mekfri nyare streetfighter?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tja.

Just nu står min suzuki 40 mil härifrån och har gjort så i tre veckor. På grund av detta har man klart spanat extra mycket på blocket i brist på annat och jag har då blivit sugen på någon nyare streetfighter, runt 2002 och framåt. Exempelvis z1000. 2010 års modell är helt oslagbar, men på grund av pris är det snarare 2003 och framåt jag tittar på. Någon som kan nämna andra liknande modeller som kan vara roliga? Hornet600 och gsr600 ser rätt roliga ut, men vill ha lite mer kubik... Andra tips? Pris runt 50 max.

Är det mer mekande med sådana modeller mot sportmodeller eller är det skitsamma? Vad är det roliga/lockande med dessa modeller mot exempelvis gsxr förutom att köra bakhjul som jag inte ens vågar? :tungan

Är det värt o sälja sin sporthoj mot nån som modell? Förstås ska jag provköra innan, men har inte hittat nån lämplig att testa än och vill ha lite mer info först. Tacksam för tips på modeller, för och nackdelar med dem samt vad man ska tänka på! :Bugar

Finns det någon hoj som är mekfri :-/
Att det är mer mekande med en streetfighter modell tror jag icke, snarare mindre.

Precis som du säger själv så är ju provkörning det bästa.

Min åsikt är iaf att streetfigters är de roligaste hojarna, du har prestandan från en sporthoj men mycket bättre körställning.

Sen beror det på hur du använder hojen, ligger du ofta och åker långt på motorvägar så kan det vara skönt med kåpor. Dock går det såklart att åka långt med en streetfighter, lite mer vind i bröstet bara!

Man har roligare i lägre hastigheter med en streetfighter.. Enligt mig iaf.

Inget mer mek än vanligt, bara följa serviceintervallerna!

Du kan inte tänka dig en Z750 från 2007 och framåt? Kawasaki uppdaterade Z750 och Z1000 då. Jag har haft en Z750 och tyckte den var rolig.

Tips: http://www.blocket.se/vasternorrland/Kawasaki_Z750_ABS_ev__byte_R_Hojj_28531565.htm?ca=9&w=3

Står en bit bort från dig, men då får du se Sverige lite också!

Last edited:
Precis som du säger själv så är ju provkörning det bästa.

Min åsikt är iaf att streetfigters är de roligaste hojarna, du har prestandan från en sporthoj men mycket bättre körställning.

Sen beror det på hur du använder hojen, ligger du ofta och åker långt på motorvägar så kan det vara skönt med kåpor. Dock går det såklart att åka långt med en streetfighter, lite mer vind i bröstet bara!

Man har roligare i lägre hastigheter med en streetfighter.. Enligt mig iaf.

Inget mer mek än vanligt, bara följa serviceintervallerna!

Du kan inte tänka dig en Z750 från 2007 och framåt? Kawasaki uppdaterade Z750 och Z1000 då. Jag har haft en Z750 och tyckte den var rolig.

Tips: http://www.blocket.se/vasternorrland/Kawasaki_Z750_ABS_ev__byte_R_Hojj_28531565.htm?ca=9&w=3

Står en bit bort från dig, men då får du se Sverige lite också!

Dra åt h**vete va snygg! Färgen var ju kanon. Jo, vid 750 går nog gränsen. De är dock lite väl nya rent ekonomiskt både för försäkring och inköp. Dessutom blir det nog först till nästa säsong eftersom man måste sälja den gamla och verkligen bestämma sig. Väldigt fin hoj du har. Varför sälja? Du har bättre användning för sporthoj?

Dra åt h**vete va snygg! Färgen var ju kanon. Jo, vid 750 går nog gränsen. De är dock lite väl nya rent ekonomiskt både för försäkring och inköp. Dessutom blir det nog först till nästa säsong eftersom man måste sälja den gamla och verkligen bestämma sig. Väldigt fin hoj du har. Varför sälja? Du har bättre användning för sporthoj?

En Z750 -07 ligger garanterat bättre till i försäkring än din GSX-R750 -98, pga att Z750 inte klassas som supersport.

Det är inte min, jag bara länkade till en på blocket! Men jag har haft en likadan.

Nu kör jag en GSX-R1000 som är ombyggd till streetfighter, den roligaste hojen jag ägt så den är inte till salu :)

En Z750 -07 ligger garanterat bättre till i försäkring än din GSX-R750 -98, pga att Z750 inte klassas som supersport.

Det är inte min, jag bara länkade till en på blocket! Men jag har haft en likadan.

Nu kör jag en GSX-R1000 som är ombyggd till streetfighter, den roligaste hojen jag ägt så den är inte till salu :)

Ah ok, vad var det du gillade kontra ogillade jämfört med gixxern? Vet inte om försäkringen blir bättre, just nu har jag en ganska billig (eller jag tycker iofs dyr men...) försäkring via Suzukis märkesförsäkring... Har iofs inte räknat på z750 innan, men hos Bilsport är det iaf det dubbla mot gixxern.

Ah ok, vad var det du gillade kontra ogillade jämfört med gixxern? Vet inte om försäkringen blir bättre, just nu har jag en ganska billig (eller jag tycker iofs dyr men...) försäkring via Suzukis märkesförsäkring... Har iofs inte räknat på z750 innan, men hos Bilsport är det iaf det dubbla mot gixxern.

Tänkte inte på märkesförsäkringen, så det har du ju rätt i!

Egentligen tycker jag väl att min streetfighter-gixxer är bättre än Z750 på alla punkter, råare motor och mer effekt. Sen tycker jag även att en hoj som är ombyggd till fighter får ett mer originellt utseende(även om alla fighters ser i stort sett likadana ut!) jämfört med en fabriksfighter.

Därmed inte sagt att jag inte gillar fabriksfighters, gillade min Z750 men ville helt enkelt ha lite mer effekt!

Ska man lägga 40-50k så tycker jag att man får mer för pengarna om man köper en fighterkittad sporthoj.

Hoppas du blev nå klokare!

Tänkte inte på märkesförsäkringen, så det har du ju rätt i!

Egentligen tycker jag väl att min streetfighter-gixxer är bättre än Z750 på alla punkter, råare motor och mer effekt. Sen tycker jag även att en hoj som är ombyggd till fighter får ett mer originellt utseende(även om alla fighters ser i stort sett likadana ut!) jämfört med en fabriksfighter.

Därmed inte sagt att jag inte gillar fabriksfighters, gillade min Z750 men ville helt enkelt ha lite mer effekt!

Ska man lägga 40-50k så tycker jag att man får mer för pengarna om man köper en fighterkittad sporthoj.

Hoppas du blev nå klokare!

Absolut, tack så mycket för alla tipsen!! :)

Jag har provkört nästan alla hojar på marknaden, och Z750 är den tråkigaste av alla, kör er6:an istället, mycket roligare. Z750 har ingen botten, inget mellanregister, ingen topp... men det är klart, ett stabilt chassie!

Köp en speed triple, serva den så är den mekfri och bra försäkring och går som ett svin;)

ett hett tips på den klart roligaste streetfightern är ju lätt en Superduke 990!
busigare hojj får du leta efter å den duger fint till bandag om du är sugen på de me.

Kan vara möjligt att hitta en för 50K med lite tur.

Ja har provat många SF:s och jag är helt såld på min Superduke.
Åk å prova en så får du känna på de ;)

Jag har provkört nästan alla hojar på marknaden, och Z750 är den tråkigaste av alla, kör er6:an istället, mycket roligare. Z750 har ingen botten, inget mellanregister, ingen topp... men det är klart, ett stabilt chassie!

Köp en speed triple, serva den så är den mekfri och bra försäkring och går som ett svin;)

Tack för det. Nån speciell årsmodell av speed triple?

speed triple / street triple
superduke?

EDIT: fan att man aldrig får va först

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back