Mekfri motard?

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Tjena,
Det är så att jag med jämna mellanrum blir sugen på att skaffa en motard för att prova på det. Men enligt vad jag läst här så känns det som att det är extremt mycket mekande och servande, iaf jämfört med hojjarna jag haft. Dvs tidigare en thunderace med 1000mils intervall och den nuvarande busan med 600mils intervall där jag gjort service max en gång om året och fyllt på lite olja om det behövts.
Jag undrar nu vilken motard som är att föredra i detta avseendet så att man kan slå till om man skulle se nåt billigt exemplar. Jag vill bara tuta och köra och slippa byta olja och ställa ventiler efter varannan körning. :) Vet ni nån gammal modell av nåt märke man ska undvika helt så får ni oxå gärna nämna det. :) Ska alltså inte sälja busan utan bara skaffa en motard för att leka lite så därav är det låga priset viktigt.
Tacksam för svar!

Last edited:
Ktm 660

EDIT: KTM LC4 och deras nya 690 är den hoj som är helt klart roligast och fortfarande går några hundra mil mellan service. Visst kan man köpa cyklar som är ännu mer icke servicekrävande men de blir rätt snart tråkiga om du är van vid en bra R cykel. XT/XR och dyliga är helt ok men efter en halv säsong kommer du att lida av effektbristen och att chassie/bromsar inte håller måttet.

Last edited:
vad jag hört är ju den jag kör en av de hojar som kräver minst underhåll. dvs xt660x. sen kan man ju tillägga att det inte är den rivigaste som finns. men som ett tips för att åka billigt och roligt, leta en billig beggad xtx och strippa/vässa skten ur den =)

Ett exklusivare tips är svenska Highland. V-twin (de var faktiskt före KTM med det), lite tyngre men brutalt med mos, hänger av det mesta på gatan. Har för mig att det är 600-intervaller på den. Svårt att hitta någon till salu dock...

Ktm 640...

Jag skulle varmt rekommendera en KTM 640 typ 05 med acra burkar och ombetyckning samt öppnad luftburk.
Serviceintervaller: 100 mil - 500 mil - 1000 mil osv
Jag hade själv en och var mkt nöjd.
Alltid bara sätta i nyckeln och tuta och köra. Inga som helst problem.

HAr själv haft en Husa 650 02a som förvisso var piggare och roligare men jag var inte riktigt förtjust i serviceintervallerna.
Jag ville ha ngt jag kunde köra med och inte skruva med.

Sålde min 640 i vintras för 48000:- så det behöver inte kosta skjortan och 50 för att ha en extra hoj.

My two cents...

// MaQ

Ju roligare motard, destu mer mekande känns som en bra regel? Jag har bara haft en & ska väl inte uttala mig om andra märken men jag är nöjd överlag & har inte skruvat ihjäl mig förutom med det vanliga underhållsarbetet som man råkar ut för i form av nya däck, bromsklossar, oljebyte med mera.

Det är skoj att meka, speciellt när man gör nåt för första gången. Om man får tillbaka allt ordentligt vill säga...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT