Mekkurs för tjejer, SE HIT!

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag tycker att de skulle vara trevligt med en kurs om hur man skruvar/mekar/trimmar/justerar en motorcykel.
Vi börjar på en väldigt lätt nivå, så att ALLA ska kunna vara med. Tjej som kille, gammal som ung.

Saker vi kan gå genom är förslagsvis:
Byte av olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, däck mm.
Se över förgasare, cylindrar, drivpaket mm.
Vi börjar från grunden och avancerar sen hur långt som helst.
Fler förslag....?

Detta behövs:
En mek/kursledare, eller tips på någon.
Deltagare, förslag på hur många man kan vara i varje grupp.
Trasiga saker som behöver bytas/justeras. Den vars hoj vi lagar blir naturligtvis även ansvarig för kaffe/te och nybakade bullar. :)

Deltagare mekkurs för tjejer/nybörjare :D år 2005
1. Mark
2. JoJoman
3. Blue Queen
4. Caba från Uppsala :)
5. Lyckygirl
6. Muggen
7. Marulc
8. Cathy (kladdkaksexpert)
9.
10.
11.
12.

Kursledare:
1.Gamla Farbron
2. Angel100
3.
4.

Alla typer av bra förslag tas tacksamt emot!
Snart är det vår och då ska ju sakerna fungera!

Alla ni som redan kan allt detta. Vet hur man gör det baklänges i mörker och tycker att man redan borde kunna sånt här.
Behåll dom åsikterna för dig själv!

Last edited:
Säkert finns det en hel del som behöver lära sig detta men jag tror att desto flera (eller iaf jag) skulle behöva lära sig lite mer avancerade grejer, typ hur man ställer ventiler, byter lameller och framförallt hur man fixar en växellåda utan att få delar över. Kanske hur man felsöker elsystem och sånt.

Olja/filter/tändstiftsbyte klara väl dock de flesta utan att gå en kurs?

Coola Ola skrev:
Säkert finns det en hel del som behöver lära sig detta men jag tror att desto flera (eller iaf jag) skulle behöva lära sig lite mer avancerade grejer, typ hur man ställer ventiler, byter lameller och framförallt hur man fixar en växellåda utan att få delar över. Kanske hur man felsöker elsystem och sånt.

Olja/filter/tändstiftsbyte klara väl dock de flesta utan att gå en kurs?

Ja enklare saker klara nog folk,skulle det finnas önskan om att lära sig byta olja,drivpaket osv så kan jag väl ställa upp som lärare,men frågan är bara var skall vi vara ???

Det är väl lite olika nivå på folks kunskaper.

Sen är ju frågan om man på den mer avancerade nivån om man skall lära ut att ställa ventiler på en stånka eller underschimsad radfyra.

Sen kommer ju lokal,verktyg och kostnad för delar.

Sen är ju frågan om det handlar om servicearbeten tex så vill jag ju gärna ha ett kvitto att visa upp eller en stämpel i boken på min hoj.

Last edited:
ja, men för dom som inte kan detta är det nog bra att börja där.

Du her helt rätt. Det är inte så konstiga saker. Därför går det även ganska snabbt/lätt att gå genom dessa saker. Sen, när man bytt olja/filter mm så tycker jag oxå att vi ska vidare till med advacerade saker.

:tummenupp

låter som en toppenide Mark :tummenupp

Jag hänger gärna med o mekar

Mark skrev:
Jag tycker att de skulle vara trevligt med en kurs om hur man skruvar/mekar/trimmar/justerar en motorcykel.
Vi börjar på en väldigt lätt nivå, så att ALLA ska kunna vara med. Tjej som kille, gammal som ung.

Jag är grymt på!
Kan mycket om hur man fixar bilen men ingenting om Mc.
Säg bara till, bra initivativ av dig!

Caba skrev:
Jag är grymt på!
Kul att du inte ser nåra 50 pyttiga små mil som ett problem. Du är med på listan! :tummenupp

Långa farbron skrev:
Ja enklare saker klara nog folk,skulle det finnas önskan om att lära sig byta olja,drivpaket osv så kan jag väl ställa upp som lärare,men frågan är bara var skall vi vara ???

Det är väl lite olika nivå på folks kunskaper.

Sen är ju frågan om man på den mer avancerade nivån om man skall lära ut att ställa ventiler på en stånka eller underschimsad radfyra.

Sen kommer ju lokal,verktyg och kostnad för delar.

Sen är ju frågan om det handlar om servicearbeten tex så vill jag ju gärna ha ett kvitto att visa upp eller en stämpel i boken på min hoj.

Det är ju skillnad på hur man byter olja/filter, justerar förgasare etc på olika hojar också. Finns ju stånkor man shimsar också vad jag vet. Min hoj kommer säkert rasa till sommaren så vi kan ha kurs på den isf.

Mark skrev:
Kul att du inte ser nåra 50 pyttiga små mil som ett problem. Du är med på listan! :tummenupp

Gbg om jag inte läste fel :tungan Mitt andra hem, älskar verkligen den staden. Eftersom jag är 50% Boråsare och 50% Uppsalare (ursäkta att jag inte skriver korrekt) så e det stor chans att jag befinner mig där :yoparty

Caba skrev:
Jag är grymt på!
Uppsala? :7peta

Edit,
Jag lovar att läsa hela trådar innan jag svarar i fortsättningen :huvet

Skulle vara trevligt att se fler videoinspelade klipp där någon som kan mekar med något ventilljustering,kolvringsbyte eller annat (typ äntligen hemma stuk).
Man behöver ju inte synas i bild om man inte vill det, räcker med lite text och musik till.

hållundan skrev:
Jag kan allt...
kan du ställa in ventiler? byta olja och lameller? bara att signa upp sig... verkar vara det dom vill veta....

och mark: ditt snack om skitsnack kan du lägga ner, alla har rätt till en åsikt...... och jag tyckte det var en bra ide för dom som verkligen ville det, men jag vill inte vara med, verkar som folk är lata eller tafatta som inte kollar själva om dom klarar det.......eller så är det bara jag som är dum nog att mixtra med min stackars hoj....

Då jag inte kan mecka alls skulle denna kursen nog passa mig..säg bara när och var ska vi se om de inte går att lösa.. :tummenupp

Om det nu blir av,Så vill jag ha traktameten om jag skall åka till Uppsala och trelleborg :7peta

Men ett kanske bättre upplägg är väl att någon som har plats och en hoj som tex behöver bytas något på hojtar till så kommer man dit och gör det med en liten frågestund och genomgång av viktiga saker runt just den reparationen.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...