Mekhjälp med Gsxr600 i Sthlm området - Vill slippa lämna till 'Fackhandlarna'

!RoBBan!

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gsxr600-04
Hej!

Hoppas jag har placerat denna tråd rätt nu - annars ber jag ödmjukast om ursäkt..

Till mitt problem: För ca 2år sedan lagom till höst/vinter avställningen började min älskade hoj markera att något var fel genom att börja lysa med F1/motortemp.

Med mina bristande mek kunskaper lyckades jag iallfall ta reda på hur man bygglade kontakterna för att få fram en felkod.

Om jag inte missminner mig visades C46 (Exhaust control valve actuator)
Efter det sköt jag undan problemet och då livet fick andra prioriteringar har hojen blivit stående sedan dess :(

Mitt dåliga samvete har gång på gång gjort sig påmint om detta och nu känner jag att det är dags att ta tag i det.
Då jag saknar kunskaper att lösa detta själv söker jag en person eller rekomendation på person/företag som skulle kunna laga detta.

Då jag haft rätt dåliga erfarenheter av större verkstäder söker jag i första hand nån som kanske håller på och mekar vid sidan av, eller en mindre firma utan ¨stor verkstads¨ attityden.

Mvh
 
Tanka hem service manualen så fixar du säker det själv :) Står detaljerat hur man ska göra. Har också problem med min gixxer dock så får jag inga felkoder :(

Men det är ett vanligt enkelt fel på gixxarna så du behöver inte vara orolig. Har svårt att tro det skulle kosta mer än en 1000 lapp om du lämnar in den
 
Tack för snabbt svar Achtung!
Bra ide men just nu har jag knappt hjärta att gå ut i garaget och lyfta på kapellet, än mindre börja rota i motorn :va

Nu känner jag bara för att lämna in den och få det fixat, Klarar jag mig undan med en 1000-lapp blir jag överlycklig, så alla tips på personer/företag i Sthlms området som kan lösa det för den summan uppskattas :banana
 
Har dålig koll på Stockholms området men har i gbg hade jag lämnat in den hos rn mc :) Men det hjälper väl dig knappast... Jag hade ringt runt till några verkstäder i närheten och kollat vad de tar för att justera avgasspjället. Förmodligen så är det allt som behövs göra och det är enkelt och kan inte kosta mycket :) Lycka till!
 
Achtung: Ja jag hoppas att det bara är det som behöver göras... Ifall det är nåt trasigt, vad har gått då, någon som vet? Kostnad i allra värsta fall?

J-bone: Tack, ska ringa och höra med dem imorn isåfall, får hoppas att folk har tid nu under högsäsong och allt...
 
Uppdatering: ringde till mcbolaget men hade hade tyvärr inte diagnosverktygen som behövdes för Suzuki, men han var juste och proffsig nog att rekommendera mig vidare till en firma som hade, så nu har jag bokat tid på din mc i Sollentuna.. Vad har folk för erfarenheter därifrån?
Killen jag pratade med över telefon var både hjälpsam och lät kunnig så jag ser fram emot besöket och att kunna recensera det efteråt..

Liite lång väntetid bara, fick tid i början av juli, men men, vad ska man vänta sig mitt i högsäsong:7peta
 
MC- varuhuset är väl stans största Suzuki handlare,(trots detta) har jag inget negativt att säga om den. Funkade bra när jag körde Sukka
 
MC- varuhuset är väl stans största Suzuki handlare,(trots detta) har jag inget negativt att säga om den. Funkade bra när jag körde Sukka

Nja, förutom att dom inte sysslar med Suzuki alls. :gnissla
AVA Mc och Din MC är väl enda i Stockholm som kränger Suzuki
 
Jag hade bestämt för mig att folk bara precis plockade bort den där på sina hojar när den kärvade så jag fick ringa min goda övergödde vän å fråga.

Det vi pratar om här är en variabel avgasport. Exup.
Tydligen så plockar man bort den och klipper nån kabel när man monterar helsystem.
Resultatet av dess funktion är bättre mellanregister i org utförande, utan helsystem alltså.

Det kan ju vara nåt vajs med själva avgasporten eller kärvande vajrar till den.
Jag TROR att det är samma på 600-750-100 men det bör du få bekräftat.

Delar kan du ju hitta på skroten eller tex Ebay.


http://www.ebay.com/itm/03-04-Suzuk...Parts_Accessories&hash=item2c6489b59a&vxp=mtr
 
Last edited:
Jag hade bestämt för mig att folk bara precis plockade bort den där på sina hojar när den kärvade så jag fick ringa min goda övergödde vän å fråga.

Det vi pratar om här är en variabel avgasport. Exup.
Tydligen så plockar man bort den och klipper nån kabel när man monterar helsystem.
Resultatet av dess funktion är bättre mellanregister i org utförande, utan helsystem alltså.

Det kan ju vara nåt vajs med själva avgasporten eller kärvande vajrar till den.
Jag TROR att det är samma på 600-750-100 men det bör du få bekräftat.

Delar kan du ju hitta på skroten eller tex Ebay.


http://www.ebay.com/itm/03-04-Suzuk...Parts_Accessories&hash=item2c6489b59a&vxp=mtr

Ja det var precis det killen på Din Mc sa att man gjorde, tydligen har den ingen funktion när man har helsystem monterat som det är på min.
Frågan är ju varför det börjar strula nu då helsystemet suttit på i x antal år redan. Kanske klipptes inte kabeln vid den installationen och det är det enda som behövs göras nu för att pärlan ska gå normalt (hoppas hoppas!)

Ja det ska tydligen vara samma på 600,750 och 1000cc ingen skillnad där.

Kanske man har en fungerande båge i början av juli då utan att helt ha raserat min stackars student ekonomi:smasha
 
FI betyder fuel injection det har alltså med bränsle och tändning att göra.
Felkod C-46 får man om man monterar helsystem och tar bort spjället tex, störnade att lampan lyser dock men helt ofarligt och spelar egentligen ingen roll mendet finns en brun och nånting... Vit? kanske..? Färgad kabel som man kan klippa så släcker man den..
Prova att google lite så får du säkert fram det eller ring till DinMC och prata med dom Lelle vet hur man gör prata med han så slipper du lämna in hojen för en sån skit sak...
Han kan säkert fixa det för en kopp kaffe om inte annat!

Lycka till och kör som ett jävla svin nu!!!!:tummenupp :yoparty
 
Ja det var precis det killen på Din Mc sa att man gjorde, tydligen har den ingen funktion när man har helsystem monterat som det är på min.
Frågan är ju varför det börjar strula nu då helsystemet suttit på i x antal år redan. Kanske klipptes inte kabeln vid den installationen och det är det enda som behövs göras nu för att pärlan ska gå normalt (hoppas hoppas!)

Ja det ska tydligen vara samma på 600,750 och 1000cc ingen skillnad där.

Kanske man har en fungerande båge i början av juli då utan att helt ha raserat min stackars student ekonomi:smasha

http://www.gsxr.com/showthread.php?t=48978

Ja men då är det ju förmodligen enkelt fixat! Om det ser så ut på din också är det ju bara att klippa.

Annars är jag säker på att det dyker upp nån som kan komma och hjälpa dig att klippa om det känns olustigt. :)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top