är inte helt standard, det stämmer. Det började med att jag ville ha en motard till sommaren, köpte en ny 660 SMC. Ville inte plocka så mycket med den då mitt Ducati-projekt äter pengar och tid.

Men en månad efter att jag hämtat min så berättar en kompis om att han ska sälja sin KTM 525, han ska ha Aprilias nya. Jag har hört allt om hans KTM projekt, inte en skruv orörd. Så han sålde min 660 åt mig så köpte jag hans 525:a.

- 540 cc. kit
- 42 mm. förgasare
- Race-kam
- Öhlins bakdämpare
- Förstärkt ram

Förstärkt ram?På vilka ställen är den förstärkt och hur?
Grym hoj/Jonte

jonte76 skrev:
Förstärkt ram?På vilka ställen är den förstärkt och hur?
Grym hoj/Jonte

Har ingen bra bild på min, men här är en bild på Theirrys KTM. Det är två svetsade stag på undersidan.

Tack :)

Bifogat

• förstärkt_ram.JPG
    förstärkt_ram.JPG
    53.9 KB · Visningar: 151
IO skrev:

- 540 cc. kit
- 42 mm. förgasare
- Race-kam
- Öhlins bakdämpare
- Förstärkt ram

:Bugar

Riktigt dyrt o härligt! :tummenupp

/Dave

Haha jag håller med David P.

Det där att det lät riktigt dyrt och härligt va bara för klockrent :hihi!

Hehe, jepp härligt är det... och dyrt :näsblod

Det sitter en Vortex ignition CDI box på den, någon som har erfarenheter om dem? Jag har en knapp på styret där jag kan välja mellan 2 mappar, men det finns upp till 10 på boxen.

http://www.vortex-performance.com.au/prod02.htm

Vor006.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey