Mekmans nya intercoolerplenum

Använder du en vanlig intercooler tillsammans med den här lösningen och vet du hur hur stor temperaturskillnad det är jämfört med att köra med en vanlig IC?
 
Faaan... du e dukti du!
Har samma fråga som agent apelsin dock...

Vad blir skillnaden mellan vattenkyld plenum-ic gämfört med vanlig luftkyld ic när det gäller lufttemp i insuget?
 
andersson turbo skrev:
Man får skylla på kawasaki som promt ska ha en tank som ska förbi där
därav den vinklade plåten att göra vinklade trattar verkar vara lite överkurs

Men jag är övertygad att det blir väldigt mycket bättre än den matlåda till plenum som MR turbo tillhandahöll i kittet , 40 mm hög invändigt och inga trattar alls

Märkligt med deras grejor dom är välgjorda å fina att titta på men fruktansvärda i funktions hänseende

USA i ett nötskal, fasadlandet nr 1....! ""If it dont runs, chrome it !!! ""
 
Ser tjusigt ut.

Har du aldrig haft problem med att kylelementen spricker pga laddtryck och vibrationer?
Har nämligen själv haft det problemet på min luftkylda ic och vill inte tänka på vad som då skulle hända om det var en vattenkyld ic i plenumet som pajjade...
 
ulf_lundin skrev:
Hm. Min känsla för strömning (vad den nu kan vara värd) undrar om inte
trattarna blir lite avskärmade pga den nära sneda plåten.

Men om det betyder nåt här har jag inte en aning.
/u


Lite samma tanke. MEn då det är trycksatt så... ja då spelar det kanske inte SÅ stor roll?
 
m3jonas skrev:
Ser tjusigt ut.

Har du aldrig haft problem med att kylelementen spricker pga laddtryck och vibrationer?
Har nämligen själv haft det problemet på min luftkylda ic och vill inte tänka på vad som då skulle hända om det var en vattenkyld ic i plenumet som pajjade...



Du skulle nog titta lite på laminovas intercoolersystem

vattenkylda stavar som monteras i ett galleri

Kompressorbyggen kan få väldiga problem med spräckta intercoolers av vanlig typ

Dettta beror enligt uppgifter från laminova på att stora trycktoppar förekommer i systemen. Dessa icke mätbara (med vanlig klocka)
tryckstötar förstör vanliga intercoolers ,och ställer högre krav på godstjockleken på rör och kylare gentimot turboistalationer

http://www.opcon.se/index.asp?sPage=1&langID=2&cID=15
 
Last edited:
Jag känner mig helt lost nu, så jag måste bara fråga.

Vad är idèn med det här ?
Använder du dig av en vanlig IC att trycka genom plus den där i plenumet ?
Bättre verkningsgrad ?

Du får ursäkta alla frågor men man blir bra nyfiken, och frågar man inget får man inget veta heller :)

Mvh J
 
Visst var det marklund som började med det där att kombineraIC och plenum :va
 
andersson turbo skrev:
1112352 håller på å jobbar med Mekmans nya Kawa intercooler

Lägger upp lite bilder lägger även en bild på den oumbärliga slipmaskinen från biltema vilken man inte klarar sig utan

( ombyggd till roterande och med klisterpapper)

Är det en oljekylare du har använt till kylelement?
Det ser så ut i alla fall.
Om inte, vad är det för element?
 
Har planer på att bygga enl. samma koncept men har så in i helvete dåligt med plats så kyl elementet får inte vara mer än 25cm brett skulle detta funka på min lilla 810cc jag vet att där finns formler för sånt men då jag lider av en sjukdom jag inte kan stava till. hoppar siffrorna bara omkting på skärmen lite som att va full :fyllisar men inte lika kul
 
Back
Top